Gå til innhold

Hvordan måle om bilen trekker strøm (avslått)

Ranger emnet


mazdaeiger

Anbefalte innlegg

Søkte litt på nettet og fant et par fine bilder som illustrerer dette litt bedre.

 

Strømmåling (apparat koplet i serie med kretsen)

NSM02E104b.gif

 

Spenningsmåling (apparat koplet i parallell med forbruker/spenningskilde)

NSM02E104a.gif

 

Setter du apparatet på strømmåling så har dette meget lav indre motstand. Om du da koplet måleledningene til spenningskilden som ved spenningsmåling så lager du en kortslutning.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje jeg skal sette meg på skolebenken og få voksenopplæring i elektronikk i stedet for å plage dere masse med dumme spørsmål :p

 

Hørtes ikke dumt ut :)

Neida. Jeg har 15A i sigarettenner uttaket å det er nok det som er normalt også.

 

Hvis du skal måle Volt på f.eks en krets får du ikke opp noen ting før kretsen er i bruk (merk: etter en evt. bryter til f.eks en lyspære)

Hvis du skal måle Ampere på en krets skal du gjøre som det er breskrevet flere ganger over her før.

 

Skal du måle Ampere på en lyspære, må du inn på ledningen før pæra.

Enkelt eks: klipp ledning, rød ledning fra multimeter i ene enden og den svarte i den andre enden. Sett "på" pæren, les av resultatet, skjøt sammen ledningen igjen, Done!

Hvis du har en kontakt du kan dele og lese ut resultatet fra gjør du jo selvfølgelig ikke som brskrevet over!

 

Eller du kan bruke den beste metoden:

Kjøp deg ett amperemeter (du "hekter" den rundt ledningen så du slipper å klippe-skjøte), sett "på" pæra, og du får resultatet, Done!

 

EDIT:

Quattro kom meg i forkjøpet :)

Endret av Jesper1201

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et batteri p� 70 Ah kan teoretisk levere 70 A i en time. Det kan, ogs� teoretisk, levere 1 A i 70 timer. Ah er kun oppgitt for kapasitet p� batteriet. Dette er oppgitt etter gitte m�lekriterier, er derfor jeg skriver teoretisk.

Aha, sånn sett ja. Hva batteriet kan klarer :)

 

Ved seriekopling er komponentene koplet i serie ja, alts� etter hverandre. N�r du skal m�le str�mtrekket p� bilen s� kopler du av minuspolen p� batteriet. Den ene ledningen fra instrumentet kopler du til minuspolen p� batteriet, den andre ledningen kopler du til polskoen som gikk til minuspolen (den du koplet fra). Str�mkretsen vil da v�re sluttet med instrumentet ditt og du vil lese av hvor mye str�m det g�r.

Aha, n� tror jeg at jeg skj�nner og ser logikken. Fordi str�mmen g�r ut av pluss p� batteriet, gjennom systemet, deretter sist gjennom multimeteret f�r det n�r batteriet igjen. P� den m�ten f�r jeg lest av p� multimeteret om systemet trekker str�m :D

 

N�r det gjelder m�lingen du vil foreta i sigarettuttaket s� g�r det ikke. Som alltid, skal du m�le str�m s� m� instrumentet koples i serie med kretsen, ikke parallelt.

Jeg må bare spørre av nysgjerrighetens og lærdommens navn, hvis skjøteledningen til sigarettuttaket skulle vise seg å trekke strøm, la oss si 1 amp. Nei vent, det vil vel kanskje ikke vises hvis jeg måler med instrumentpinnene mellom - og + i sigarettuttakeet nettopp fordi det ikke er noe som kan trekke strøm mellom der fordi det ikke er noe mellom der? Det er ingen sluttet krets der, ingenting som kan føre strøm gjennom sigarettuttaket? Den er ingen sluttet krets før jeg setter pinnene på + og - :p

Derfor kan jeg ikke måle strøm på parallellmåten her? Men jeg kunne målt hvor mye volt/spenning som går gjennom sigarettuttaket på denne måten?

 

Det finnes ikke dumme sp�rsm�l, kun dumme svar ;)

Hehe :)

Endret av Aalsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan bruke den beste metoden:

Kjøp deg ett amperemeter (du "hekter" den rundt ledningen så du slipper å klippe-skjøte), sett "på" pæra, og du får resultatet, Done!

 

 

Om du skal bruke tang bør man tvinne ledningen en tørn eller to ekstra siden det er snakk om små strømmer, dog dividere med x- antall tørn i resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår