Gå til innhold

Subaru Legacy 1990 GL, gåen termostat? topp?

Ranger emnet


keelhaul

Anbefalte innlegg

hei igjen.

 

skal ikke glemme det, trondsen :P

 

idag når jeg var med bilen, så fyllte jeg opp kjøleveske på radiatoren. når bilen stod på tomgang 900-1k rpm, så kom det små bobler opp, og jeg måtte etterfylle litt etter litt.

 

når boblingen gav seg, og vannet ikke sank mere, gikk jeg og ruset motoren litt, med radiatorlokket av. da fosset det "svartbrun" kjølevæske opp av lokket. når jeg så på det oppslåtte vannet på garasjegulvet, så det ut som det mørkeste av det "sank" til bunss i den hullete betongen, og vannet lå oppå.

 

så satt jeg på lokket, og ruset den igjen, men da kom det ingen tegn på at vannet ville ut, verken på radiatorlokket eller ekspansjonstanken. burde jeg ruset den lenger, i tilfelle trykket bare tok opp plassen til det utblåste vannet?

 

eksosen bak var helt normal mens jeg gjorde dette.

 

den ene slangen som går inn på toppen av radiatoren, var veldig varm, den av samme tykkelse som er nede på motsatt side, var kald, sjekket dette ofte.

 

dessuten var radiatoren min varm iblant, så ble den kald igjen. fikk også litt mer varmluft i bilen etterhvert som jeg testet.

 

dessuten fant jeg en sprekk i radiatoren,(det var nok denne sprekken som røk så jævlig den kvelden jeg merket noe var galt) på andre siden av der den øverste, varme slangen går inn. det røk ut damp, og den spyttet ut litt vann iblant fra hullet.

 

skal det boble vann opp av radiatoren når man gir gass når lokket er av, og ekspansjonstanklokket er på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen.

 

skal ikke glemme det, trondsen :P

 

idag når jeg var med bilen, så fyllte jeg opp kjøleveske på radiatoren. når bilen stod på tomgang 900-1k rpm, så kom det små bobler opp, og jeg måtte etterfylle litt etter litt.

 

når boblingen gav seg, og vannet ikke sank mere, gikk jeg og ruset motoren litt, med radiatorlokket av. da fosset det "svartbrun" kjølevæske opp av lokket. når jeg så på det oppslåtte vannet på garasjegulvet, så det ut som det mørkeste av det "sank" til bunss i den hullete betongen, og vannet lå oppå.

 

så satt jeg på lokket, og ruset den igjen, men da kom det ingen tegn på at vannet ville ut, verken på radiatorlokket eller ekspansjonstanken. burde jeg ruset den lenger, i tilfelle trykket bare tok opp plassen til det utblåste vannet?

 

eksosen bak var helt normal mens jeg gjorde dette.

 

den ene slangen som går inn på toppen av radiatoren, var veldig varm, den av samme tykkelse som er nede på motsatt side, var kald, sjekket dette ofte.

 

dessuten var radiatoren min varm iblant, så ble den kald igjen. fikk også litt mer varmluft i bilen etterhvert som jeg testet.

 

dessuten fant jeg en sprekk i radiatoren,(det var nok denne sprekken som røk så jævlig den kvelden jeg merket noe var galt) på andre siden av der den øverste, varme slangen går inn. det røk ut damp, og den spyttet ut litt vann iblant fra hullet.

 

skal det boble vann opp av radiatoren når man gir gass når lokket er av, og ekspansjonstanklokket er på?

 

Bytt radiator du, så er nok problemet over. ikke kjør før du har gjort det.. da tar du toppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar.

 

nå som jule- og nyttårstidene er over, så skal jeg få den på et verksted så de kan sjekke om toppakning er gåen, eller om noe i blokka har blitt bøyd eller sprukket. med sånn trykk-test eller hva det heter. kompresjonstest?

 

hvis det er i orden, så skal jeg få fikset bilen. er toppen gåen så blir det nok for dyrt å fikse, er ikke verdt det. gav 8000 for bilen i sommer, og ingen garanti for at den kommer gjennom eu-godkjenning i november.

 

syns det er så rart det at når jeg gav skikkelig rpm på tomgang, så kom det jo vann opp av radiatoren, mengden var i takt med hvor hardt jeg ruset.

 

er ingen andre tegn på at toppen er ødelagt, mtp tjukk hvit eksos, og misfarget olje. motoren går så fint og atte, selv om det er grisekaldt her i disse dager.

det er jo litt gugge i toppen av oljepåfyllingslokket, men leste her at det også kan skyldes kondens som trekker opp.

 

kansje det er pga sprekken i radiatoren at vannet ikke fosser over i ekspansjonstanken når radiatorlokket er skrudd på... (mtp på ødelagt toppakning) trykket går ut i sprekken istedet.

 

men jeg oppdaget ikke sprekken før jeg rygget bilen ut av garasjen, og så inn igjen, for det var kun da det stod damp og litt vannsprut ut av den. aldri når det han stått på tomgang og blitt ruset i garasjen med radlokk og eksplokk på.

 

huff, må få ordna dette på en måte, entem om bilen blir skrota eller jeg får fiksa det :P blir jo helt gal av dette, og det suger og ikke kunne kjøre, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fyllte radiatoren opp til randen med vann før jeg ruset den så det fosset ut, med lokket av :P er det en mulighet for at det sprutet opp fordi det var alt for mye vann der?

 

jeg har også brukt feil måte og fylle væske på kjølesystemet. det så jeg i manualen. jeg har bare tømt på, rett i radiatoren. er sikkert luft i systemet mitt nå, men er toppakning/topp som bekymrer meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe jeg kan bruke for å tette sprekken i radiatoren, mens jeg finner ut om toppakning eller topp har gått? noe super-teip :P eller andre materialer jeg kan bruke?

 

tror ikke jeg skal helle på noe radiator-tett eller kanel etc, sprekken er litt stor. er i sømmen oppe til høgre på radiatoren, foran passasjer.

 

edit: kan det bli kondens/misfarget olje oppover på peilepinnen? oljen på selve bunnen på pinnen er sortgrå, blank og fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår