Anders W Skrevet Desember 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2009 Jeg har hatt problemer med "nykking" helt siden jeg kjøpte bilen (A4 1.6 99). Det skjer kun av og til, først og fremst når bilen er varm og stort sett alltid under akselerasjon. Når jeg for eksempel skal gi gass for å komme meg ut av ett kryss så hender det at turtallet går ned i stede for opp, kommer noen nykk og så er det bra igjen. Noen som vet hva det kan komme av? Noen ganger er turtallet ujevnt på tomgang også. Akkurat som omdreiningene detter litt med jevne mellomrom. Jeg har hatt bilen på verksted, men de klarer ikke å finne ut hva det er. Fikke ett forslag om at det kunne være en dårlig pluggledning. Noen som har andre forslag? Siter Opel Kadett C Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet) Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet) Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:( Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vestex Skrevet Desember 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2009 Jeg kjøpte meg nettopp en audi a4 1,8T -97. Har hatt samme problemet, sporte den forrige eieren om han hadde opplevd det før, men han visste ikke hva jeg snakket om. Jeg har også dump ventil i min, og trodde i første omgang at det var den som ladet opp turboen, og at trykket ble presset ut på "feil" måte. Bilen min har vært inne på verksted for ikke veldig lenge siden, og de har ikke reagert på noe av det der heller. Jeg merker at når det først begynner å "nykke" så stopper det når du trykker inn klutsjen :) Si ifra om du finner ut av problemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oaa Skrevet Desember 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2009 gasspjeld eller LMM. Rens gasspjeld med spjeldhusrens (rens SKIKKELIG!! skal ikke være NOE sot igjen inni der), og nullstill gasspjeld hos møller eller noen andre som har diagnoseverktøy. Om ikke det funker, så skifter du LMM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet Desember 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2009 Har samme greiene med min. Gasspjeldhuset ser fint og rent ut, men sensoren er litt dodgy, har problemer med å nullstille den med vagcom (greide det før - av og til, men ikke nå lengre) Jeg har byttet pluggledninger og plugger på min. Du bør sjekke om det står ADP ERROR på measurement block 098 på engine kontrolleren din, med vagcom. Det er sånn at om du feks rygger, stopper og slipper inn clutchen, så hopper den opp på 1300, deiser ned til 600, for så å legge seg på 900? Holder den tomgangen litt ustødig også? Sånn at du ser nålen gå litt opp og ned? Dette er et ganske uvanlig problem, har sett lite av det på amerikanske forum, tror kanskje det er med 1.6 gasspjeldhuset/sensorene Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
waqqi_88 Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 (endret) Hei Hadde dette problemet med min Audi a3. Bilen hadde hatt fullt service osv. siden 0 km. og hadde kunn gått 163 000 da eg fikk det problemet. Eg bytta ut omdregningsføler(giver) og hadde hull i åndeslangen, byttet ut det også ... Etter dette fungerte bilenhelt perfekt... ;) Fikk også kjøpt dele billig pga kjennskap i Audi Endret Desember 9, 2009 av waqqi_88 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oaa Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 Hvis du har feilkode på gasspjeld (throttle control elns), og du ikke får nullstillt, så må det skiftes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders W Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 Ligger ikke inne noen feilkode. Av og til er turtallet noe ujevnt på tomgang. Nåla detter noen millimeter hvert 5 eller tiende sekund og så føles ett lite nykk i bilen. NAF målte ujevnt turtall på bilen da den var inne på garantiutløpstest, men da jeg hadde bilen hos Opel (der den ble kjøpt) noen dager etterpå så hadde den helt jevnt turtall. Mekanikeren har hatt den på flere turer, men han har selvfølgelig ikke merket noenting. Han mener det kan være en dårlig pluggledning, men det har jeg lite tro på. Høres mer logisk ut med luftmengde sensor, omdreiningsgiver eller LMM (er dette det samme som luftmengdemåler? Det hender at gasspedalen på en måte drar seg nedover når bilen nykker, noen andre som har opplevd det? Takker for svar forresten:) Siter Opel Kadett C Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet) Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet) Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:( Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkeJackal Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 hadde samme problemet med min bil, det med ujevntomgang, også vist jeg ruset på tomgang så sank turtallet veldig også steg det igjen forså synke igjen :P sendte den inn på verksted, der de bytta lmm og renset gasspjeld,husker ikke om de gjorde noe annet, ganske lenge siden. funket fint etter det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders W Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 hadde samme problemet med min bil, det med ujevntomgang, også vist jeg ruset på tomgang så sank turtallet veldig også steg det igjen forså synke igjen :P sendte den inn på verksted, der de bytta lmm og renset gasspjeld,husker ikke om de gjorde noe annet, ganske lenge siden. funket fint etter det :) Ok, da er det ett alternativ. Dyrt?. Men det som er så rart med min bil er at dette kun skjer av og til. Kan gå flere dager mellom hver gang. Har hatt bilen siden feb og kjørt 12000km, har ikke blitt verre. Siter Opel Kadett C Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet) Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet) Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:( Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
veegard Skrevet Desember 9, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2009 Jeg nullstiller på svenskemåten, tar av spenning på batteriet i noen minutter og lar ECUen lære grunnverdier på nytt, funker fint. Men throttle body alignment funksjonen fungerer ikke lengre.. blæh. Kan noen hjelpe meg med indikasjon på at LMM er gåen? Hvilke verdier bør jeg forvente? Pedalen min går også inn av seg selv, det var ekstremt uvant å vende seg til, var ikke noe bilmenneske den gangen jeg kjøpte denne bilen, og ante ikke hva det var. Jeg hadde forresten lekk i åndeslangen min, men det fikset jeg. Tror ikke det gjorde noe spes utslag da men, slapp iallefall å grise olje til overalt. Siter A4a B6 2.0 MT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JokkeJackal Skrevet Desember 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Desember 10, 2009 husker ikke mye det kom på,de gjorde en del andre ting også så vet ikke hvor mye bare bytte av lmm og rensing av spjeldhus kom på. Men jeg syntes jeg har hørt at ny Lmm er ganske dyrt ? tror ikke rensing av sjeldhus er så veldig kostbart :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders W Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2010 hadde samme problemet med min bil, det med ujevntomgang, også vist jeg ruset på tomgang så sank turtallet veldig også steg det igjen forså synke igjen :P sendte den inn på verksted, der de bytta lmm og renset gasspjeld,husker ikke om de gjorde noe annet, ganske lenge siden. funket fint etter det :) Jeg har enda ikke gjort noe med dette, og det har blitt verre. I går ga jeg gass mens bilen gikk på tomgang og når jeg slapp gassen falt turtallet til ca 1700 omdr og ble stående der. Jeg glemte å skrive i min første post at på garantiutløpstesten hos NAF så registrerte de ujevnt turtall, men ingen feilkoder såvidt jeg vet. Har papirer på dette og en muntlig avtale med bilhallen hvor jeg kjøpte bilen om at om det skulle bli verre så skulle de se på det igjen. Jeg får ta en telefon i morgen. Takker for alle tips. Han en følelse av at det kan være Lmm, noen som vet hva ny koster? Vanskelig å bytte? Siter Opel Kadett C Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet) Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet) Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:( Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soundstyle88 Skrevet Mars 14, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2010 Jeg har enda ikke gjort noe med dette, og det har blitt verre. I går ga jeg gass mens bilen gikk på tomgang og når jeg slapp gassen falt turtallet til ca 1700 omdr og ble stående der. Jeg glemte å skrive i min første post at på garantiutløpstesten hos NAF så registrerte de ujevnt turtall, men ingen feilkoder såvidt jeg vet. Har papirer på dette og en muntlig avtale med bilhallen hvor jeg kjøpte bilen om at om det skulle bli verre så skulle de se på det igjen. Jeg får ta en telefon i morgen. Takker for alle tips. Han en følelse av at det kan være Lmm, noen som vet hva ny koster? Vanskelig å bytte? Hører veldig ut som en eller annen coil er gåen. Kan også være lmm eller gasspjeld. Siter http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders W Skrevet Mars 14, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 14, 2010 Hører veldig ut som en eller annen coil er gåen. Kan også være lmm eller gasspjeld. Coil vil du vel få feil på om du kjører diagnose? Det som er rart er at dette kun skjer av og til, men hyppigere nå enn før. Gav bånn pinne i andre i dag og da fikk jeg ett nykk rundt 3500-4000rpm, akkuratt så du mister pådraget, men dette varer ikke ett sekund engang før turtallet stiger som normalt igjen. Siter Opel Kadett C Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet) Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet) Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:( Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soundstyle88 Skrevet Mars 16, 2010 Rapporter Share Skrevet Mars 16, 2010 jo, du vil få feilmelding ved diagnose ved coil :P men er bare å prøve seg fram, om en coil hadde vært "helt" ødelagt hadde du merka det, bilen går faend nesten ikke framover, men det kan hende den er på vei å ta kvelden. Lmm kan det være,men da merker du allerede at bilen ikke går "ren" på tomgang, kan være gasspjelden, rens den og se om bilen din går renere og bedre da ;) Siter http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.