Gå til innhold

Bilen nykker

Ranger emnet


Anders W

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med "nykking" helt siden jeg kjøpte bilen (A4 1.6 99). Det skjer kun av og til, først og fremst når bilen er varm og stort sett alltid under akselerasjon. Når jeg for eksempel skal gi gass for å komme meg ut av ett kryss så hender det at turtallet går ned i stede for opp, kommer noen nykk og så er det bra igjen. Noen som vet hva det kan komme av? Noen ganger er turtallet ujevnt på tomgang også. Akkurat som omdreiningene detter litt med jevne mellomrom. Jeg har hatt bilen på verksted, men de klarer ikke å finne ut hva det er. Fikke ett forslag om at det kunne være en dårlig pluggledning. Noen som har andre forslag?

Opel Kadett C

Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet)

Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet)

Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:(

Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nettopp en audi a4 1,8T -97. Har hatt samme problemet, sporte den forrige eieren om han hadde opplevd det før, men han visste ikke hva jeg snakket om. Jeg har også dump ventil i min, og trodde i første omgang at det var den som ladet opp turboen, og at trykket ble presset ut på "feil" måte.

 

Bilen min har vært inne på verksted for ikke veldig lenge siden, og de har ikke reagert på noe av det der heller. Jeg merker at når det først begynner å "nykke" så stopper det når du trykker inn klutsjen :) Si ifra om du finner ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme greiene med min. Gasspjeldhuset ser fint og rent ut, men sensoren er litt dodgy, har problemer med å nullstille den med vagcom (greide det før - av og til, men ikke nå lengre)

Jeg har byttet pluggledninger og plugger på min.

 

Du bør sjekke om det står ADP ERROR på measurement block 098 på engine kontrolleren din, med vagcom.

 

Det er sånn at om du feks rygger, stopper og slipper inn clutchen, så hopper den opp på 1300, deiser ned til 600, for så å legge seg på 900?

Holder den tomgangen litt ustødig også? Sånn at du ser nålen gå litt opp og ned?

Dette er et ganske uvanlig problem, har sett lite av det på amerikanske forum, tror kanskje det er med 1.6 gasspjeldhuset/sensorene

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hadde dette problemet med min Audi a3. Bilen hadde hatt

fullt service osv. siden 0 km. og hadde kunn gått 163 000 da eg fikk det problemet.

Eg bytta ut omdregningsføler(giver) og

hadde hull i åndeslangen, byttet ut det også ...

Etter dette fungerte bilenhelt perfekt... ;)

Fikk også kjøpt dele billig pga kjennskap i Audi

Endret av waqqi_88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger ikke inne noen feilkode. Av og til er turtallet noe ujevnt på tomgang. Nåla detter noen millimeter hvert 5 eller tiende sekund og så føles ett lite nykk i bilen. NAF målte ujevnt turtall på bilen da den var inne på garantiutløpstest, men da jeg hadde bilen hos Opel (der den ble kjøpt) noen dager etterpå så hadde den helt jevnt turtall. Mekanikeren har hatt den på flere turer, men han har selvfølgelig ikke merket noenting. Han mener det kan være en dårlig pluggledning, men det har jeg lite tro på. Høres mer logisk ut med luftmengde sensor, omdreiningsgiver eller LMM (er dette det samme som luftmengdemåler? Det hender at gasspedalen på en måte drar seg nedover når bilen nykker, noen andre som har opplevd det?

 

Takker for svar forresten:)

Opel Kadett C

Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet)

Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet)

Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:(

Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet med min bil, det med ujevntomgang, også vist jeg ruset på tomgang så sank turtallet veldig også steg det igjen forså synke igjen :P

 

sendte den inn på verksted, der de bytta lmm og renset gasspjeld,husker ikke om de gjorde noe annet, ganske lenge siden. funket fint etter det :)

 

Ok, da er det ett alternativ. Dyrt?. Men det som er så rart med min bil er at dette kun skjer av og til. Kan gå flere dager mellom hver gang. Har hatt bilen siden feb og kjørt 12000km, har ikke blitt verre.

Opel Kadett C

Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet)

Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet)

Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:(

Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nullstiller på svenskemåten, tar av spenning på batteriet i noen minutter og lar ECUen lære grunnverdier på nytt, funker fint.

Men throttle body alignment funksjonen fungerer ikke lengre.. blæh.

Kan noen hjelpe meg med indikasjon på at LMM er gåen? Hvilke verdier bør jeg forvente?

Pedalen min går også inn av seg selv, det var ekstremt uvant å vende seg til, var ikke noe bilmenneske den gangen jeg kjøpte denne bilen, og ante ikke hva det var.

Jeg hadde forresten lekk i åndeslangen min, men det fikset jeg. Tror ikke det gjorde noe spes utslag da men, slapp iallefall å grise olje til overalt.

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
hadde samme problemet med min bil, det med ujevntomgang, også vist jeg ruset på tomgang så sank turtallet veldig også steg det igjen forså synke igjen :P

 

sendte den inn på verksted, der de bytta lmm og renset gasspjeld,husker ikke om de gjorde noe annet, ganske lenge siden. funket fint etter det :)

 

Jeg har enda ikke gjort noe med dette, og det har blitt verre. I går ga jeg gass mens bilen gikk på tomgang og når jeg slapp gassen falt turtallet til ca 1700 omdr og ble stående der. Jeg glemte å skrive i min første post at på garantiutløpstesten hos NAF så registrerte de ujevnt turtall, men ingen feilkoder såvidt jeg vet. Har papirer på dette og en muntlig avtale med bilhallen hvor jeg kjøpte bilen om at om det skulle bli verre så skulle de se på det igjen. Jeg får ta en telefon i morgen.

 

Takker for alle tips. Han en følelse av at det kan være Lmm, noen som vet hva ny koster? Vanskelig å bytte?

Opel Kadett C

Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet)

Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet)

Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:(

Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke gjort noe med dette, og det har blitt verre. I går ga jeg gass mens bilen gikk på tomgang og når jeg slapp gassen falt turtallet til ca 1700 omdr og ble stående der. Jeg glemte å skrive i min første post at på garantiutløpstesten hos NAF så registrerte de ujevnt turtall, men ingen feilkoder såvidt jeg vet. Har papirer på dette og en muntlig avtale med bilhallen hvor jeg kjøpte bilen om at om det skulle bli verre så skulle de se på det igjen. Jeg får ta en telefon i morgen.

 

Takker for alle tips. Han en følelse av at det kan være Lmm, noen som vet hva ny koster? Vanskelig å bytte?

 

Hører veldig ut som en eller annen coil er gåen. Kan også være lmm eller gasspjeld.

http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører veldig ut som en eller annen coil er gåen. Kan også være lmm eller gasspjeld.

 

 

Coil vil du vel få feil på om du kjører diagnose? Det som er rart er at dette kun skjer av og til, men hyppigere nå enn før. Gav bånn pinne i andre i dag og da fikk jeg ett nykk rundt 3500-4000rpm, akkuratt så du mister pådraget, men dette varer ikke ett sekund engang før turtallet stiger som normalt igjen.

Opel Kadett C

Opel Rekord 2.0 E 1986 (skrotet)

Opel Rekord 2.2i 1984 (skrotet)

Opel Vectra A 2.5 C6 1995 (Solgt:(

Opel Vectra C 1.9 CDTI OPC line 2007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, du vil få feilmelding ved diagnose ved coil :P men er bare å prøve seg fram, om en coil hadde vært "helt" ødelagt hadde du merka det, bilen går faend nesten ikke framover, men det kan hende den er på vei å ta kvelden. Lmm kan det være,men da merker du allerede at bilen ikke går "ren" på tomgang, kan være gasspjelden, rens den og se om bilen din går renere og bedre da ;)

http:/www.valsemesteren.no - Valsing av hjulbuer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår