Gå til innhold

Ny Audi A4 Allroad bestilt. Nå eid i ett år

Ranger emnet


Audi-quattro

Anbefalte innlegg

Er heller ikke spesielt imponert over trekkraften i A6 1.8TQ, den er jo ikke noen racer heller, men er kjempefornøyd på svingete landeveier i Norge/Svea hvor jeg kjører mest.

 

Har prøvesittet nyere A4 uten å klare bestemme meg om den er passe eller i minste laget. Synes A6 er treig, stor og tung om man ikke har en kraftig motor, og tenker det er mer økomomisk med en A4.

 

Takk for at du gav meg noen av dine tanker...

 

Fortsatt god jul! :)

Endret av henne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Målte (på kjørekomputeren) 0,58, mellom Tromsdalen og Vollan, på en 07mod A6 Allroad 2,7TDi.

Målte senere 0,66 mellom byen og Setermoen t/r. Og da var jeg ikke i noe spare-modus heller. :D

 

Tror noe av grunnen til dette faktisk kan være at en sterkere motor kan kjøre mer uanstrengt på lavt turtall, og dermed spare fuel? :)

Dette er i og for seg ganske utrolige tall du viser til, med tanke på quattro, tiptronic, V6 på 2.7 liter og vekta til en A6 Allroad - riktignok har audi etter hva jeg har hørt og erfart nokså optimistiske drivstoffmålere - men likevel, gode motorer fra ingolstadt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ikke spesielt imponert over trekkraften i A6 1.8TQ, den er jo ikke noen racer heller, men er kjempefornøyd på svingete landeveier i Norge/Svea hvor jeg kjører mest.

 

Har prøvesittet nyere A4 uten å klare bestemme meg om den er passe eller i minste laget. Synes A6 er treig, stor og tung om man ikke har en kraftig motor, og tenker det er mer økomomisk med en A4.

 

Takk for at du gav meg noen av dine tanker...

 

Fortsatt god jul! :)

 

 

Den A6en vi hadde sportsunderstell, sportsseter og 17tommere - fantastisk god til langkjøring. Kjenner spesielt forskjell i høye hastigheter at A6en trakk langt bedre pga lengre turtallsregister- der er det nå er et slags hull i dieselen, virker bare tom over 110 km/t. Vi kjører riktignok mest i by, sjeldent over 70-80 km/t, så dieselen er langt kraftigere enn bensinmotoren i lave hastigheter. Men hadde jeg fremdeles kjørt mye langt ville jeg hatt en vanlig A4 1.8TQ kanskje med med S-line, men ikke sikkert da veiene i byen er så utrolig dårlige sommer som vinter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt egentlig. Kjøper via en et norsk selskap som paralell importerer fra utlandet. dinbilpartner.no

Brukte dem ved min nåværende bil og funket bra, sparte også da tilsvarende beløp. Uansett mye penger spart.

 

Vi kontaktet dinbilpartner og fikk tilbud på Allroad derfra også - men da den svenske krona sto ganske sterkt akkurat da ville det ikke lønne seg så veldig mye å kjøpe derfra, snakket kanskje 20k før utstyr ble lagt til ->etter mine regnestykker. Riktignok var vi noe sparsommelige med utstyret så kan nok ligge mye penger å spare der hvis man kjøper MYE utstyr - som vil gi en litt (men ikke mye) bedre bruktbilpris.

Vi fikk som nevnt tidligere prutet ned prisen hos møller og fikk gratis vinterdekk på felg - så den egentlige prisen på bilen var 569.000kr mens vi betalte 526.000kr- 43.000kr spart er ok hos norsk møllerforhandler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig bra pruta, Audi-Quattro. Da vet jeg hvem jeg skal spørre om tips når det er min tur. ;)

Cluet er vel å gå til en forhandler med velvilje når det gjelder å gå ned på marginene, husker du kjøpte hos enn annen enn din nærmeste. Tidspunkt har vel noe å si, men ikke for ditt vedkommende?...Så du må ha vært god. :)

 

 

Hvorfor skal den prises ned? Den er kjøpt ny fra samme fabrikk som de norske og er identisk som de norske, bortsett fra språk i manualen og i FIS. Blir ikke priset ned pga av det, og en kan gjøre en lite oppdatering slik at man kan få Norsk språk hvis man ønsker. Du tenker kanskje at man skal ha et tilsvarende prisfall på bil kjøpt i utland som i Norge? Det må man vel regne med, men hvis det er flest norsk produsert biler på markedet vil prisen på min bil brukt styres av dette og ikke av det tilsvarende prisfallet i forhold til kor mye jeg kjøpte den for. Slik at jeg sånn sett får indirekte en bedre bruktbil pris enn de Norske, siden man da ender opp på et mindre prisfall kontra om den var kjøpt i Norge.

Det er jo logisk og markedet som bestemmer. Men jo flere importbiler jo mer taper de som har kjøpt i Norge fordi da styre bruktprisen utifra imporerte bil som er billigere.

 

Eks min nåværende bil. Importpris 435000. Norsk pris 555000.

Selges for omtrent 350.000 kr. Jeg har et prisfall på 85000 og den norske et prisfall på 205.000(passer vel med 20%-10%-10% i prisfall over 3 år) Og jeg trur at det er så mange importbiler nå at prisen styres av disse, derfor taper den som kjøpte i Norge mer.

 

Så det er en vinn vinn situasjon å importere!

 

Det jeg mente med at bilen prises ned i forhold til "norske", var at det kan være en lang vei å gå ved utenlandsimporterte hvis man må reklamere i annet land. Tenkte dette potensielt er avskrekkende for en del standard trygghetssøkende mennesker, og dermed påvirker så man evt må prise den litt lavere, dersom det var tilsvarende bil som ikke er utenlandsimportert til salgs. Mye mulig jeg tar feil.

Gjelder norsk kjøpslov/forbrukerkjøpslov for bilen du skal kjøpe, ettersom du gjør det via norsk firma? Er nybilgarantien du får like lang som for en bil kjøpt i Norge?

 

Bare lurer for å bli litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kjøper audi så er det 2 år fabrikksgaranti. Men Møller i Norge gir ett år ekstra garanti så en har 3 år.

 

Ok. :)

 

Hei Henne!

 

Skal være helt ærlig her, må nok si at det var kona som pruta! :D

I og med at vi kom inn døra med kontanter i stedet for innbyttebil fikk vi pruta en del. Solgte A6en for 190.000kr for over ett år siden - bra utstyrt og gått 96500km. Tenker du å selge?

 

Womanpower! :D

Tenker egentlig på innbytte, fordi det er mindre pes.

Bilen (´04) er gått rimelig langt, 175tusen ellerno. Mye utstyr, men regner ikke med jeg får særlig fordi den har gått såpass langt.

Avveiningen er at bilen er "gratis", og den går jo som en klokke. Likevel er jeg rimelig klar for noe nytt. Føles ueendelig lenge siden jeg hadde noe spenningsmoment av en bil. *sukke*

 

Mye om meg. Se etter kamera du... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. :)

 

 

 

Womanpower! :D

Tenker egentlig på innbytte, fordi det er mindre pes.

Bilen (´04) er gått rimelig langt, 175tusen ellerno. Mye utstyr, men regner ikke med jeg får særlig fordi den har gått såpass langt.

Avveiningen er at bilen er "gratis", og den går jo som en klokke. Likevel er jeg rimelig klar for noe nytt. Føles ueendelig lenge siden jeg hadde noe spenningsmoment av en bil. *sukke*

 

Mye om meg. Se etter kamera du... :)

 

 

Kamera skal anskaffes, jeg lover! :D

Møller bød 157.000kr på vår A6.. dukenukem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste om chip nå, men fant ikke mye om hva som kan gå galt med en 2.0 TDI 143hk som sitter i min bil. Noen som har chippet eller har link til noen som har gjort det på en slik motor? Hvis jeg skulle gjøre det hadde det blitt med TSracing, slik at det er klart. Hører ting om vibrasjon i svinghjul, motor går i nødmodus, at man ikke skal gi på i 3-gir og oppover.. mye rart, men dette var til A4 B7

Det var her alt dette sto:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=127976&page=2

 

 

Takker for svar! :)

Endret av Audi-quattro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kontaktet dinbilpartner og fikk tilbud på Allroad derfra også - men da den svenske krona sto ganske sterkt akkurat da ville det ikke lønne seg så veldig mye å kjøpe derfra....... 43.000kr spart er ok hos norsk møllerforhandler!

 

Vel ja de tilbydte audi fra Sverige før, men nå fra et annet europeisk land der valutaen i disse dager er på et lav mål, derfor den store differansen. Ekstrautstyr er billigere i utlandet og de har også mer utstyr som standard. Via den eksportøren som dinbilpartner bruker får man også 8% rabatt på leverandør prisen, mot vanlige 4% som audi kan normalt sett gi til kunder. Men ansatte får vist oppmot 8%.

Kjenner en annen som har bestilt Q5 fra Møller i Tromsø, han fikk også 40.000 lapper i rabatt så det er vel i det leia de kan ligge på. Tror ikke det er noe problem å få det prutet ned man må bare ha det i kjeften. Men usansett 40 lapper ned på min så vil jeg "tjene" 90 lapper og da er det verdt det. Det er jo ikke selve salget av bilen de skal tjene penger på men service osv. Og jeg har en bil nå kjøpt via dinbilpartner og har ingen problem med å gjøre det igjen. God service hos dinbilpartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig bra pruta, Audi-Quattro.

Det jeg mente med at bilen prises ned i forhold til "norske", var at det kan være en lang vei å gå ved utenlandsimporterte hvis man må reklamere i annet land. Tenkte dette potensielt er avskrekkende for en del standard trygghetssøkende mennesker, og dermed påvirker så man evt må prise den litt lavere, dersom det var tilsvarende bil som ikke er utenlandsimportert til salgs. Mye mulig jeg tar feil.

Gjelder norsk kjøpslov/forbrukerkjøpslov for bilen du skal kjøpe, ettersom du gjør det via norsk firma? Er nybilgarantien du får like lang som for en bil kjøpt i Norge?

Bare lurer for å bli litt klokere.

 

Den er jo kjøpt ny fra forhandler i utlandet og stiller på lik linje med de som er kjøpt i Norge. Jeg tror ikke at det blir noe problem. Hadde jo vært noe annet hvis den var brukt importert.

Har jo samme rettigheter hos audi Norge når det kommer til garanti men norsk kjøpslov/forbrukskjøpslov gjelder ikke. Det er loven i det landet du kjøper som er gjeldende. I Norge er det 5 års reklamasjonsrett, i det landet denne bilen hentes fra 6 år! Men så er det vel sjeldent at ting som feiler bilen etter at garanti tiden er gått ut, vil gå på reklamasjonsretten. Så bakdelen er vel kanskje at man må ta kontakt med utlandet hvis man ønsker å se på reklamasjonsretten, så det alene kan vel gi et lite prisavslag. Inntil 3 år dekkes jo bilen av garanti og hvis bilen etter 3 år begynner å skrante ja da er det tvilsomt at det er noe som kan gå på reklamasjonsrett for å si det sånn, såfremt det ikke er noe alvorlig galt med motor og drivverk, men det hører til sjeldenhetene idag.

Nybilgarantien er like lang som i Norge. Dinbilpartner kjøper 1 års ekstra garanti til bilen i tillegg til at det er 2 års fabrikk garanti, og siden det er fabrikk garanti må/kan audi Norge håndheve den.

Hadde min bil på service hos møller tromsø for et år siden og hørte ikke noe angående at den var importert.

Har en kompis og en bror som har kjøpt bil gjennom dinbilpartner og begge er strålende fornøyd. Jeg har iallefall ingen betenkeligheter med å kjøpe bil på denne måten! Bakdelen er vel å ta høyde for valutaendringer, men hvis du sitter på nok penger til leverandør prisen(ekslusiv engangsavgift og moms) så er det jo bare å opprette en valutakonto i din bank og kjøpe valuta når den er lav. Det er det jeg gjør i disse dager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste om chip nå, men fant ikke mye om hva som kan gå galt med en 2.0 TDI 143hk som sitter i min bil. Noen som har chippet eller har link til noen som har gjort det på en slik motor? Hvis jeg skulle gjøre det hadde det blitt med TSracing, slik at det er klart. Hører ting om vibrasjon i svinghjul, motor går i nødmodus, at man ikke skal gi på i 3-gir og oppover.. mye rart, men dette var til A4 B7

)

 

Må si jeg har ingen erfaring med chiping av motorer, men har lest litt om det tidligere, og leste jeg i et magasin av bsr.se var ledende når det gjaldt chip. Du får en boks du kobler til datahjernen mater inn ny data og kobler fra. Og du kan oppgradere chip programmet over nettet.

Men det jeg vet angående audi(volkswagen som produserer disse) er at 170 hk 2.0 tdi moteren er identisk med 143 hesteren, sistnevnte som er tunet ned i Norge pga utgifter. Mine tanker om chip: På en nybil så lenge nybilgarantien går virker det ikke særlig lurt å chipe motoren siden du mister garantien når den er chipet. Hvis den som chiper gir motor garanti i tilsvarende tid er det jo en vurderingssak, men hadde ikke chipet en ny bil og heller ikke uten at man fikk motor garanti.

Vet heller ikke om motoren er nøyaktig den samme mtp på slitasje deler, slik at en evt chiping kan gi økt slitasje på motor og drivverk er jo mulig hvis de har "lettere" deler på 143 hk kontra 170 hk. I tillegg er det vel få slike chip som ikke vises at det er gjort chiping i datahjernen, selv om det chipes tilbake til orginal programmet før service.

Det har jo også vært mye snakk i media at det skal bli lovpålagt å melde inn chiping slik at du kan evt bli overrasket av økning i avgifter. En annen ting du øker din 143 hk til 170 hk. Vet ikke om den differansen er verd risikoen.

 

Jeg ville iallefall ikke chipet en ny bil. Men det er meg.

Endret av sulzeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å leste om chip nå, men fant ikke mye om hva som kan gå galt med en 2.0 TDI 143hk som sitter i min bil. Noen som har chippet eller har link til noen som har gjort det på en slik motor? Hvis jeg skulle gjøre det hadde det blitt med TSracing, slik at det er klart. Hører ting om vibrasjon i svinghjul, motor går i nødmodus, at man ikke skal gi på i 3-gir og oppover.. mye rart, men dette var til A4 B7

Det var her alt dette sto:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=127976&page=2

 

 

Takker for svar! :)

 

 

 

Disse bilene har dårlig clutch. Altså den er helt på grensa når du har en 170 hk. Så en kan oppleve at den kan slure. Dette har jeg fra en Audi-tekniker ifra møller.

 

Ellers så er det svinghjulvibrasjoner som kommer når de ryker. Ryker ofte pga kjøremåten til de som kjører diesel. Masse gass på lavere turtall, altså under 1900, er ikke bra på en slik 4-syl. Det er det som ødelegger dobbeltmassesvinghjulet.

 

Jeg har selv en 143 hk 2010 mod a4 q, men er litt betenkt over å tune den. Noe pga garanti som blir borte på endel og pga dette med svinghjul og clutch problemer.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår