Gå til innhold

sulzeer

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om sulzeer

  • Bursdag 12/26/1979

Contact Methods

  • Bosted
    Tromsø

sulzeer's Achievements

  1. Må si jeg har ingen erfaring med chiping av motorer, men har lest litt om det tidligere, og leste jeg i et magasin av bsr.se var ledende når det gjaldt chip. Du får en boks du kobler til datahjernen mater inn ny data og kobler fra. Og du kan oppgradere chip programmet over nettet. Men det jeg vet angående audi(volkswagen som produserer disse) er at 170 hk 2.0 tdi moteren er identisk med 143 hesteren, sistnevnte som er tunet ned i Norge pga utgifter. Mine tanker om chip: På en nybil så lenge nybilgarantien går virker det ikke særlig lurt å chipe motoren siden du mister garantien når den er chipet. Hvis den som chiper gir motor garanti i tilsvarende tid er det jo en vurderingssak, men hadde ikke chipet en ny bil og heller ikke uten at man fikk motor garanti. Vet heller ikke om motoren er nøyaktig den samme mtp på slitasje deler, slik at en evt chiping kan gi økt slitasje på motor og drivverk er jo mulig hvis de har "lettere" deler på 143 hk kontra 170 hk. I tillegg er det vel få slike chip som ikke vises at det er gjort chiping i datahjernen, selv om det chipes tilbake til orginal programmet før service. Det har jo også vært mye snakk i media at det skal bli lovpålagt å melde inn chiping slik at du kan evt bli overrasket av økning i avgifter. En annen ting du øker din 143 hk til 170 hk. Vet ikke om den differansen er verd risikoen. Jeg ville iallefall ikke chipet en ny bil. Men det er meg.
  2. Den er jo kjøpt ny fra forhandler i utlandet og stiller på lik linje med de som er kjøpt i Norge. Jeg tror ikke at det blir noe problem. Hadde jo vært noe annet hvis den var brukt importert. Har jo samme rettigheter hos audi Norge når det kommer til garanti men norsk kjøpslov/forbrukskjøpslov gjelder ikke. Det er loven i det landet du kjøper som er gjeldende. I Norge er det 5 års reklamasjonsrett, i det landet denne bilen hentes fra 6 år! Men så er det vel sjeldent at ting som feiler bilen etter at garanti tiden er gått ut, vil gå på reklamasjonsretten. Så bakdelen er vel kanskje at man må ta kontakt med utlandet hvis man ønsker å se på reklamasjonsretten, så det alene kan vel gi et lite prisavslag. Inntil 3 år dekkes jo bilen av garanti og hvis bilen etter 3 år begynner å skrante ja da er det tvilsomt at det er noe som kan gå på reklamasjonsrett for å si det sånn, såfremt det ikke er noe alvorlig galt med motor og drivverk, men det hører til sjeldenhetene idag. Nybilgarantien er like lang som i Norge. Dinbilpartner kjøper 1 års ekstra garanti til bilen i tillegg til at det er 2 års fabrikk garanti, og siden det er fabrikk garanti må/kan audi Norge håndheve den. Hadde min bil på service hos møller tromsø for et år siden og hørte ikke noe angående at den var importert. Har en kompis og en bror som har kjøpt bil gjennom dinbilpartner og begge er strålende fornøyd. Jeg har iallefall ingen betenkeligheter med å kjøpe bil på denne måten! Bakdelen er vel å ta høyde for valutaendringer, men hvis du sitter på nok penger til leverandør prisen(ekslusiv engangsavgift og moms) så er det jo bare å opprette en valutakonto i din bank og kjøpe valuta når den er lav. Det er det jeg gjør i disse dager....
  3. Vel ja de tilbydte audi fra Sverige før, men nå fra et annet europeisk land der valutaen i disse dager er på et lav mål, derfor den store differansen. Ekstrautstyr er billigere i utlandet og de har også mer utstyr som standard. Via den eksportøren som dinbilpartner bruker får man også 8% rabatt på leverandør prisen, mot vanlige 4% som audi kan normalt sett gi til kunder. Men ansatte får vist oppmot 8%. Kjenner en annen som har bestilt Q5 fra Møller i Tromsø, han fikk også 40.000 lapper i rabatt så det er vel i det leia de kan ligge på. Tror ikke det er noe problem å få det prutet ned man må bare ha det i kjeften. Men usansett 40 lapper ned på min så vil jeg "tjene" 90 lapper og da er det verdt det. Det er jo ikke selve salget av bilen de skal tjene penger på men service osv. Og jeg har en bil nå kjøpt via dinbilpartner og har ingen problem med å gjøre det igjen. God service hos dinbilpartner.
  4. Kjøper med mye utstyr ja. Type 100.000 i utlandet som tilsvarer 220000 i norge. Utstyr er billigere i utlandet. I tillegg har biler i utlandet ofte mer av det norske tilleggsutstyret som standard i sine biler. Hvorfor skal den prises ned? Den er kjøpt ny fra samme fabrikk som de norske og er identisk som de norske, bortsett fra språk i manualen og i FIS. Blir ikke priset ned pga av det, og en kan gjøre en lite oppdatering slik at man kan få Norsk språk hvis man ønsker. Du tenker kanskje at man skal ha et tilsvarende prisfall på bil kjøpt i utland som i Norge? Det må man vel regne med, men hvis det er flest norsk produsert biler på markedet vil prisen på min bil brukt styres av dette og ikke av det tilsvarende prisfallet i forhold til kor mye jeg kjøpte den for. Slik at jeg sånn sett får indirekte en bedre bruktbil pris enn de Norske, siden man da ender opp på et mindre prisfall kontra om den var kjøpt i Norge. Det er jo logisk og markedet som bestemmer. Men jo flere importbiler jo mer taper de som har kjøpt i Norge fordi da styre bruktprisen utifra imporerte bil som er billigere. Eks min nåværende bil. Importpris 435000. Norsk pris 555000. Selges for omtrent 350.000 kr. Jeg har et prisfall på 85000 og den norske et prisfall på 205.000(passer vel med 20%-10%-10% i prisfall over 3 år) Og jeg trur at det er så mange importbiler nå at prisen styres av disse, derfor taper den som kjøpte i Norge mer. Så det er en vinn vinn situasjon å importere! De nye A4 er jo større enn forrige modell(B7) slik at i forhold til de A6 er det mindre forskjell enn før. Det merkes nok litt, men kanskje mest i bagasje rommet. Synes det er god plass både framme og bak ved sitteplassene og har aldri hørt voksne menn klage på fotplassene. Kommer jo ny A6 på slutten av 2011 først som sedan, så med stasjonsvogn fra starten av 2012. Får ikke min nye A4 Allroad før om 5-6 mnd så kan ikke sammenlikne helt. Ta en tur til en audiforhandler de har sikkert begge typer inn så kan du jo se. PS: Prisene og avtalen som dinbilpartner har nå på audi er neppe evigvarende.
  5. Det er ganske enkelt egentlig. Kjøper via en et norsk selskap som paralell importerer fra utlandet. dinbilpartner.no Brukte dem ved min nåværende bil og funket bra, sparte også da tilsvarende beløp. Uansett mye penger spart.
  6. Vil anbefale deg å gå over til å bruke føttene, hvorfor kjøre opel når man kan gå? Kjøper jo selfølgelig med sensor både bake og fremme på ny bil. Døh skal ikke gå i samme blemma engang til:p tydelig at æ treng noen ekstra øyne......
  7. Har en A4(B7) 2.0 quatro 2008 modell, kjøpt ny, kjørt 25k. Har ikke hatt noen problemer med den. Fantastisk bil å kjøre og god guff. Veldig kvalitets følelse å kjøre kontra volvo, pegout, citroen og passat i samme format. De har jo longlife service system, så det er vel annet hvert år eller hver 30000 km som gjelder for service. Trur det kostet rundt 4 lapper, og da var det nysvasket bil man fikk i retur, møller tromsø. Men blir nok solgt om 4 mnd ca pga overgang til A4 allroad. Må si at prisen på min sånn målt utifra finn har vært rimelig stabilt siste 1,5 året. Det som er problemet er at de fleste prater om audier før 2007 og en skal styre unna audier med multitronic girkasse som er før 2005-6 mener jeg å ha lest. Er vist bare tiptronic kasssa som er å anbefale.
  8. Ok da er det mottat. Skjønner man ikke har noen sak. Men kjipt likevel. Men går fint fint det, positive er at man får lakkert bort steinsprang fra forskjermen før bilen selges og en STØRRE bil kjøpes. I allefall litt større, A4 Allroad.
  9. Var ute etter konstruktive svar ikkje "æ vet best svar" uten å vært oppe i situasjonen. Så spar mæ for spydige kommentarer. Nei det er ikke min skyld at gjenstander som ikke skal være på parkeringsplasser ligger og slenger og havner slik at man ikke ser de når man rygger ut i S-linje. En skal ikke forvente at man skal sjekke rundt bilen sin en 10 meters radius hver gang man skal rygge/kjøre. Betongstøtten etter at jeg rygget ut havnet rett foran bilen der panserert skjulte gjenstanden uten mulighet for oppdage den. Skjønner det ikke er noe problem med små biler som en astra!
  10. Hei, Søkt meg vil etter erstatningssaker i forbindelse med skader som skjer på parkeringsplasser men uten hell, så søker lykken her om noen har vært borti noe liknende. Slik er hendelsen: Det er kveld og litt ny snø på bakken. Ikke belyst parkeringsplass. Rygger ut i S-linje bak mot høyre. I det jeg skal kjøre fremover høre jeg noen lyder forfra. Går ut og ser og til min forferdelse har æ klart å kjøre på en flat betong støtte som holder skilt, men ingen skilt i. Betongstøtten bare står ut i veibanen der man kan kjøre, men litt til siden. Sentral i den flate betongstøtten står det opp et metall rør som man trær nedpå skilt. Det viser seg at dette betongrøret har slått igjennom beskyttelses plasten under motoren, men ingen annen skade en denne. Må jekke opp bilen for å få dratt ut denne støten. Det skal sies at pga av at jeg rygget ut i s-linje som ved luke parkering hadde jeg ikke hatt sjans å se denne støtten. Var ingen hjelp å få hos universitetet som eier parkeringsplassen. De kunne angivelig ikke ha ansvar for at slikt kunne ligge ute i veibanen. Skal nevnes at de har flere slike liggende ved enden av parkeringssøylene på siden slik at de kan potensielt kjøres på av andre. De ville ikke betale noen erstatning. Ble en liten ripe i forskjermen også. Resultatet ser ut til at det blir 7000 kr i egenandel og bonus tap for noe jeg ikke er skyld i og det er råttent. Har ikke hatt takst enda men det er litt avgjørende om jeg benytter av forsikringen i dette tilfellet. Har ikke eieren av parkeringsplassen noe ansvar ved uforsvarlig oppbevaring av gjenstander som ikke brukes og som tydeligvis kan påføre kjøretøy en god del skader??? Og er ikke de erstatningspliktig i slike tilfeller?
  11. Det var meteorgrå du hadde på bilen, ikkje sant? Sitter nå med siste finpussen på min bestilling, men ta det med ro går nok ikke for den fargen. Blir nok kondor grå. Blir vel en bestilling til uken:) Dog bestiller fra utlandet så man sparer 130.000 kr:D
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår