Gå til innhold

Ny Audi A4 Allroad bestilt. Nå eid i ett år

Ranger emnet


Audi-quattro

Anbefalte innlegg

Må si jeg har ingen erfaring med chiping av motorer, men har lest litt om det tidligere, og leste jeg i et magasin av bsr.se var ledende når det gjaldt chip. Du får en boks du kobler til datahjernen mater inn ny data og kobler fra. Og du kan oppgradere chip programmet over nettet.

Men det jeg vet angående audi(volkswagen som produserer disse) er at 170 hk 2.0 tdi moteren er identisk med 143 hesteren, sistnevnte som er tunet ned i Norge pga utgifter. Mine tanker om chip: På en nybil så lenge nybilgarantien går virker det ikke særlig lurt å chipe motoren siden du mister garantien når den er chipet. Hvis den som chiper gir motor garanti i tilsvarende tid er det jo en vurderingssak, men hadde ikke chipet en ny bil og heller ikke uten at man fikk motor garanti.

Vet heller ikke om motoren er nøyaktig den samme mtp på slitasje deler, slik at en evt chiping kan gi økt slitasje på motor og drivverk er jo mulig hvis de har "lettere" deler på 143 hk kontra 170 hk. I tillegg er det vel få slike chip som ikke vises at det er gjort chiping i datahjernen, selv om det chipes tilbake til orginal programmet før service.

Det har jo også vært mye snakk i media at det skal bli lovpålagt å melde inn chiping slik at du kan evt bli overrasket av økning i avgifter. En annen ting du øker din 143 hk til 170 hk. Vet ikke om den differansen er verd risikoen.

 

Jeg ville iallefall ikke chipet en ny bil. Men det er meg.

 

143hk er lik 170hk. På alle områder. Denne motoren (143hk) er også solgt i omtrent alle Europeiske land, så det er ikke en sparemotor for Norske avgiftsforhold.

 

Drivverk og alt annet på disse versjonene er like.

 

Man ser antall ganger det er lagret nye data i styreenhetens motorprogram (ecu). Ts-racing har mulighet for å nullstille dette.

 

Har 143hk selv og er enig med deg i at det er litt risiko forbundet med tuning, om det skulle oppstå problemer.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 289
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Må si jeg har ingen erfaring med chiping av motorer, men har lest litt om det tidligere, og leste jeg i et magasin av bsr.se var ledende når det gjaldt chip. Du får en boks du kobler til datahjernen mater inn ny data og kobler fra. Og du kan oppgradere chip programmet over nettet.

Men det jeg vet angående audi(volkswagen som produserer disse) er at 170 hk 2.0 tdi moteren er identisk med 143 hesteren, sistnevnte som er tunet ned i Norge pga utgifter. Mine tanker om chip: På en nybil så lenge nybilgarantien går virker det ikke særlig lurt å chipe motoren siden du mister garantien når den er chipet. Hvis den som chiper gir motor garanti i tilsvarende tid er det jo en vurderingssak, men hadde ikke chipet en ny bil og heller ikke uten at man fikk motor garanti.

Vet heller ikke om motoren er nøyaktig den samme mtp på slitasje deler, slik at en evt chiping kan gi økt slitasje på motor og drivverk er jo mulig hvis de har "lettere" deler på 143 hk kontra 170 hk. I tillegg er det vel få slike chip som ikke vises at det er gjort chiping i datahjernen, selv om det chipes tilbake til orginal programmet før service.

Det har jo også vært mye snakk i media at det skal bli lovpålagt å melde inn chiping slik at du kan evt bli overrasket av økning i avgifter. En annen ting du øker din 143 hk til 170 hk. Vet ikke om den differansen er verd risikoen.

 

Jeg ville iallefall ikke chipet en ny bil. Men det er meg.

 

Chipping blir ikke å skje før etter at garantien har gått ut om litt over 2 år, skulle sagt det tidligere- er bare nysgjerrig og jo mer jeg vet nå dess lengre kan jeg tenke over det evt glemme det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene har dårlig clutch. Altså den er helt på grensa når du har en 170 hk. Så en kan oppleve at den kan slure. Dette har jeg fra en Audi-tekniker ifra møller.

 

Ellers så er det svinghjulvibrasjoner som kommer når de ryker. Ryker ofte pga kjøremåten til de som kjører diesel. Masse gass på lavere turtall, altså under 1900, er ikke bra på en slik 4-syl. Det er det som ødelegger dobbeltmassesvinghjulet.

 

Jeg har selv en 143 hk 2010 mod a4 q, men er litt betenkt over å tune den. Noe pga garanti som blir borte på endel og pga dette med svinghjul og clutch problemer.

 

Blir ikke å chippe før etter garantien har gått ut, om jeg skal gjøre det :)

Så dieselen har ikke godt av å bli kjørt med mye gass på lavt turtall, får å få den til å 'ta seg opp' i stedet for å gire ned?

 

Hvorfor selger Audi nye biler til en halv million med dårlige clutcher? Er jo bare å forsterke fra fabrikk? Gåt det an å få sterkere clutch montert av møller?

Endret av Audi-quattro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

143hk er lik 170hk. På alle områder. Denne motoren (143hk) er også solgt i omtrent alle Europeiske land, så det er ikke en sparemotor for Norske avgiftsforhold.

 

Drivverk og alt annet på disse versjonene er like.

 

Man ser antall ganger det er lagret nye data i styreenhetens motorprogram (ecu). Ts-racing har mulighet for å nullstille dette.

 

Har 143hk selv og er enig med deg i at det er litt risiko forbundet med tuning, om det skulle oppstå problemer.

 

Etter det jeg har lest på TS-racing sine nettsider får man 180hk, og 420nm i denne 143hestern- dette er da veeeeeldig mye i forhold til 170hesterns original 350nm..

Må da være mulig å begrense dreiemomentet til 380nm kanskje, men beholde 180hk og da også clutch?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest på TS-racing sine nettsider får man 180hk, og 420nm i denne 143hestern- dette er da veeeeeldig mye i forhold til 170hesterns original 350nm..

Må da være mulig å begrense dreiemomentet til 380nm kanskje, men beholde 180hk og da også clutch?

 

Det går ann å få begrenset det noe. Disse er flinke på dette:

http://www.tuningspesialisten.no/public.aspx?pageid=34924

 

Man kan få laget ett program som ligner 170 hk sitt. De har sikkert også en orginal 170hk fil for sammenligning. Det som er litt pussig er at jeg har lest på andre forum om 170 hk som har bremset 185-190hk.

 

Det finnes sikkert en sterkere clutch men etter hva jeg forstår så har ikke Audi levert noe enda til disse. Jeg har spurt en bekjent audi-tekniker etter dette. Mulig noen utenlandske firma har kommet med nye løsninger.

 

Når det gjelder å gi full gass osv så anbefalte han ett visst turtall før en gjorde det. Det tok mindre på clutch og svinghjul.

 

Det er veldig tragisk at clutchen er noe underdimensjonert. Eller den er sånn jeg ser det, ikke særlig trimmingsvennlig.

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og billigste er vel gjerne bare å la være å chippe denne bilen.. Så får vi bare angre på at vi kjøpte en litt motorsvak bil i de neste 4 år, til neste gang bil skal kjøpes :D

 

Fra spøk til revolver, i den tråden jeg leste på vacn så sto det at 170hk B7 hadde ca 105hk på hjula, altså kan den i teorien trimmes 65hk til, i tillegg på slingringsmonn på 10-15% som er 17-25hk = 65+25(+170 i motoren)= 260 dieselhester i motoren, først da er man i grenseland for hva som er lovlig/hva som kan måles på hjula- med mindre motoren taes ut..

 

Og dette er et prakteksempel på en digresjon - Poenget er, vi trenger ikke å betale avgift da..

Endret av Audi-quattro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hvilket turtall, så jeg kan skåne motoren min?

 

 

Jeg er egentlig ikke helt sikker, men rundt 1900 o/min mener jeg det var. Det som skjer er at svinghjulet får slag i fjærene pga at motoren går sakte rundt på lavere turtall og masse effekt. Dette er minuset med dobbeltmassesvinghjulene. Med enkeltmassesvinghjul ville en ikke opplevd dette, men en kunne fått litt mere rykk i drivlinjen ved igangsetting osv.

 

Jeg har også fått tips om å være forsiktig med å spinne på overgang snø og is til asfalt. Slik at det tar fort tak. Men dette er ett sjeldent problem med quattro. Kun på 2wd.

 

 

Har du forresten tenkt over at det er turtallsperre på 2500 o/min når du står stille og prøver å ruse? Sånn er min, komisk å se at med full gass så er det stopp der.. :-)

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste og billigste er vel gjerne bare å la være å chippe denne bilen.. Så får vi bare angre på at vi kjøpte en litt motorsvak bil i de neste 4 år, til neste gang bil skal kjøpes :D

 

Fra spøk til revolver, i den tråden jeg leste på vacn så sto det at 170hk B7 hadde ca 105hk på hjula, altså kan den i teorien trimmes 65hk til, i tillegg på slingringsmonn på 10-15% som er 17-25hk = 65+25(+170 i motoren)= 260 dieselhester i motoren, først da er man i grenseland for hva som er lovlig/hva som kan måles på hjula- med mindre motoren taes ut..

 

Og dette er et prakteksempel på en digresjon - Poenget er, vi trenger ikke å betale avgift da..

 

Største problemet for myndighetene er at de ikke har noe måleutstyr som er godkjent for å måle motoreffekt enda. Mulig de endrer lovverket i 2011 for å "få tatt flere". Sånn det er nå kan de ikke kreve avgift da de ikke har godkjent testlaberatorium. Dette ifølge DTE tuning som har snakket med toll og avgiftsdirektoratet og veivesenet.

 

Men det er ett massivt tap i drivverk på quattro. Vel høyt, synes jeg. Men jeg kjører stort sett pent og på langkjøring. Så det holder slik det er enda.

Neste gang blir det nok en 2.0turbo på meg, med bensin.

 

 

Omtrent sånn virker ett dobbeltmassesvinghjul..

Endret av Kjetilr
tileggsopplysninger

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke helt sikker, men rundt 1900 o/min mener jeg det var. Det som skjer er at svinghjulet får slag i fjærene pga at motoren går sakte rundt på lavere turtall og masse effekt. Dette er minuset med dobbeltmassesvinghjulene. Med enkeltmassesvinghjul ville en ikke opplevd dette, men en kunne fått litt mere rykk i drivlinjen ved igangsetting osv.

 

Jeg har også fått tips om å være forsiktig med å spinne på overgang snø og is til asfalt. Slik at det tar fort tak. Men dette er ett sjeldent problem med quattro. Kun på 2wd.

 

 

Har du forresten tenkt over at det er turtallsperre på 2500 o/min når du står stille og prøver å ruse? Sånn er min, komisk å se at med full gass så er det stopp der.. :-)

 

 

Har ikke prøvd dette med turtallsperre, skal se om det er likt på min- blir kanskje som med dsg/s-tronic med en slags launch control? :D

Spinner som bare faen med piggfrie dekk, hvertfall på is og løs snø, men det er kjempegod framkommelighet fremdeles ;)

 

Blir kanskje bensin på meg også, eller en 3.0 V6 diesel- denne trenger man ikke chippe, 500nm og 240hk holder :D

Endret av Audi-quattro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

http://www.hegnar.no/motor/article541437.ece

 

Føler meg bare smålurt nå, bare litt over 2 år garanti igjen på vår som har gått 11.000km..

Hadde jeg visst dette hadde jeg ventet på 2011 modellen og hatt 5 år igjen nå.. bittert å vite dette, da vi kjører lite over lang tid- perfekt garantiordning for oss altså. Selge bilen og kjøpe ny for å slippe utgiftene om 3-4 år? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hegnar.no/motor/article541437.ece

 

Føler meg bare smålurt nå, bare litt over 2 år garanti igjen på vår som har gått 11.000km..

Hadde jeg visst dette hadde jeg ventet på 2011 modellen og hatt 5 år igjen nå.. bittert å vite dette, da vi kjører lite over lang tid- perfekt garantiordning for oss altså. Selge bilen og kjøpe ny for å slippe utgiftene om 3-4 år? :D

 

Ikke tenk på det. Forbrukervernet i Norge er så sterkt at du klarer deg lenge med reklamasjonsretten!

Jeg kan eksempelvis vise til en sak hvor turbo og katalysator ble byttet etter 4 år og 11 måneder, på en bil som hadde gått 110.000km. Dette på reklamasjonsretten.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår