Gå til innhold

Glassfiber støping ol.

Ranger emnet


Rolla_RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Holdt litt på med glassfiber selv tidligere, da jeg hadde motorsykkel. Hadde en Yamaha V-max 1200 som jeg støpte R-framskjerm, sidedeksler og toppdeksel til.

Nå driver jeg med hotrod, og det dreier seg mest om stål...he he.

 

For glassfiberstøping vil jeg bare legge til generelt:

Omtrent all støping fra scratch skjer etter flg prinsipp:

 

1. Du lager en del (f.eks en spoiler) med ønsket design. Den kan lages av hva som helst. Vekt og holdbarhet spiller ingen rolle. Kun din fantasi setter grenser her. Poenget er at overflate og utseende er slik du vil ha det. Jo finere dette utgangspunktet er, jo mindre drittjobb får du senere.

 

2. Så lager du en form ved å dekke delen i pkt 1. med glassfiber. Formen må være solid hvis den skal brukes til flere avstøpniner enn kun en.

 

3. Den ferdige formen pussen innvendig for å gi bra finish på sluttproduktet. NB! å forsterke formen med flere lag glassfiber ETTER at pluggen (den fra prt 1) er fjernet er IKKE å anbefale. Når polyester herdes utvikles varme. Da kan den nye formen din vri seg og passformen på sluttproduktet blir umulig.

 

4. Støp et sluttprodukt i formen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

Hvordan får dere "pluggen" til å ikke feste seg med formen du bygger rundt den? Du skrev noe om vanlig blank teip Rolla_RS, blir det ikke slike fine streker i formen da?

 

Hva legger dere først i formen når dere skal støpe noe?

 

Meget bra tråd Rolla_RS! Kult se noe hjemmelaget styling som virkelig ser bra ut ;)

 

 

du bør bruke carnouba voks som slipp middel.har du vokset meget nøye,opptil 8 ganger ved førstegangs-bruk 3 ganger ved senere bruk.

ved flerdelte former går det ann å bruke vanlig brun pakketeip men lager du formen skikkelig kan du heller bruke gelcoatsparkel der formen ikke er 100%

jeg lakkerer de formene jeg bruker som ikke er cnc freste alublokker.

og når jeg sier lakk så mener jeg 2k.

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

Ikke le av biltema. Funker helt fint det til ting som ikke er noe viktig. Jeg kjøper polyester,coat, duk, voks osv hos en lokal båtprodusent.

 

Når du skal lage former er alfa omega å ha en "plugg" som har topp finish ( sparer deg for mye pussing senere). Så vokse 3 + ganger og slipp olje til slutt. Gelcoaten smørres på. Helst i flere tynne lag. Jo tykkere jo mer har du å flikke på når formen begynner å bli velbrukt. Så støper en på, maks 3 lag om gangen. Disse må gjennom herde før neste 3 lag legges på. Vær meget nøye med å rulle ut alle luftbobler med en jernrulle.

 

1 spørsmal.

hva er slipp olje?

2 spørsmål

hvorfor flere lag med gelcoat/topcoat da dette vil tørke/sprekke/krakkilere med tiden?

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp olje er slipp middel. Vanskelig å forklare, det er et flytende stoff litt seigt. Blandes ut med varmt/lunkent vann og smørres på nye former før første avstøp og på plugger. Med et helt dekkende lag med slipp olje vil delene slippe hverandre uansett.

 

Hvis du skal ha flere lag med gelcoat mente jeg ikke 7 lag. Men 2 eller 3. Dette er nettop for å hindre gjennomslag og krakkeleringer. Så lange gelcoaten ikke har stått i mer enn 2 dager går det utmerket å smørre 2 eller 3 lag. Dette er bedre enn å måtte flikke evt skader på produktet senere. Krakkeleringer og gjennomslag får du hvis du er for gniten på gelcoaten og hvis ikke det blir ventilert nok slik at styrenet blir liggendes i dumper og buler etc. Hvis en finner en jyllen middelvei er det den beste. Men for mye gelcoat gir krakkeleringer og sprø gelcoat som vil sprekke etter en stund.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipp oljen heter så mye som Reichhold Norslipp 9860. Fungerer utmerket til mitt bruk. Støper bildeler, modellbåter og har form til en 14 fots skjærgårdsjeep. Bruker Polyester, Herder, Gelcoat og Rubbing fra Nordpol serien. Bruker voks fra Meguiar's kalt Mirror Glaze.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

Slipp oljen heter så mye som Reichhold Norslipp 9860. Fungerer utmerket til mitt bruk. Støper bildeler, modellbåter og har form til en 14 fots skjærgårdsjeep. Bruker Polyester, Herder, Gelcoat og Rubbing fra Nordpol serien. Bruker voks fra Meguiar's kalt Mirror Glaze.

 

ok.takk skal du ha.jeg synes meguiars mold-relees er ræva så kanskje jeg skal prøve den mirror glace.

gelcoaten jeg bruker og polyesteren kommer på 200 liters fat og 1000 liters dunker så den vet jeg ikke hva heter,men synes det er et fett når det gjelder polyester og gelcoat.

hvis du ikke vet hvem som forhandler reichhold norslipp så får jeg begynne å lete :-)

 

mvh

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SunnyGTi2.0

kas: fungerer støping med karbonfiber på samme måten?

 

spør også igjen; hva legger dere først nedi formen når dere skal støpe noe i en form? Smører inn med polyester først eller?

 

det første en tar å gjør etter å ha polert formen er å pensle på med gelcoat,etter 2 timer med duk og polyester

for å støpe carbonfiber så er det en mye større jobb.ca 13 ganger større jobb faktisk.

 

mvh

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er Jotun som forhandler Reichhold sine produkter. Vet det kan også kjøpes hos Maritim i Arendal. Men vil tro det er en helt annen pris.

 

De erfaringene jeg har med støping av Carbonfiber og epoxy er at det er mye, mye vanskeligere enn glassfiber. For det første er det en helt annen duk som er liten og ingen mulighet for å strekke samt det er meget vanskelig å få det helt luftfritt. Men kansje vi gjorde det feil. Børr det smørres epoxy i formen først og la dette herde for så å støpe resten eller taes alt i samme gang? Hadde vært kult å støpe noen lipper eller lignende i Carbon.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ScoopeX

 

nåh, den største forskjellen er nå prisen :)

 

og de 4 andre matrialene man trenger som koster nesten 10 ganger så mye pr kvm som glassfiber.dvs ved bruk av de forskjellige mattene,dukene,peelply,breetherduk og ovn,pumpe og 6 ganger lengre herde tid + etterherding så vil jeg nå si det står på mer enn prisen.

det er en grunn til at motorsport-plast er dyrt

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår