Gå til innhold

Glassfiber støping ol.

Ranger emnet


Rolla_RS

Anbefalte innlegg

Det meste av carbonfiber støpes i vakum, nettopp fordi den er vanskeligere og få ut all luft fra, og det er vanskeligere og "mette" duken tilstrekkeligt.

Og støpe med epoxy stiller også andre sikkerhetskrav til deg selv, du må være svært nøye med og bruke skikkeligt verneutstyr på hender/armer og kroppen ellers, siden epoxy er svært allergifremkallende.

en fordel er at du slipper og bruke friskluftsmaske, eller bekymre deg over gasser i rommet.

 

Når du pusser på dette må du IKKE puste inn støvet. det er svært farligt. bruk beskyttelse.

 

Duken avgir fiber som klør myye mere enn vanlig glassfiberduker..

 

Edit: Ja det er mye annet utstyr som gjør at det blir veldigtdyrt ja..

 

Har vært borti peelply duker til, om jeg ikke husker feil,nesten 3000 pr meter.

 

Og anngående norslipp, den er meget bra, brukes i industrien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 345
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Rolla_RS

Tror det er Jotun som forhandler Reichhold sine produkter. Vet det kan også kjøpes hos Maritim i Arendal. Men vil tro det er en helt annen pris.

 

De erfaringene jeg har med støping av Carbonfiber og epoxy er at det er mye, mye vanskeligere enn glassfiber. For det første er det en helt annen duk som er liten og ingen mulighet for å strekke samt det er meget vanskelig å få det helt luftfritt. Men kansje vi gjorde det feil. Børr det smørres epoxy i formen først og la dette herde for så å støpe resten eller taes alt i samme gang? Hadde vært kult å støpe noen lipper eller lignende i Carbon.

 

hvis du gjør det på den måten der når du støper carbon vil det delaminere.alt må tas i samme prossess.

 

mvh

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kas

 

hvis du gjør det på den måten der når du støper carbon vil det delaminere.alt må tas i samme prossess.

 

mvh

 

Det var det vi gjorde.Men vi fikk mye luft sår. Tenkte derfor det kansje kunne legges et strøk med epoxy først for å få det helt tett, men det fikk jeg svar på nå. Lærer så lenge man lever. Det er dette jeg liker med slike tråder. Alle har noe å lære selv den mest proffe. Keep em coming :)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ScoopeX

Det meste av carbonfiber støpes i vakum, nettopp fordi den er vanskeligere og få ut all luft fra, og det er vanskeligere og "mette" duken tilstrekkeligt.

Og støpe med epoxy stiller også andre sikkerhetskrav til deg selv, du må være svært nøye med og bruke skikkeligt verneutstyr på hender/armer og kroppen ellers, siden epoxy er svært allergifremkallende.

en fordel er at du slipper og bruke friskluftsmaske, eller bekymre deg over gasser i rommet.

 

Når du pusser på dette må du IKKE puste inn støvet. det er svært farligt. bruk beskyttelse.

 

Duken avgir fiber som klør myye mere enn vanlig glassfiberduker..

 

Edit: Ja det er mye annet utstyr som gjør at det blir veldigtdyrt ja..

 

Har vært borti peelply duker til, om jeg ikke husker feil,nesten 3000 pr meter.

 

Og anngående norslipp, den er meget bra, brukes i industrien :)

 

Jeg går også god for Norslipp. Det er det jeg bruker og det fungerer utmerket. Det var det vi brukte hos båtprodusenten jeg jobbet for. Generellt er alle produktene fra Reichhold bra.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kas

 

og de 4 andre matrialene man trenger som koster nesten 10 ganger så mye pr kvm som glassfiber.dvs ved bruk av de forskjellige mattene,dukene,peelply,breetherduk og ovn,pumpe og 6 ganger lengre herde tid + etterherding så vil jeg nå si det står på mer enn prisen.

det er en grunn til at motorsport-plast er dyrt

 

Kan du utdype hva dette er? Peelply og breetherduk?

pft :)

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larson

 

Kan du utdype hva dette er? Peelply og breetherduk?

pft :)

 

peelply er en transparent duk med perforeringer som den overflødige epoxyen blir presset gjennom og breetherduken suger opp den epoxyen.

grunnen til dette er for å oppnå maksimal fibervekt.

blir det for mye epoxy så vil delen bli tung og miste styrke

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Hva er det beste å kutte ferdigstøpte deler med? Med tanke på flising og sånn.

 

Har Dremel så tenkte å kjøpe en tynn skarp kappeskive.

Denne feks; http://www.dremeleurope.com/cgi-bin/eu2002.storefront/1476762840/Product/View/545

545.jpg

 

dremel er dårlig butikk.tar så lang tid.

jeg kutter alt med vinkelsliper(diamantblad),stikk sag og superfil.

er du redd det skal flise så legg på litt maskeringsteip.

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kas

 

peelply er en transparent duk med perforeringer som den overflødige epoxyen blir presset gjennom og breetherduken suger opp den epoxyen.

grunnen til dette er for å oppnå maksimal fibervekt.

blir det for mye epoxy så vil delen bli tung og miste styrke

Takker. :)

89 Bmw E30 320i shadowline - solgt

92 Bmw E36 318i - solgt

87 Bmw E30 325i Hartge (ombygd) - støver ned i garasjen

92 Mazda 323 Gt-r - bruksbil

 

Ris Rules

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Hva er det beste å kutte ferdigstøpte deler med? Med tanke på flising og sånn.

 

Har Dremel så tenkte å kjøpe en tynn skarp kappeskive.

Denne feks; http://www.dremeleurope.com/cgi-bin/eu2002.storefront/1476762840/Product/View/545

545.jpg

 

Diamant blad på vinkelsliper er det beste til rette kutt og stikksag med aluminiums blad er bra til buede former. Men det fliser seg bare på den ene siden. Så hvis det ikke er så nøye med den andre er det bare til å sette igang. Men å teipe før du kutter er bra. Teiper ofte over der jeg skal kutte og merker på det. Da blir det ikke merker som sitter igjen på produktet heller ;)

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge lar dere epoxy'n tørke/herde før dere begynner å slipe og polere?

På pakken jeg kjøpte står det at den kan bearbeides etter 5-7timer, hva nå det betyr.

Og at den ikke bør belastes før etter 2-3 dager, men det er vel ikke pussing og sånt.

 

Noe av det jeg har laget har stått over natten(10-13timer), men hadde fortsatt ikke fått en herdet overflate. Tar epoxy/hardener-blandingen på øyemål, men så har det stått dobbelt så lenge som beskrivelsen sier så burde vel ha herdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Hvor lenge lar dere epoxy'n tørke/herde før dere begynner å slipe og polere?

På pakken jeg kjøpte står det at den kan bearbeides etter 5-7timer, hva nå det betyr.

Og at den ikke bør belastes før etter 2-3 dager, men det er vel ikke pussing og sånt.

 

Noe av det jeg har laget har stått over natten(10-13timer), men hadde fortsatt ikke fått en herdet overflate. Tar epoxy/hardener-blandingen på øyemål, men så har det stått dobbelt så lenge som beskrivelsen sier så burde vel ha herdet.

 

jeg pusser på delene etter ca 1 døgn men den epoxyen jeg bruker har 16 timers tørketid ved 20 grader,8 timer ved 40 grader.

det er viktig med lang og kontinuerlig varme så den blir gjennomherdet.

skal du måle opp epoxy og herder må du veie det og blande 100% som det står på pakken.hvis ikke kan det bli sprøtt eller seigt.

du bør ikke røre delen/belaste/pusse den før den er helt gjennomherdet.

det som også er viktig med varme er at hvis epoxyen er herdet ved 40 grader tåler den ca 80 grader men er det ikke kjørt noe særlig varme på den når den er støpt så vil den ikke tåle stort og bli fort myk.

sint e36 touring til salgs

vr6 bunnpanne ønskes kjøpt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har lest igjennom alt nå. Hvis man f.eks. skal skjøte på en fanger med glassfiber, hva kliner man på på utsiden av fangeren siden glassfiber ikke har en særlig fin overflate. Ble litt forvirra av alle produktnavnene her :)

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

 

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er ren polyester som er overflate børr det smørres på Topcoat. Dette er et 2 komponent produkt som er beregnet til glassfiber.Dette fungerer som overflate med blank finish samt som en sealer for glassfiberen. Selve glassfiberen inneholder voks som gjør at feks lakk ikke vil holde særlig lenge før det flasser av.

 

Rolla_RS

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår