Gå til innhold

Langtidslagring av bil

Ranger emnet


marboc

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise bort i et år, og lurer på om jeg kan la min gamle Mitsubishi Lancer 1996 modell stå til jeg kommer hjem. Jeg vil få så lite igjen om jeg selger den, men er selv superfornøyd, deb går som et skudd. Den må stå ute, og jeg har skjønt at jeg skal fjerne batteriet. Har ikke peil på bil i det hele tatt, og lurer på om noen av dere kan hjelpe meg . Kan en bil stå så lenge, eller vil den "råtne bort". Hva kan jeg gjøre for at oppbevaringen skal gå bra? Blir glad for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en skikkelig vask av bilen med avfetting. Spyle godt i hjulbuer og under bilen. Lagre bilen tørt med et vindu litt åpen slik at det ikke dannes kondens og mugg. Pass på at det er frostveske og det er ikke dumt å ta et oljeskift. Sistnevnte er opp til deg selv hva du vil.

 

Det som er viktigst når man setter bort bilen er å få vaska av salt og asfalt. Spesielt i kriker og kroker. (under skvettlapper legger det seg MYE salt og sand)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta ut batteriet og sett det på vedlikeholdslading på en kaldplass. setter du det inne så brytes det ned fortere. fyll opp sylinderene med litt olje, og drei rundt motoren. sett bilen helst under tak, med "ris" poser inni. få noen til å bytte ut disse jevnlig. hjulene tar du av om de er bra og setter på noen utslitte stygge fra huggern eller noe sånt. blir fort "flatspots" om du lagrer bilen med hjulene på. du kan godt vaske den godt og behandle den med owatrol olje under. ellers så kommer du ett godt stykke med sundt folkvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal på høggern så kan du likesågodt ta med deg noen stålfelger med elendige dekk den kan stå på...

 

Ellers har jeg en kamerat som måtte la bilen stå 1 år mens han studerte i statene, han satte bilen på lecaklosser. Dekka var iallefall like fine, aner ikke hvordan dette går uttover fjører/dempere?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig vask og shine, samt polish, antirustbehandling, spraye bremseskiver med noe ala Tectyl ML(må vaskes og bremses av etterpå) Sett den ikke på bakken, men ha noe under, som betong, finèr plate ett eller annet, sett alle vinduer på en liten gløtt, ha i en liten vifteovn av og til, har du mulighet til å få den under tak gjør det, både av varmeårsaker og snøvekt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å overdrive på en så gammel Lancer.

 

Spyl bilen utvendig og under, sett et par musefeller inni bilen og ta ut batteriet :) Er ikke noe Ferrari du eier heller.

 

Satte en nyere Fiat Punto til lagring mens jeg bodde i utlandet. Eneste vi gjorde var å vaske den og ta ut batteriet. Sto i 9mnd. Hadde ingen trøbbel etter det. :)

Endret av AndreasK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle til å skrive det samme.

det er ikke en svært sjelden bil og ingen grunn til og overdrive.

 

ta ut bateriet kan jo være lurt men tviler på at det har så mye og si om det er i bilen eller ikke, så lenge det er koblet i fra.

 

ellers ville eg også vasket den og spent opp noen musefeller.

gjerne noen org felger med hjulkapsler på. (tetter ofte bedre med kapsler)

 

pass heller på hvor bilen skal stå. det er myyyyye viktigere enn å tenke på batteriet og dekka blir morkne.

 

ikke set den et set den kan bli hærjet med/stjælt. eller tauet bort.

 

underlaget er også viktigt. mold,jord eller gress er ikke bra. det holder godt på fukten og bilen ruster fortere. en annen ting eg vil tro er at det er lettere og få mus i bilen vist den står i høyt gress.

finne et sted som er mer grus eller asfalt.

 

men du har ikke vurdert og låne bort bilen til noen du kjenner godt? eller foreldre? trenger jo ikke å kjøre alta-oslo hvær dag med den. men til jobben eller buttiken og dem betaler det som må betales?

golf2 syncro med 1,8 20v turbo.

golf2 vr6 turbo

bora 1,9tdi

vw lt bilbergningsbil

vw transporter tdi arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår