Gå til innhold

Feil med ekstra fjernlys

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

Monterte ekstra fjernlys på bilen (De gamle ekstra fjernlysene virket ikke).

 

Men problemet er at ekstra lysene ikke vil tennes. Jeg kan høre relet slår inn.

 

Til og begynne med, de første dagene, fungerte lysene fint, men så lyste kun den ene lampa, og så ville det ikke lyse i det hele tatt.

 

Bilen er Subaru.

 

Styrestrøm ble hentet fra pluss på originalfjernlyset, bort til relet, så videre til jord på batteriet.

 

Så går det 15 Amp sikring mellom + fra batteriet, inn til rele, og videre til ekstra fjernlysene.

 

Jord til fjernlysene henter jeg fra et punkt på karosseriet bak grillen.

 

2,5 mm2 kabler hele veien, med to 100 W pærer. Et stk. rele.

 

Da jeg byttet ut relet med et annet rele (begge biltema, samme type), glødet pæra svakt.

 

Da jeg byttet tilbake til det gamle relet, lyste det ikke.

 

Noen teorier om hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg eit måleinstrument.

Kan f.eks. væra dårlig kontakt til jordingen av ekstralysa.

15A sikring er for lite til 2 100w pærer.

Er reléet for lite for effekten og?

Kjøp deg skikkelige 55w pærer istedet. (phillips x-treme eller osram nightbreaker)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bruke 100w pærer, bør man bruke et rele til hver lykt, eller dobbeltrele, pga det høye strømtrekket. Man bør ideelt sett også bruke 4kv.mm. kabel, alt. en tilførsel til hver lykt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kablene som fulgte med lyktene, biltema, var jo ikke mer enn 1,5 mm2.

 

Det var det eneste jeg byttet ut, pluss jeg la til rele holder.

 

Uansett, når jeg fjerner den ene pæra, slik at kretsen kun trekker 100W, lyser det fremdeles ikke.

 

Alt her blir bare teori, pga. bilen benyttes av andre enn meg, så jeg får omtrent aldri sett på den. Men samler litt info til jeg skal se på den.

 

Går det ann å trekke minus direkte fra batteriet, bare med ei sikring mellom? eller bare for å teste om det kan ha noe med jord å gjøre (dvs. strekke kabel bort til kabelen som er festet til jord) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du, det gjorde jeg da jeg hadde ekstralys montert..:)

Men du bør absolutt gå for 2 relèer..

 

Holder med ett, 2 lamper á 100w blir jo ikke mere enn 16-18A biltemareleene er gode for 30A.

 

Forøvrig ville jeg anbefalt MINST 4mm2. Når jeg bytta kabelnett på bilen min la jeg opp 4mm2 til HVER fremlykt, og tro meg, de lyser bra :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med ett, 2 lamper á 100w blir jo ikke mere enn 16-18A biltemareleene er gode for 30A.

 

Forøvrig ville jeg anbefalt MINST 4mm2. Når jeg bytta kabelnett på bilen min la jeg opp 4mm2 til HVER fremlykt, og tro meg, de lyser bra :)

 

Tror nok at han bør gå for 2 relèer siden han bruker 2 100W pærer. En kamerat av meg satte i 100W pærer i ekstralysene å da låste relèet seg og begynte å smelte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.5 mm2 er nok i massevis til 200W, 15A sikring blir litt i minste laget, gå opp til 20A.

 

Er du sikker på at du har kobla relèet rett?

Har du prøvd ett skikkelig relè, som Bosch, Hella, eller noe slikt.

 

Sjekk og opp om Subaru bruker negativ styresøm på pærene, har jobba som subarumekainker ni noen år, men det vet jeg ikke faktisk, men sjekk det opp, det krever litt annerlede kobling, rett og slett at du henter både positiv og negativ styrestrøm på pæra.

 

Har hørt mye dritt om Biltemas relèer, og jeg tror det er noe i det.

Skal du ha relè som holder, så fiunner du deg en gammal Sierra, Scorpio eller Mondeo på høggern, og finner ett svart relè i sikringsboksen(merket med lyn eller tenningsrelè på Sierra/Scorpio og vifterelè på Mondeo, dette har større koblinger over bryterkretsen, og er merket for 40A tror jeg, men det tåler mye mer.

 

85 - Negativ styrestrøm

86 - Positiv Styrestrøm

30 - Strømforsyning/pluss inn

87 - Forbruker/pluss ut

87a - Konmtakt med 30 når det ikke er strøm på relèet, ikke til bruk nå.

 

85 og 86 kan byttes om uten trøbbel, samme kan 30 og 87

 

Sjekk og sikringsholderen.

 

Ellers så vil ett større tverrsnitt kun gi deg fordeler, ville anbefalt 4 mm2 inn til relè, og 2.5 mm2 fra relè til hver pære, og samme dimensjonering på jord til pærer, på resterende koblinger kan du bruke 0.75 mm2.

Men 2.5 mm2 er ikke underdimensjonert, mange bilfabrikanter bruker faktisk 0.75 og 1 mm2 til bilens hovedlys, men større dimensjonering skader ikke. Er det langt kabletrekk er det ett must.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår