Gå til innhold

Oljetrykk faller!

Ranger emnet


740-geir

Anbefalte innlegg

hei.. fikk et problem med bilen min her om dagen. jeg fikk plutselig så lavt oljetrykk, er kun 0.4 bar ved varm motor på tomgang.

 

dette skjedde rett etter at jeg ved en feiltagelse klarte å fylle litt diesel..

 

det som er rart er at alt inne i motoren er nytt. er en høyflødes-oljepumpe og nye rådelager nyoverhalt topp, nye stempelringer..

 

er snakk om en litt småtrimmet B230FK

 

jeg bruker 5-50w helsyntet olje noen som har en anelse om hva dette kan komme av?

 

tenkte å rive ut motoren til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen måler har du? kan no være noe gale med den.. for en motor tar jo ikkje noe skade av litt disel? er jo bare og tappe tanken, fylle på bensin, tømme bensin systememet for disel. ut med pluggene, kjinne, innat med pluggene. tut og kjør. eller har du fylt diesel istede for olje? :P på motoren...

 

eg villa målt trykket med ett anna manometer, gjerne ett mekanisk ett, sån med slange i blokka og i manometeret, ett veskefylt ett, det er mest nejaktig..

1987" Volvo 740 turbo

1995" Chevrolet Silverado 2500 6,5l turbo

Bil tråden....

Mob: 93262854..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort som meg og laget luftlekkasje mellom oljepumpa og blokka a? Jeg opplevde det samme som deg etter å ha byttet mellomaksel. Viste seg at ene o-ringen (d-ring kalte en det for) på trykkrøret hadde revnet og la seg i klem så noe av olja gikk ut igjen. Selvgjort er velgjort. :(

 

Husker jeg ikke feil skal tomgangstrykket være 0,7 bar. Vet ikke om det er ved varm/kald. Det er verdt å sette inn en annen oljetrykkbryter. Jeg kjøpte et M14x1,5(?) yledd og en oljetrykkgiver på biltema. Lampa mi slukte nemlig så fort jeg var borti gassen. Men da jeg fikk <3.0 bar ved rusing skjønte jeg at motoren måtte ut.

 

Husker også at jeg på et tidspunkt hadde av returrøret fra turboen og konstaterte at det knapt dryppet olje. Da jeg primet motoren med en drill rett på mellomakselen etter skifte av bære og rådelagre fossrant det ut av turboen! :D

 

Siden den tetteringen var det første jeg så etter at bunnpanna var av ble jeg så forbanna på meg selv at det fristet å smelle sammen botningen igjen for å se om det gjorde susen. Men lagre kom på tusen kroner og det hadde jo blitt noe slitasje på de gamle, så syns det var for ille å ikke bytte mtp all jobben. Men gjør man det selv har man heldigvis ingen andre å skylde på heller.

 

PS! I disse dager skal girkassa av igjen for å finne en drypplekkasje som kommer i forkant av clutchkåpa. Flinke meg bytta jo alle simringene og pakningene rundtom på botningen. Hvis det ikke er girkasse-simringen da...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.4 er litt vel lavt på motoren, hadde blitt bekymra hadde trykket falt under 1 bar på tomgang med varm motor, plutselig all i trykk kommer ikke over natta hvis det er snakk om slitne lager eller div, så du må vel fokusere på det mekaniske, ei høy fløde pumpe har nødvendigvis ikke høyt oljetrykk men det du beskriver der er farlig lavt, hva er trykker ditt når motoren er kald?

har du stort sprik i mellom varm og kald motor?

har du prøvd med tykkere olje?

gamle motorer er ikke bestandig gla i syntetisk olje, iallefall ikke så tynn, hvis du har lavt trykk på kald motor bør du sjekke pumpa,

har du turbo så MÅ du ha olje som er beregnet for det ellers lager turboen for mye varme å olja klarer ikke å henge med,

har vært borti problemet du beskriver ved flere anledninger men med forskjellige svar på problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er en 95 model.. men det rare er at den er nyoverhalt,

 

altså alt av lager er bytta..

leste litt i kg katalogen om oljepumpa. man bør bytte ut trykkreduksjonsventilen i pumpa.. er en stempelventil originalt og man bør sette inn en kuleventil. så tenkte å gjøre dette i morgen. muligen bytter jeg til en tykkere olje også.

 

ved litt turtall så er det bare 2.5 bar ved varm motor og det er også for lite.

 

på kald motor er den 3 bar.

Endret av 740-geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er en 95 model.. men det rare er at den er nyoverhalt,

 

altså alt av lager er bytta..

leste litt i kg katalogen om oljepumpa. man bør bytte ut trykkreduksjonsventilen i pumpa.. er en stempelventil originalt og man bør sette inn en kuleventil. så tenkte å gjøre dette i morgen. muligen bytter jeg til en tykkere olje også.

 

ved litt turtall så er det bare 2.5 bar ved varm motor og det er også for lite.

 

på kald motor er den 3 bar.

 

 

spør du meg så er det ikke no positivt tegn at du har så høyt oljetrykk på kald motor hvis det er på tomgang, hvis det er ved turtall bør du nok sjekk pumpa ja, hvis det er på tomgang er det garrantert lagrene,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er det jeg mener, kommer kanskje dårlig frem av meg, men er du sikker på at lagrene ikke er dårlig, selv om den er overhalt? å du er sikker på at ventilen til underspylinga ikke er åpen hele tiden?

 

 

 

 

ja.. skrudde av alle lagrene å sjekka slitasje på de.. og jeg mener at underspylingsdysee ikke skal være åpne hele tiden..

 

leste det i en motorteknikkbok jeg hadde liggende...

 

er ikke 100% sikker på at de skal være tette men 3 av dysene var tette og 1 kunne jeg blåse gjennom lett så vi får se når jeg får det i sammen igjen:D

Endret av 740-geir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår