Gå til innhold

DSG girkasse fra VAG??

Ranger emnet


janlian

Anbefalte innlegg

Skal bytte bil etter nesten to år med en importert mandagbil fra VW som har kostet over 50 000 kr i vedlikehold og reparasjoner. Skulle vel ha lært litt og ikke kjøpt bil fra VAG igjen.

Men nå har jeg likevel prøvekjørt en Skoda Octavia TDI med DSG girkasse, kjempefin å kjøre, tilsynelatende mye bil/utstyr for kr. 299 000 i forhold til mange konkurrenter.....

Men så er det kvaliteten da... er det noedn som posetive/negative erfaringer med DSG girkassen? problemer/dyre reparasjoner?

 

Var også å prøvekjørte en Nissan Qashqai, koster det samme... glasstak og godt med utstyr... men motor virker noe pinglete (1,5TDI). Har noen erfaringer med denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt bil med DSG girkasse fordi kvaliteten er tvilsom. Jeg vet fra en bekjent som jobber hos VW at dem det siste året har overhalt mange slike girkasser, altså på biler som er knapt 5år gamle, i tillegg kommer selvsagt elektriske feil som vil påvirke girkassens funksjon.

 

F,eks her jobbes det med å samle inn erfaringer rundt disse girkassene etter at mange har hatt dyre verkstedregninger.

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

 

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke subaru noe snasent i den prisklassen der også?

Nå var ikke jeg så utrolig fan av boxerdieselen til Subaru, men er mange som synes den er meget bra og der får du MYE og Driftsikker bil for pengene!

 

Jeg har kjørt VAG i alle år bortsett fra et halvt år da jeg skeiet ut med en 320.

Er alltid noe småplukk med VAG og dyrt å få fikset ting om du ikke kan bestille deler selv via ebay.de.

Kjører nå jappse selv (kun fordi Audi ikke har pickup) og må si at alt virker temmelig driftsikkert, bortsett fra at bilene ikke eier noe sjel i det hele tatt.

 

Naboen kjører Qashqai og han bannes fælt over den bilen da det er errorlys i dashen støtt.

Skikkelig mandagsbil det.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor mye du kjører egentlig. Er somregel rundt 50000km de begynner å tulle, hvis du kun bruker den til bykjøring og sliter ut clutchene. De havarer ikke, men ved igangtaing nykker de ganske heftig om du ikke er veeldig snill med gassen.

 

En Octavia taxi i området her har nå gått 320000km med samma dsg kassa, oljebytte hver 60000km og den er så god som ny.

 

Så siden du skal ha ny bil hadde jeg ikke vært i tvil, DSG er jo nydelig kasse

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke så stort problem på skoda vertfall,dog er det ikke like driftsikkert osm ei manuellkasse,krever mere vedlikehold=dyrere service,da det må skiftes dyr olje på 60.000.4000 ekstra i service ca.

det er først etter reklamsjonretten på 5 år,det kan bli dyrt å eie dsg hvis noe går i stykker,samme gjelder jo forøvrig det meste av automat.

med dsg kasse,bør du heller ikke tenke på å chippe bilen.

Endret av turbokano

Quattro driftsquad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt en 2008 Octavia TDI, med 6trinns DSG i drosje sammengheng, og kjører denne fortsatt. Har kjørt den siden begynnelsen av 2009, 20.000km, og nå har den gått 120.000km.

 

Har hatt lite feil, tiltross for at drosja har gått ca 20timer i døgen det siste året. Girkassen begynte og tulle i revers rundt 100.000km, den ville ikke gå i gir, og ble bare stående å "slå", dette er vell og merke en automat,

har feilen enda men den kommer og går, bilen er fult kjørbar.

Utenom det så har det vært noen sensorer som har sagt takk for seg,

men det er vell ikke så rart ettersom bilen har blitt kjørt hardt, mye stopp og start, og i drift 20timer i døgent.

 

Octavia er ikke noe "dritt" bil, men som sagt tidligere så er det skyhøye kostnader ved service, og eventuelle feiler.

Endret av Badjoo

Porsche

 

 

x Honda crx

x Honda prelude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår