Gå til innhold

Motor går varm. Toppakning?

Ranger emnet


kristiaj

Anbefalte innlegg

Ja, det er godt mulig at det har blitt fyllt på med forskjellige typer kjøleveske. Kan dette resultere i sånn "gugge"?

 

Prøvde bilen igjen nå. Motor temperatur stiger som normalt til 90grader og holder seg der en stund, men etter en km eller 2 så øker temperatur langsomt, og da er det jo bare å parkere før noe ryker. Jeg tror jeg skal ta en gjennomspyling av kjølesystem, sjekke termostat og fylle på ny kjøleveske. Kan jo tenkes at radioator er tett av denne smørja, eller at termostat ikke åpner skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av - Pal - Vis innlegg

kan jo være vannpumpa de som har tatt kvelden også da, men så var det denne gaffa i ekspansjonstanken da...

 

Hvordan feilsøker man defekt vannpumpe?

 

jeg måkte bare min på verksted når motoren begynnte å gå varm og fikk den igjen med ny pumpe;)

 

men er vel noe med at hvis du løsner slangen som går ut av vannpumpen, løfter denne opp og venter til den kjøleveska som da er til overs er rett ut da vil det ligge kjøleveske til kanten av røret, evt mindre om du skulle søle ut mer enn det røret rommer. Så starter du bilen, da skal det logisk nok bli pumpet vann ut av denne slangen hvis pumpen virker som den skal. (har ikke prøvd dette selv og vet ikke om det går ann å teste det på denne måten, men mener jeg har lest et sted at dette er måten, og virker logisk for meg) noen som kan bekrefte/avkrefte at dette er måten å teste dette på?

 

eller så står litt her http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/221880-gaen-vannpumpe.html bilen Liland91 refererer til er typisk min:(

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt snodig sak er temperaturen som vises på klimaanlegget under nr.51 "kjøleveske temperatur". Denne stiger jevnt med temperaturmåler på dashboard korrekt opp til 90 grader, men selv om tempmåler på dash viser mer enn 90 grader så stopper temperaturen på klimaanleggets display på 90grader. Men dette er kanskje missvisende fordi klimaanlegg ikke tar hensyn til temperaturer over 90 grader?

 

Har noen med tilsvarende bil mulighet til å teste dette? (Resirc+Pil opp samtidig, velg deretter kode 51 med temperatur taster og trykk resirc igjen, så vises kjøleveske temp i display.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tømt kjøleveske, spylt gjennom radiator og motor, byttet termostat, fyllt på ny kjøleveske og luftet. Den går fortsatt varm.

 

Slangene til/fra radiator blir ikke varme, og varmeapparat gir ikke varme før temp er over 90 grader. Er det vannpumpa som er gåen, eller kan det være luft i systemet? Prøvde å lufte ut som det stod i manual, men mulig jeg har gjort noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår