Gå til innhold

Ulyd i girkasse 01 Polo 1,4 16v

Ranger emnet


lindbøl

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har fått en ulyd i girkassa mi, bilen er som nevnt over en 01 polo Colour concept 1,4 16v.

 

Lest/forhørt meg om at disse ikke er spesielt bra, noen som har noen tips og råd om hvor jeg burte leite? fant en brukt overhalt med 6 mnd garanti i sverige til 12500,- via bildelsbasen.se.

 

Girkassekoden min er: ETD

 

koster godt over 20k ny på møller'n

 

 

Mvh Erik

- 1998 VW PASSAT 5VT

 

x 2001 VW POLO 6N2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uff så surt, ja har lest om at gear kassene på disse bilene kan lekke olje og gå tom med årene. Selv har jeg kjøpt inn ny olje til min for å forsikre meg om at det samme ikke skjer med meg...får jeg håpe!

 

Du får kontakte noen bilopphuggere, kanskje noen har en gearkasse til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så surt, ja har lest om at gear kassene på disse bilene kan lekke olje og gå tom med årene. Selv har jeg kjøpt inn ny olje til min for å forsikre meg om at det samme ikke skjer med meg...får jeg håpe!

 

Du får kontakte noen bilopphuggere, kanskje noen har en gearkasse til deg.

 

 

Forhørt meg litt rundt, og fått høre at disse kassene visstnok ikke var de beste som har rulla ut av fabrikken. Opplagringene inne i kassa som går. fant en brukt kasse til ca 5 tusen her i norge men denne har jeg ingen garanti for at er bedre, evt en overhalt en koster fra 12500 kr i sverige, med 6mnd garanti.

 

Det med at de kan bli tomme for olje kan være tetningsringen på sjalteakslingen, greit å sjekke kassa ved gjevne mellomrom.

Sjekket nivået i min egen for under en mnd siden, så vet det er olje på den :(

- 1998 VW PASSAT 5VT

 

x 2001 VW POLO 6N2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Fått deg girkasse?

Har en Ibiza 1,6EFI med bra kasse (150t km) som skal hugges.

Mener det er samme kassa som du trenger, mulig litt høyere utveksling.

 

 

Sender du meg et reg nr/ch nr (pm om du ikke vil vise til alle sammen) så skal jeg skjekke på jobben om de gå omhverandre. :thumb

- 1998 VW PASSAT 5VT

 

x 2001 VW POLO 6N2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mange som har ulyd i gearkassen på vår Polo! Jeg går for overhaling (tror jeg) Liten vits i å bytte kasse antakeligvis. Sjansen for at det ikke er lenge til man sitter med det samme problemet er stor. Et annet problem er at det er en mengde varianter, ingen som vet hva forskjellen er. Det de har felles er for dårlig opplagring! Det jeg har latt meg fortelle er at det tar 4-6 timer å ta en kasse ut og sette den inn igjen. Sansynligvis 2-3 timer å bytte lager. Da har man en "ny" kasse...... Problemet er å finne en som tør åpne og å garantere at han vet hva han/hun gjør... Det er, etter hva jeg har forstått, få som ser utfordringen i å fikse gearkasser, desverre. Her er det et marked!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal bytte gearboks kan det være lurt å forsikre seg om at den passer, det er store og små variasjoner. Det er en mengde bokser å velge blandt, faktisk også innom samme årsmodell Polo kan ha samme boks som Seat Arosa og Ibiza samt Lupo fra ´99 De første 6N-poloene står det en merkelapp til venstre for reservehjulet, på nyere finner dere en klistrelapp i serviceheftet 3bokstaver for motor og 3 bokstaver for gearboks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lista over girkasser er uendlig lang, og man må være 100% sikker før man kjøper. Men! jeg ble fortalt at av 1,4 kassene så er det noen som går omhverandre. Dette har ingen jeg har pratet med noen liste over.

 

Og ser noen over prater om overhaling, jeg jobber hos en møller forhandler, og har forhørt meg litt rundt om disse, også vært i kontakt med noen firmaer som driver med overhaling, ingen har lyst til å ta i dem engang, blir bare anbefalt ny kasse, evt finne en brukt og krysse fingrene.

 

Men hva er det egentlig som er feilen? er det bare en opplagring som noen sier så er det greit, burde gå ann å bytte og hoved jobben er jo å shimse opp så det blir riktig forspenning i lagrene.

 

Noen sier også at kassa begyner å gnage i seg selv, altså selve kassa, og da kan vel spon og dritt ha forårsaka mer skade?

- 1998 VW PASSAT 5VT

 

x 2001 VW POLO 6N2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skæ vi se:

Seat Ibiza 1994

NE 59762

VSSZZZ6KZZR078498

 

Står en 1,6L 75HK med gåån toppakning i den også, hvis noen vil ha den.

 

Råi

 

 

hmm, står ingenting om hvordan girkasse det er i denne, i systemet jeg har tilgang på ihverfall. og siden det er en 94mod, og bilen min er en 01 så tror jeg ikke det går omhverandre, ellers takk :thumb

- 1998 VW PASSAT 5VT

 

x 2001 VW POLO 6N2 colour concept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår