Gå til innhold

Vippelykt-tråden!

Ranger emnet


KristianG

Anbefalte innlegg

Hei!

 

I det siste har jeg fått mer og mer sansen for biler med vippelykter. Tenkte kanskje vi kunne lage en tråd her hvor vi postet bilder av forskjellige biler med vippelykter.

 

Toyota MR2 MK1:

Toyota-MR2-SW11-Mk1-Orange.jpg

 

Mazda MX5 NA:

Mazda-MX-5_NA_19Liter1.jpg

 

Begge disse bilene har det som kalles "sleepy eyes", noe som vil si at lyktehusene ikke er helt oppreist. Jeg synes dette er kjempeflott.

 

Den klassiske japse-drifteren Toyota Corolla AE86. Også kalt Sprinter Trueno?

perfect-toyota-sprinter-trueno-ae86_akashi-bridge.jpg

 

Post bilder folkens! :)

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle corvetter (c2-c4)har den tøffeste løsningen på vippelykter. Der vippes ikke lyktene opp, men roterer nesten en hel runde for å komme fram.

Intet nytt under solen: Opel GT (1969) hadde også roterende vippelykter, der lå rotasjonsaksen på langs.

opelgt1969nr5.jpg

 

Porsche 928 har kanskje den særeste typen vippelykter.

Intet nytt under solen. Lamborghini Miura (1967) hadde samme type vippelykter.

lamborghinimiura4.jpg

 

Den usanske strømlinjeformete og forhjulsdrevne sedanen Cord 810/812 hadde forresten også vippelykter' date=' i 1936.

[img']http://img188.imageshack.us/img188/9017/cordcar.jpg[/img]

 

De tøffeste "vippelyktene" fantes på konseptbilen Bertone Carabo (1968), der var lyktene faste med flerdelte slisseluker som vred seg slik at lyktene kom til syne. Den usanske sportsbilprodusenten Vector kopierte senere denne teknikken på sin W8 og flere av de påfølgende utgavene. Men her et bilde av den italienske originalen:

carabo.jpg

marcellogandiniamagicia.jpg

På det nederste bildet titter Nuccio Bertone himself inn i de åpne lyktene på Carabo, som forresten var først i verden med den typen dører som i våre dager kalles Lambodører. Carabo var derimot ingen Lamborghini, den var basert på en racingbil fra Alfa Romeo, Tipo 33, noe som betydde at motoren var en superhissig V8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja coolt og coolt. Det er tross alt bedre med mekanisk spak enn elmotorer som enten går i lås (Corvette C4 som lyste inn i motorrommet i stedet for på veien) eller går fullstendig bananas på grunn av fukt (Fiat X1/9-lykter som gikk opp og ned, opp og ned, opp og ned hele tiden etter høytrykksvask).

 

På Lotus Elan (60-tallsutgaven) var det også akselykter som snudde seg omtrent 180°, de ble løftet opp av ei fjær og dratt ned av vakuumkammer i ramma. Rust i ramma kan avsløres av lykter som står konstant oppe.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon Murrays minimalistiske sportsbil LCC Rocket (1991) hadde også en ganske cool vippelyktløsning. Der var lyktene montert på en langsgående aksel som vippet lyktene ned og inn i sidene av fronten på dagtid eller når man ville bruke bilen på bane og derfor ville minke luftmotstanden. Og Rocket var helt enormt morsom på bane (i følge de få som har fått prøve en), utseendet var nesten en kopi av 60-tallets F1-racere, den hysteriske MC-motoren var plassert foran bakakselen og føreren satt helt alene i front. På bildet under er lyktene slått ned, man ser såvidt kanten av den ene innenfor forhjulet:

rocketmain.jpg

 

Gordon Murray er nok mer kjent for å ha konstruert supersportsbilen McLaren F1, men han selv setter LCC Rocket høyere, for den er nærmere hans minimalistiske idéer i følge ham selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vippe lykter er pent nedslått, men når de er opper er det doe helt annet.

De fleste er nok enig i det, men man huske på at på den tiden vippelykter var populært og i bruk var det ikke vanlig eller påbudt med kjørelys på dagtid. Dessuten var reflektorene digre som et vondt år og glasset måtte stå mest mulig vertikalt, for glasset hadde linseriller som ikke fungerte om glasset lå for skrått. Dessuten kom det internasjonale regler på slutten av 60-tallet om minimumshøyde på nederkant av lyktene, så alt i alt var lyktene mest i veien, spesielt på dagtid.

 

Så hvis man ønsket en lav front på en sportsbil var det nesten ingen vei utenom vippelykter. Det andre alternativet var å kun ha en lav front på midten og sette lyktene i forlengelsen av forskjermene, slik bl.a Porsche 911 hadde.

 

Dagens lykter kan lages vesentlig lavere, og fordi man nå har teknologi for å lage superavanserte reflektorer i lyktene som leder lyset akkurat dit man vil, så har lykteglassene nå kun en beskyttende funksjon. Dermed kan lykteglasset legges så mye skrått bakover som man bare vil, og vippelykter er ikke lengre nødvendige for å få en lav aerodynamisk front.

 

I tillegg har det kommet krav om at dagens høyeffektive og lyssterke lyskilder (f.eks xenonlykter) skal være fast montert i forhold til bilens bærende struktur for å hindre utilsiktet blending av møtende trafikk, så i praksis har bruken av bevegelige lykter nå blitt forbudt, selv om det ikke står et slikt spesifikt forbud i noen regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var jo litt morsom:)

 

 

Litt kult det der ja :) Slik kan man gjøre på mazda 323f og, de har en egen knapp til å ta lyktene opp og ned uten å slå på lyset. Hvis man trykker mange ganger fort etter hverandre på denne, vippes annenhver lykt opp slik som på videoen :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår