Gå til innhold

Ikke mist lappen i prøveperioden!!

Ranger emnet


oaa

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vil informere folk litt om hva du risikerer om du mister lappen i prøveperioden din.

 

Begynner fra begynnelsen:

Hadde en Mazda 323 GT-R. Denne bilen er nokså sprek (300+hk i motoren etter litt oppjazza turbotrykk) og 4wd. Altså, ikke en bil Politiet ønsker at en 18åring skal ha. Mistet veigrepet med denne, og takvelta den 4. mai 2009. Mistet da lappen for 3mnd og fikk 6500kr i bot.

 

Det jeg ikke var klar over da, var at jeg måtte ta teori og oppkjøring på nytt. Dette må ALLE som mister sertifikatet i prøveperioden, uansett hvor lenge du mister det for. Altså, 3mnd = teori og oppkjøring på ny. 6 mnd = teori og oppkjøring på ny. Må ha teori og oppkjøring på nytt UANSETT hvor lenge du mister det.

 

Det var heller ikke kvinnfolka i skranken på trafikkstasjonen klar over, så de anbefalte meg først å søke om å få igjen lappen uten teori og oppkjøring på ny, altså vanlig tilbakelevering. Ikke faen om jeg skulle få sertifikatet så lett tilbake. Fikk blankt NEI på søknaden. Så da stakk jeg opp og tok teorien.

 

Etter teorien var tatt (bestod på første forsøk. Burde jo kunne det når du har hatt lappen en liten stund og i tillegg har tatt teorien før), meldte jeg meg opp til oppkjøring.

 

4. september stod jeg på trafikkstasjonen og skulle ta oppkjøring. Dette ville jo gå fint, tenkte jeg. Samme tenkte kjørelærer. Glad og fornøyd, med tanke på at jeg hadde henta meg Audi a4 1,8Tq 2 dager før. Klar for å kjøre den!

 

På slutten av oppkjøringa, stod jeg i et kryss der det var høyreregel. Kikka til begge sider flere ganger før jeg kjørte ut. Kjørte forsiktig ut, og plutselig STÅR sensor på pedalene, da det kom en bil i hundreoghelvete over fartsgrensa fra høyre. Sensor sa selvfølgelig at jeg strøk pga det der. Jeg prøvde å diskutere litt på det, og sa at han hadde krasja der UANSETT, og at han kan ikke være så kjip at han stryker MEG på oppkjøring pga. noen andre ikke holder trafikkreglene i det HELE tatt! Joda, dette kunne han visst. Og han innrømte at han hadde krasja der om han haddek kjørt bilen alene. Han hadde blikket til høyre hele tiden, det var derfor han såg bilen som kom.

 

Så da meldte jeg meg opp til ny oppkjøring 4 uker etter. Det er altså i dag. Begynte kjøreturen på oppkjøringa, alt gikk knirkefritt. Så kom jeg til en rundkjøring der en bil holdt det innerste feltet, begynte feltskifte mot det ytterste. Jeg skulle også i det ytterste, og kjører forsiktig ut rett bak bilen. Akkurat da snuten på panseret mitt var over vikepliktslinja, STOD sensor på bremsepedalen igjen. HVAFAEN? Jeg var 1,5m fra den bilen, hadde FULL kontroll over den. Hadde også øyekontakt med sjåfør av den andre bilen. Du kjører ut på den måten for å få flyt i trafikken. ALLE gjør det. Om jeg hadde stoppet helt opp før vikepliktslinja, hadde han strøket meg pga jeg var "passiv". En kompis av meg fekk stryk pga han var "passiv" på den måten.

 

Etter oppkjøring, sa sensor som etter første oppkjøring: "Du kjører som en gud! En konge! Jeg har ikke notert NOEN feil utenom da jeg måtte gripe inn. Hvorfor måtte jeg det? Den situasjonen skulle ikke skjedd". Denne gangen tålte jeg ikke den kommentaren igjen, og brølte tilbake: "MEN HVA I HELVETE? DET ER JO FOR FAEN DU SOM LAGDE DEN SITUASJONEN! IKKE JEG!", og masse krangling fram og tilbake.

 

Snakka etterpå med kjørelæreren min. Han vet godt hvem sensor er, og hvordan han tenker. Han gir LETT en 18åring som har mistet lappen et par måneder ekstra uten lappen, og han vet godt at han tar meg på ting jeg ikke har mulighet å klage på, pga ifølge trafikkreglene skal jeg stoppe opp der. Han kunne stryke meg der UANSETT. Kan vel også nevne at jeg og sensor krangla fra start til stopp hele turen, da han begynte å spørre og grave om grunnen til at jeg mista lappen. Noe han ikke har lov til. Svarte på spørsmålene hans om det, da jeg ikke ville at han skulle bli i dårlig humør om jeg hadde sagt "dette har du ingenting med". Da jeg svarte på spørsmålene ble sensor hissig.

 

Så kjørelæreren sa som sist: "Desverre er det ingenting å gjøre med dette. Sensor vet godt at han kan ta deg i den situasjonen om han ønsker. Uansett hva du hadde gjort der, så hadde han gitt deg stryk, da det lyser lang vei at han er ute etter deg."

 

Jeg har respekt for rettssystemet i Norge. Juristen mente jeg skulle være 3mnd uten lappen, jeg godtok. Han hadde vel en grunn. Men det som er frustrerende, er at dette tullet med oppkjøringa er en tilleggstraff. Det går ut over både meg og begge arbeidsgiverene mine. I tillegg til ekstra kostnader på over 6000kr til nå, har jeg tapt over 40 000kr på 3 mnd ekstra uten lappen.

 

Gikk derfor ned og snakket med lensmannen her på Stord. Han sa at han vet GODT at dette er frustrerende. Han vet godt hvilke typer sensorene her på Stord er. Det er desverre ingenting han kan få gjort med saken, da Politiet og Vegvesenet ikke har noe med hverandre å gjøre utenom kontroller. Eneste han kunne si, var at om dette skjer igjen, så må jeg komme ned der med en eneste gang etter oppkjøring, så skal vi få ordnet noe. Han siktet altså til anmeldelse.

 

Lensmannen var og enig i at jeg IKKE må gå opp til trafikkstasjonen og klage, da alle sensorene er kompiser. Det er faen et diktatur. Du har INGENTING du skulle ha sagt uansett. Neste gang blir det heldigvis ny sensor.

 

Med en gang jeg har lappen igjen, får han sensoren jeg har hatt de 2 siste gangene en anmeldelse i posten. INGEN tvil.

 

Og om du lurer på om jeg er en påståelig og "tøff-i-trynet" mot sensor, så tar du feil. Jeg har en rolig tone med sensor osv, da det alltid svarer seg å være hyggelig med sensor, politi osv osv.

 

Håper dere andre i prøveperioden skjønner at det er et HELVETE å miste lappen når du er 18 og i prøveperioden. Du kan risikere at sensor ikke tåler trynet på deg uansett, og har bestemt resultat på prøve leeenge før prøven er tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så rolig som jeg klarer, men det er ikke akkurat helt rolig for å si det sånn.. Snakka endel med politiet og litt med en advokat.

 

Har vurdert, men jeg er ikke verdens beste på bykjøring etter 5 mnd uten kjøring. Neste oppkjøring blir med en annen sensor, og om det skjer det samme da, blir det anmeldelse, og ny oppkjøring i haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ser frustrasjonen din der. Du har i tillegg også vært svært uheldig med sensor.

 

På min oppkjøring fikk jeg en søt, pen ung dame som var svært så hyggelig, oppkjøringen gikk knirkefritt og underveis endte vi med å snakke om ferieplaner, skole og bil. Etter en 40 minutters kjøretur var lappen i boks, maken hyggelig og snill sensor skal du lete lenge etter.:) Det sier vel noe om hvor stor forskjell det er på ulike sensorer..

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker jævlig surt det der. Jeg fikk heldigvis en grei sensor. Han sa ikke en dritt under oppkjøringa, så jeg var jo livredd for at jeg gjorde noe feil=P Klarte selvfølgelig å glemme blinklys inn til vegvesenet når jeg skulle parkere, men det var heldigvis ikke noen krise xD

Er nettopp ferdig med prøveperioden jeg, og er mye lettere av den grunn.

 

Håper for din del at du får en skikkelig sensor, som har fått seg et ligg kvelden før og kaffe til frokosten.

1997 VW Golf Joker 1.6

1983 VW Golf 1.5 C

x 1992 Audi 80 Avant 1.9TDI

x 1987 VW Golf CL 1.6

x 1987 Toyota Corolla GL Sun 1.3 12Valve x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørelæreren min fortalte om en situasjon der en elev av han hadde blitt tatt for råkjøring og skulle kjøreopp igjen.

 

Dem kjørte hele turen uten noe problem og rett før dem svingte tilbake igjen begynte sensoren å grave litt om hvorfor han hadde mista lappen.

Rett før han parkerte slang sensoren fra seg "Jeg hadde hørt at du ble tatt for fylle kjøring, det var bra du sa at det var fart du ble tatt for ellers hadde jeg blitt nødt til å stryke deg!"

 

Hvor sant det er vet jeg ikke, men vet om mange "farts syndere" som har vært i din situasjon.

Selvfølgelig har man ingen å klage til heller, selvom ALLE, da Politi, Vegvesen, Kjøreskoler vet at dette er ganske normal praksis innen Sensormiljøet!

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør kjørelæreren eller lensmannen om han kan være med på oppkjøringa, altså en nøytral person med litt innflytelse, som kan være vitne til sensor`s behandling.

Dessuten ville jeg klaga og om mulig anmeldt uansett, slike folk skal ikke kunne sitte i en slik jobb, og sitter alle med slike holdninger så bør de få sparken hele gjengen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår