Gå til innhold

Ford XR3i 1986 ladeproblemer

Ranger emnet


Steisen

Anbefalte innlegg

Batteriet mitt lader seg ikke eller veldig dårlig har jeg funnet ut av. Batterilyset i dashbordet lyser veldig svakt(slik at du ikke kan se det i dagslys) noen ganger, og blir litt sterkere og blinker noen ganger for også forsvinne. Med tenning på og bilen av så lyser det normalt. Jeg har prøvd og spenningsmåle litt diverse..

 

Batteri spenning bil AV: 12V

Batteri spenning bil på: 12V

Dynamo fra + til jord: 15V

 

 

Prøvde også for det lulz og måle mellom dynamoklemmen med de 2 + kablene og bare på en skrue på dynamoen uten noe festet til og det målte :7V eller noe

 

Er en skrue med en kabelsko med 2 rødekabler innpå som går til en svart sylinder(regulator, laderele eller noe) også er det en blå tynn kabel som også står på dynamoen..

 

Har prøvd og gi så mye informasjon som mulig her nå.

 

Håper på noen gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det hjelper med mer turtall.

 

Jeg tror personlig at hvis det er noe som heter regulator eller rele på min bil som regulerer strømmen dynamoen gir til batteriet så er denne ødelagt.

 

Lyset er veldig svakt og når jeg kommer opp i turtall noen ganger så lyser det kanskje sterkere også blir det svakt igjen osv, men dette er veldig tilfeldig. Det er ingen sammenheng mellom lys styrken føler jeg. Altså jeg som elektriker tror det er en diode eller noe i en form for en regulator som er ødelagt.

 

Fint om andre også kunne komme med kunnskap :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du måler mellom - pol og pluss, og får 12 volt, mens det mellom chassi og - på dynamo er 15, så har du dårlig kontakt et sted.

 

mål mellom - på batteri og chassi mens bilen går, og + på batteri og dynamo mens bilen går. hvis du måler noe spenning her er det dårlig kontakt et sted på veien mellom disse punktene. undersøk og fiks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regulatoren gjør er å regulere magnetiseringsstrømmen til dynamoen, det sitter ingen regulering på selve plusskabelen(den tykke)M.a.o, måler du 15v ut fra dynamo, lader den mer enn nok, og problemet ligger mellom dynamo og batteri. Altså kabel, forbindelser og jordinger...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regulatoren gjør er å regulere magnetiseringsstrømmen til dynamoen, det sitter ingen regulering på selve plusskabelen(den tykke)M.a.o, måler du 15v ut fra dynamo, lader den mer enn nok, og problemet ligger mellom dynamo og batteri. Altså kabel, forbindelser og jordinger...

 

Etter det eg veit, er det vekselspenning ifra dynamo. (var iallefall det når eg feilsøkte på den første mc`n eg hadde)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg veit, er det vekselspenning ifra dynamo. (var iallefall det når eg feilsøkte på den første mc`n eg hadde)

 

Dynamoen er en 3-fase vekselstrømsgenerator ja, men den har innebygd diodebro som likeretter spenningen, slik at det blir likestrøm ut. Grunnen til at det gjøres slik, er at en vekselstrømsgenerator produserer like mye strøm uansett turtall(tilnærmet), mens en likestrømsgenerator lader mer jo høyere turtallet er. Derfor vil man på gamle biler(noen bobler o.l.) se at ladelampa lyser på tomgang. Ser man dette på en nyere bil, er det pga slitte børster eller annen feil på dynamo/regulator.

 

Regulatoren regulerer magnetiseringsstrømmen til rotorviklingene, jo mer magnetiseringsstrøm, jo mer ladestrøm/spenning.

 

På en motorsykkel er det sikkert mange andre løsninger på dette...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm jeg har beskrevet ganske godt va problemet er syns jeg:P Jeg målte - polen på batteriet og + på dynamoen og fikk 15v. Batteriet + og - var 12V med både bil av og på

 

Kretsen går slik jeg kan se fra dynamo til en liten svart ting som står nesten helt fremme med radiatoren mot høyre. Også går den sannsynligvis derfra til batteriet. Jeg TVILER sterkt på en kabel har dårlig forbindelse helt uten videre. Dette problemet oppstod helt uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TVILER sterkt på en kabel har dårlig forbindelse helt uten videre. Dette problemet oppstod helt uten videre.

 

Da får du bare tvile på det da. Hvis dårlig kontakt ikke kan oppstå uten videre, når i alle dager skal den oppstå da?

 

Dårlig kontakt oppstår, ja nettopp, uten videre. (Jada, jeg er elektriker jeg også.)

 

Du får legge ut et bilde av denne regulatoren da, så får vi se hva det er. Reguleringen pleier alltid å sitte i magnetiseringskretsen, med mindre ford har noe veldig sære greier.

Mulig det kan sitte en sikring i den sorte boksen, men det blir lettere å se hvis du legger ut et bilde.

Endret av JChE

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår