Gå til innhold

Kjøpe Santa fe som 18 åring?

Ranger emnet


fallebø

Anbefalte innlegg

Heisan.

 

Jeg er en 18 år gammel ungdomm som skal kjøpe min første bil. Jeg har hovedsaklig sett på biler fra 30 til 70 000 kr klassen, helt til eg og min far kom over en 2005 santa fe, 2.0 125hk disel.

 

Den har vert brukt til taxi kjøring og har gåt nermere 350 000. den har aldrig vert kolisjonskadet. Alle servicer har vert fulgt, og det er ingen problmer med bilen. Ac anlegget har vert skiftet nyligt.

 

Min familie har hatt en lik bil(2005 2.0 115) så har erfaring med hvor gode og fin bilen er og kjøre og se på.

 

 

Så, hva tror dere om og kjøpe en sån bil som første bilen min? Kasko vil komme på 15 000 (8000 i egenandel) og del kasko på

6600, med årlig kjørelengde på 12000 km.

 

Med tanke på at den har gåt grådig langt, er det vel fare for at mye slitedeler og andre ting kan opstå?

 

har en del erfaring med kjøring av store biler som Toyota previa og Caravelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein santa fe 2007 i familien. Totalt drit bil..

 

Hva med å utdype hvorfor du mener bilen er en dritbil?

 

Generelt så er taxibiler veldig greie å ha med å gjøre siden serviceintervallene er tatt som regel. Også blir de kjørt mye med som gjør at motoren holdes varm og det er lite kaldkjøring.

 

Automat eller manuell? Automat burde du sjekke litt opp siden taxikjøring med automat ofte tyder på mye stopp og ta løs-kjøring.

Santa fe har hatt lite problemer sålangt, noen barnesykdommer var det på 2006 modellene som at parklysene gikk titt og ofte, men det skal være fikset på senere modeller. Ellers er det lenkestag i forstillinga som er en svakhet.

 

Mitt spørsmål er, hvorfor vil du som 18 åring kjøpe deg en familiesuv? Kjøp deg heller en ungdomsbil som du heller kan fikse og ordne litt. Men ditt valg:)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En koreansk diselmotor som er gått 350 000 ville jeg hvertfall vært meget skeptisk til.

 

men i den prisklassen du er i ville jeg heller ha satset på en 3-serie eller audi a3/a4, men spørs jo om du trenger mye plass eller ikke da.

 

Motoren er neppe noe problem. En automatkasse som har gått 350 tusen som taxi ville jeg heller sett over et par ganger..

En annen ting er selvfølgelig at når en bil har gått 350tusen, så begynner foringer, kuler og slike ting å bli sliten. Så det kan bli endel kostnader etterhvert.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyundai har blitt bedre siste årene, og de lager ikke alle delene selv. De bruker mye mitsubishi ihvertfall, er usikker på hvem som produserer dieselmotorene dems. Men jeg tviler sterkt på at de gjør det selv.

 

Ssangyong rexton f.eks, bruker Cdi-motor fra mercedes. Da er det ikke så farlig at merket er koreansk lenger :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fatter ikke hvorfor Hyundai har fått et så ufortjent dårlig rykte.. Bilene er gode å kjøre, billige i drift og vedlikehold.. Forsikringer er og greie.. Har hatt min '96 Coupe siden '05, og den har rundet 170'km... Men er like god å kjøre nå, som for 70' siden... De leverer også veldig bra resultater på EuroNcap- testene, og har svinebra garantier..

 

Tror folk bare er redde for det de ikke kjenner til..

MiNDFLaRe

'98 VW Passat stv 1,9 Tdi -> Famile-racer'n til mor

'96 Hyundai Coupè 2,0 fx -> Lekebilen til far

X '96 Peugeot 306 Xt 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok fordommer som er ute å går. De har virkelig kommet seg MYE de siste fem årene, og med 5 års kvalitetsgaranti viser at de mener alvor.

 

Se på den nye Genesis Coupe, IX35, I40 så ser man hvor langt de har kommet bare på design. (Sikter til gamle Accent og Coupe f.eks som ikke så ut i måneskinn)

 

IX35

Hyundai-ix35-forfra_745676i.jpg

IX55

hyundai_ix55.jpg

Sonata(i40)

rendering-2010-hyundai-sonata-yf-1.jpg

Gensis Coupe

hyundai-genesis-coupe-2010-793431.jpg

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe å tenke på. For 1-1,5 år siden krydde det av disse som taxi i Oslo, nå er det langt mellom dem....

 

Hadde eierne vært skikkelig fornøyde, hadde de sikkert fortsatt å kjøre koreansk?

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår