Gå til innhold

VW turbodiesel - mandagsbil eller tysk kvalitet...

Ranger emnet


janlian

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet som bilmekaniker siden 1996 og baserer mine uttalelser på det... Og husk, ingen regel uten unntak. Selvfølgelig gir en Toyota Supra mer kjøreglede enn en BMW 518 fra 78, men finn en Toyota Cressida fra 78 så....

Når det gjelder driftsikkerhet er det lite som slår en MB123, men det er noen år siden, og de fleste har rusta bort.

 

Men nok om det, skal ikke tråkke noen på tærne jeg

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk for mange innspill..... Golfen havner på FINN neste uke.. den er vel lettsolgt til rette pris.... At denne bilen er blant norges mest populære biler er vanskelig å forstå. Nei, nå blir en kjedelig og traust japaner, enten Totota eller Mazda. Heller det enn å bruke feriepengene på å bytte deler som holder mye lengere enn på andre merker. Skal dynamo gå i stykker etter 4 år? Tror ikke det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dynamo gå i stykker etter 4 år? Tror ikke det!

Nå bør du vel huske på at det ikke er Volkswagen som har produsert dynamoen i bilen. Setter en tier på at det er en Bosch dynamo, så da får du vel styre unna alle andre biler med Bosch dynamo også ;) Og det er en del...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat punto er jo også en av Europas mestselgende biler gjennom tidene, men det oser ikke kvalitet av den grunn :P

 

Bil handler egentlig ganske mye om flaks vil jeg tro. Jeg kjøpe en "driftsikker" japse og endte med masse tull, så med den neste bilen kommer jeg egentlig bare til å drite i statistikker og kjøpe en bil med billige deler, forsikring og forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere trådstarter sitt innlegg.

Litt tidlig for slike ras på din golf. Men slik kan skje enkelte biler, såkalt mandagsbiler. Golf 4 var plaget med mye, spesielt tdi utgavene. Har vært litt ymset kvalitet på disse.

MEN, du bør absolutt vurdere å skaffe deg tilbud fra andre verksted, uavhengige som er flink med VW/AUDI. De prisene du nevner er dobbelt så dyrt som hva andre kan tilby deg, til samme kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør du vel huske på at det ikke er Volkswagen som har produsert dynamoen i bilen. Setter en tier på at det er en Bosch dynamo, så da får du vel styre unna alle andre biler med Bosch dynamo også ;) Og det er en del...

Får ta med noen runder med japanske Nippon-Denso / Denso og da. Innsprutet i en åttitalls Toyota er med eller uten lisens en avart av en bosch hjerne. :Devil:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som bilmekaniker siden 1996 og baserer mine uttalelser på det... Og husk, ingen regel uten unntak. Selvfølgelig gir en Toyota Supra mer kjøreglede enn en BMW 518 fra 78, men finn en Toyota Cressida fra 78 så....

Når det gjelder driftsikkerhet er det lite som slår en MB123, men det er noen år siden, og de fleste har rusta bort.

 

Men nok om det, skal ikke tråkke noen på tærne jeg

 

Poenget er jo da at kjøreglede for deg kan være en ting, men en helt annen ting for en annen. Å være bilmekaniker har jo ingenting med å vite hva kjøreglede er når det baserer seg på hvem du er som person og hva bilen gir deg når du setter deg bak rattet å kjører.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange innspill..... Golfen havner på FINN neste uke.. den er vel lettsolgt til rette pris.... At denne bilen er blant norges mest populære biler er vanskelig å forstå. Nei, nå blir en kjedelig og traust japaner, enten Totota eller Mazda. Heller det enn å bruke feriepengene på å bytte deler som holder mye lengere enn på andre merker. Skal dynamo gå i stykker etter 4 år? Tror ikke det!

Ordentlig mandagsbil dette. Jeg jobber på møller. Er veldig skjeldent vi har inne Golf 5 til rep faktisk.

Noen er det jo, men det er de vanligste feilene, svinghjul/clutch og hjullager

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om kjøreglede så er det jo snakk om comfort og hvor bra bilen ligger på veien!

At de tyske bilene på 80 og 90 tallet hadde mer comfort en de japanske er vel vanskelig å argumentere mot?

 

Hvor står denne regelen? Kjøreglede kan defineres ut ifra så mangt.

 

- Komfort

- Utstyr

- Motor/understell/drivverk

- Bil med sjel

- Kvalitet

- Utseende

 

Og så mye mer. Kjøreglede er ikke nettopp komfort og hvor bra bilen ligger på veien.. Hvor har du dette ifra?

 

F.eks, Om jeg setter meg inn i en golf 5 2005modell, får jeg ingenting kjøreglede av å kjøre bilen. Setter jeg meg inn i en Mazda 929 HT 1977 modell smiler jeg bredt og føler meg som "kongen" på veien. Grunn? Jo, Mazdaen gir meg kjøreglede i form av at bilen ser bra ut, er forsåvidt sjeldent syn på veiene og OSER av nostalgi.

 

Når jeg kjører en Golf 5, som har 10 ganger bedre motor, styring, understell, girkasse, støydemping og til dels bedre komfort får jeg ikke samme følelsen av å kjøre den. Hvorfor? Jo for denne bilen gir meg ikke samme gledesfølelse som med Mazdaen.

 

Så, på en annen side kan f.eks du få mye større kjøreglede av å kjøre Golfen, enn å kjøre Mazdaen.

 

Kjøreglede oppleves forskjellig.

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke komme som noe bombe at folk har forskjellige oppfatninger om saker og ting...

 

Fukt fingeren, stikk den i lufta og join oss andre her i VIRKELIGHETEN!

 

Har hatt 25biler, ganske likt fordelt mellom japs og tysk. Alle fine på sin særegne måte. En blir jo aldri fornøyd, jeg skulle ønske at min bmw var en spenstig liten svingsluker, det er den ikke. Den er stor og komfortabel. Selvfølgelig er den ikke like driftsikker som en Corolla fra 83 da den faktisk har ekstrautstyr som servo, abs, el vinduer, antispinn osv osv osv osv..

 

En kan ikke sammenligne biler på den måten, det er rettogslett urettferdig.

 

Selvfølgelig kunne jeg valgt en Camry fra samme periode. Er det den rette bilen for meg? Nei..

 

Vi er alle forskjellige, hvis dere nettopp oppdager det kan dere garantert plasseres i gruppen som overraskes av vinter og snøføre hvert år..

 

Synes ikke du bør selge bilen din kun pga dette, trådstarter. Ta den med deg på ikke-merkeverksted og få et overslag der. Nå er jeg ingen fan av Vag, men Golf 5 er en fin bil på alle måter. Du vil ikke få noe mer glede utav en Yaris. En annen type glede kanskje. Ikke mer.:zzzz:

Endret av Nytern

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kommentere trådstarter sitt innlegg.

Litt tidlig for slike ras på din golf. Men slik kan skje enkelte biler, såkalt mandagsbiler. Golf 4 var plaget med mye, spesielt tdi utgavene. Har vært litt ymset kvalitet på disse.

MEN, du bør absolutt vurdere å skaffe deg tilbud fra andre verksted, uavhengige som er flink med VW/AUDI. De prisene du nevner er dobbelt så dyrt som hva andre kan tilby deg, til samme kvalitet.

 

Dette er ikke mandagsbil tilfelle: Kjøpt 2 touraner brukt jeg, og begge hadde gått under 90k. Og begge var det skiftet clutch og svinghjul på. Har også hatt 2 a6er. en 1.9 tdi og en 2.5tdi quattro 6er. Automat skift på 1.9en, og 2.5 tdien rant det olje ut av hele tiden. KJøpte meg så en A3 som ekstra bil, hadde ikke gått 80k engang, men bare rot. El vinduene sluttet å fungere(motorene var ødelagt) bilen startet ikke etter longlife service(møller nektet å finne feilen, selv om den aldri hadde vært der før de hadde den på service), ABS lampen lyste, begge hjullagrene foran gikk. Rust på alle dørene(bak listene), lager i starteren var tregt, slik at den peip når den startet. Ikke minst at synkroniseringen i andre giret var ubrukelig.

 

Aldri mer VAG for meg, har aldri opplevd noe så dritt. Kjøpte en Baleno 4x4 som ekstra bil. Den hadde rundet 300k. Betalte 15 for den, og har kjørt 10k med den, uten en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står denne regelen? Kjøreglede kan defineres ut ifra så mangt.

 

- Komfort

- Utstyr

- Motor/understell/drivverk

- Bil med sjel

- Kvalitet

- Utseende

 

Og så mye mer. Kjøreglede er ikke nettopp komfort og hvor bra bilen ligger på veien.. Hvor har du dette ifra?

 

F.eks, Om jeg setter meg inn i en golf 5 2005modell, får jeg ingenting kjøreglede av å kjøre bilen. Setter jeg meg inn i en Mazda 929 HT 1977 modell smiler jeg bredt og føler meg som "kongen" på veien. Grunn? Jo, Mazdaen gir meg kjøreglede i form av at bilen ser bra ut, er forsåvidt sjeldent syn på veiene og OSER av nostalgi.

 

Når jeg kjører en Golf 5, som har 10 ganger bedre motor, styring, understell, girkasse, støydemping og til dels bedre komfort får jeg ikke samme følelsen av å kjøre den. Hvorfor? Jo for denne bilen gir meg ikke samme gledesfølelse som med Mazdaen.

 

Så, på en annen side kan f.eks du få mye større kjøreglede av å kjøre Golfen, enn å kjøre Mazdaen.

 

Kjøreglede oppleves forskjellig.

 

 

Dessuten er kjøreglede: Gleden av å kunne bruke bilen, uten å være redd for at faren for dyre verkstedbesøk er overhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sterk avsmak for VAG, trodde ikke det var så ille, før fattern kjøpte seg A4 B5 Avant Quattro, tungskrudd dritt, der ting utrolig nok rekker å ruste fast mellom de gangene du må skifte dem.

Toyota er og ett merke jeg ville styrt unna, iallefall nyere, i hovedsak for at jeg ikke liker bilene og foretrekker å handle med ærlige folk, noe toyotaimportøren ikke er.

 

Skulle jeg hatt nyere bil vet jeg ikke helt hva jeg kunne tenkt meg, men en ny C-klasse sedan hadde ikke vært å forakte, selvom det blir litt lite for meg.

 

Jeg har hatt diverse ford(sierra granada scorpio), som jeg har vært ganske så fornøyd med, lettskrudd, lite driftsforstyrrelser, utenom utslitt forgasser på ene grandaen og en ledning til autochoken som hoppet av på dynamoen på sierraen.

 

[reklame]

Ellers så har jeg rekt å ha noen mercer også, fra 190E 1.8, 190E 2.0, 230E W124, 300TDT W123 og 300TDT W124 som jeg har nå.

Bilen jeg var mest fornøyd med av disse må¨vel sies å være 230E`n, gik billig(i underkant av 0,7 på langkjøring), brukte ikke olje, ett stort forbruk av bunnpanner, ett automatskifte(ett resultat av min bruk av bilen, uten tvil), ellers en slange på innsuget som hoppet av, er dette så ille for en bil som har rullet rundt 400k.

føler ,eg som en sliok skikkleig mercefan som ikke skjønner hvorfor ikke flere kjøper Mercedes, er faktisk Ford-fan, men MB leverer driftsikre biler, med komfort og kjøreglede, litt senk og felg og de ser ok ut, og den store styrken er deletilgangen, alltid noen som har en delebil, alltid uorginale billige deler å få, ellers så fant jeg aldri en del Mercedes ikke kunne levere til min `83 300 TD TurboDiesel, slå den du, hvilket bilmnerke har ett fullverdig delelager til alle biler fra krigen til nå, og har de det ikke kan de lage om du betaler nok.

Har aldri hatt en så billig bil å eie som etter jeg fikk meg MB.

De nyere har dog ikke jeg kjennskap til.

 

[/reklame]

 

kjøreglede er jeg ikke interessert i å diskutere utover at jeg er fornøyd.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Jeg kjøpte en 2005 golf TDI i fjor.... den hadde bare gått 70 000 km, lekker og god å kjøre, jeg så frem til et par koselig år med en komfortabel bil av beste tyske kvalitet... Men.. i mars måned gikk clutchen på 104 000 km, omtrendt samtidig gikk hjullagrene. Vel, i juli ble dette reparert og problemet med hva feriepengene skulle gå til var løst. Clutch + hjullager kostet kr. 17 000. På vei hjem fra hytta forrige uke kom det plutselig en høy lyd fra motoren på tomgang, bilen var da gått 111 000 km. Bort til VW igjen, mente dette kunne være vannpumpe, denne skulle likevel tas på 120 000 km service, så da ble det bestilt service til kr. 12 700. Dagen etter ringte VW, de hadde da finne ut at det ikke var vannpumpen likevel, men dynamoen. Dynamo + service pluss noe småtteri kom da på kr. 20 400. :Devil:

Etter dette blir man veldig motivert til å bytte bil... nesten villig til å selge den for hva som helst og heller ta tapet. Men tanken kommer også at nå kan det vel ikke gå mere gæernt... beholder jeg bilen nå har jeg problemfritt bilhold mange år fremover... Men mange jeg prater med har samme erfaring som meg... mange problemer og skyhøye verkstedregninger hele tiden... Bånn kvalitet.

Har noen erfaringer med nyere VW? er det en problembil eller har jeg bare vært uheldig? Kollegaer på jobben som har Toyota og Honda har aldri opplevd noe lignende. Min forrige bil var en skoda octavia, den hadde gått 200 000 km da jeg solgte den... byttet hjullager og styreledd på 160 000 km, ellers bare vanlig service!

Er meget skuffet over VW etter å ha kjøpt Vw siden 1986 har kvaliteten bare gått nedover. Gode å kjøre gode å sitte i, men skrekk og gru hvis du ikke har garanti igjen. Har en 2005 golf og en 2006 passat og begge er mandagsbiler. Forferdelig. Har vært inne minst 14 ganger med disse bilene siden de var nye. Dette har vært alt fra vannpumpe, skinninteriør, xenonlys, vannlekkasje, hyllende klutsj, rust flere ganger samme sted, registerrem på en bil som er gått 50000 km!!, motorstopp og henting av falck 3 ganger hvor den siste gangen hadde de glemt å koble på slangen til kjøleveskebeholderen og den sendte falsk STOPP melding til displayet. , 3 ganger inne for defekt ryggesensorer( reagerte på regn og frost!!) regnsensoren slo på vindusviskerene på blå himmel og sol!!, de elektriske vinduene gikk ned av seg selv, skeiv førerdør(sank ned av seg selv) herregud kommer på flere og flere ting og tenker å kjøpe ny golf.. jeg må jo være idiot!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår