Gå til innhold

Mannfolk barbering!

Ranger emnet


raymondblack

Anbefalte innlegg

Ja du kan si det slik at hvert fall ikke lukta er som den opprinnelig skal være. Det skulle luktet "fresh cut lime" men den lukter litt apotek eller noe slikt etter min mening:) (stinker). Men kosistensen på kremen er overraskende bra. Men som sagt den har vært helt uåpnet. Så det kan vel sammen lignes med forsvarets død mann på boks! Ingrediensene er jeg ikke sikker på, men skal finne det ut.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ett par nye bilder av to spesielle kniver.

 

DSC_0593-2.jpg

 

En utrolig skjelen og verdifull sak. Har lett land å strand etter denne til en overkommelig pris. Dette er en Wade & Butcher som er laget mellom 1810 - 1820. Den er i meget god stand og det står gravert på bladet "You lather well, Ill shave well" Skaftet er laget av Asiatisk blond okse horn.

 

DSC_0594-1.jpg

 

Første barberkniv merket som fikk "plastik håndtak". Det ble kalt Celluoid. Plastik i 1870 var like ekslusivt som sølv er i dag. (litt ironiske er at det er det billigste i dag:P)

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trykkboks barberkrem inneholder masse "dritt" den sier at den fukter huden mens det den egenentlig gjør er å tørke ut huden (vitenskapligbevist). Den lager en tynn hinne på ansiktet som kan forbinnes med glidekrem, slik at høvelen skal glir lette over hårene. Den nye høvelen med 3 og 4 blader er med på å gi deg utslett og "razorbrun" følelse av brent hud etter en barbering. Du kan tenke deg at det første bladet som treffer håret kutter håret av, så det andre bladet skraper huden, så det tredje osv..

Riktig metode er å varme ansiktet godt dusj, varmehåndklær eller damp. Deretter ikke tørke ansiktet helt tørt, bare tørke det så du kjenner at det er fuktig. Da har hårsekkene dine åpnet seg å dytter ut hele håret, i tilleg til at det vil stå mer rett ut å være mykere. Deretter bruker du en barberingskost til å virvle in barberkrem som du har laget på forhånd(ligger noen bilder tildigere i tråden.) Det som er med den barber kremen er at den er oppbygget av ordentlig vann, ikke trykk skum som er bare vann lignende kjemikaler. Da gir du huden og ansiktet en mye bedre følelse etter barberingen. Og det samme med kosten den er med på reise hårene så de står rett ut. I tillegg til at det føles behagelig. Så begynner barbering med et verktøy som har et blad, kniv, saftyrazor. For da irreterer du ikke huden i og med at det blir kun et "kutt".(jeg har faktisk fått en kjempe barbering bare ved å bruke en go og skarp tollekniv, ikke vondt i det heletatt!). Om du ønsker en enda tettere barbering kan du gjøre alt omigjen bare motsatt vei på ansiktet. Når jeg begynte med dette her så brukte jeg 30-45min på hele ansiktet, men tok ikke lang tid før alt var gjort på 5-7min.

 

Det med at det er dyrt er hva man gjør det til selv. Jeg ble "bitt av basillen" og er nå samler, da er det klart at det koster penger. men igjen det gjør alle hobbyer. Men et greit begynner sett med en kvalitetskniv fra tyskland og såper fra englang vil ikke koste deg noe særlig mer en 1500kr. Og om en gillette mach3 høvelpakke koster 150kr så er det faktisk mulig å "tjene det inn";)

 

Jeg bruker Mach3 og Gillete Gel og er endel plaget med utslett og irritert hud, særlig på halsen. Tror du det rett og slett kan komme av det som du skriver her om innhold i gel'en/skummet, og måten Mach3 løfter hårene? Jeg barberer meg alltid når jeg kommer rett ut av dusjen, og vasker ansiktet med iskaldt vann etterpå. Har prøvd alskens after-shave kremer og vidunderstoff uten at jeg syns det hjelper særlig. Kanskje jeg rett og slett burde prøve med skikkelig barbersåpe og safetyrazor...

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Mach3 og Gillete Gel og er endel plaget med utslett og irritert hud, særlig på halsen. Tror du det rett og slett kan komme av det som du skriver her om innhold i gel'en/skummet, og måten Mach3 løfter hårene? Jeg barberer meg alltid når jeg kommer rett ut av dusjen, og vasker ansiktet med iskaldt vann etterpå. Har prøvd alskens after-shave kremer og vidunderstoff uten at jeg syns det hjelper særlig. Kanskje jeg rett og slett burde prøve med skikkelig barbersåpe og safetyrazor...

 

Hadde samme problemet, men prøvde Nivea After shave moisturising cream etter barbering og ble ikke rød etter det. Kan også være lurt å skifte til en barberingskrem som ikke inneholder parfyme. Bruker selv Gilette hydra gel for Sensitive skin. Fungerer flott for min del.:)

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den Nivea'en, men den hjalp ikke stort på meg. Har prøvd diverse skum/gel også, bl.a. den du nevner, men det er det samme stort sett. Myste litt på barbershop.no nå, kanskje dette stoffet hadde hjulpet. http://www.barbershop.no/review/product/list/id/466/category/26/ Ser ut som han som har skrevet omtale av produktet hadde de samme problemene som meg.

Endret av Bakhjulboogie
glemte link

I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy! -Tom Waits

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye som kan hjelpe å smøre på senere. Men i hovedsak om du får sår hud etter en barbering tyder det på at huden din er sensitiv. Eller at barberbladet er slitt ut. Men når du sier at det helst forekommer på nakkepartiet ville jeg tro at hunden din er en sensitiv hud som trenger en litt "mildere" barberings metode. Jeg tørr nesten garantere deg at det hadde forsvunnet om du hadde brukt en enkel blads høvel.

Når man barberer seg er det ikke bare hår man fjerner, også dø hud. Med om du barberer deg på samme sted 3 ganger (tre blads mach høvel e.l), så fjerner du litt mer en bare hår og dø hud. Kunsten med å få en tett og god barbering er i hovedsak kun fire ting. 1.Varm fuktig hud (hårene blir dyttet helt ut av porene) 2. Veldig skarpt redskap (Skarpere jo bedre, mindre sjans for å kutte seg.) 3. Strekke huden der du barberer. (ved å strekke huden der du barber lager du en rett flate som bladet glir bedre på.) 4. En go såpe eller krem som er laget av naturlige saker og ting. (Disse produktene holder på fuktigheten du har i huden, samtidig som de lager en bedre gli på bladet og holder den barberte overflaten bakterie fri. Slipper kviser som mange får etter en barbering).

 

HEHE her er det mye, men tror du hadde fått et helt annet bilde av barbering om du hadde prøvd deg på en DE høvel eller kniv. Men igjen så er det jo mange machen funger greit uten gi plager.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hivi dissa mach greiene og investert i en slik: http://www.barbershop.no/barberutstyr/de-hovler/merkur-34c.html Fungerer godt, og tar bedre enn flerbladshøvla. Blader kjøper jeg på den lokale butikken, 30 kr ca for 5 Gilette platinium blader.

 

Har en maskin også men den la jeg vekk etter første gangs bruk...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hivi dissa mach greiene og investert i en slik: http://www.barbershop.no/barberutstyr/de-hovler/merkur-34c.html Fungerer godt, og tar bedre enn flerbladshøvla. Blader kjøper jeg på den lokale butikken, 30 kr ca for 5 Gilette platinium blader.

 

Har en maskin også men den la jeg vekk etter første gangs bruk...

 

Konge!, jeg har sett de gillette bladene på butikken, liker du de?

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo inn å sjekke trøkket jeg å!

 

DSCF2261.jpg

 

Her er slakteren min i skjønn forening med den beste såpa jeg vet om, samt bra etterbarberingsremedier.

 

Se det!!! chåpperen til gunvaldsen! kan jo slakte med den der!

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte maskin før, men tar faktisk mye lengre tid å få bra enn å bare bruke høvvel. Har også funnet ut at jeg kutter meg mye sjeldenere om jeg bare bruker en 2 blads høvvel og såpe, enn med skum og 4-blads.

 

Har angst for barberkniv etter å ha sett en musikal om en som kutter av hodet til de han bareberer, kaster dem i kjelleren og lager pai av kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår