Gå til innhold

Spørsmål angående oljeskift

Ranger emnet


Harmony

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en audi 80, med 2,3ng motor og automat. Bilen har fremhjulsdrift og er en 91 model (b3).

 

Jeg kjøpte den av en dame i cirka 50 årene, så jeg tviler sterkt på at hun har gjort så mye med bilen, annet enn det hun sa selv:

"Jeg har levert den inn på verksted når jeg har hørt rare lyder".

 

Jeg fant ingen oversikt over når motoren sist fikk oljeskift. Dermed tenkte jeg at jeg skulle gjøre det før jeg legger ut på en mindre langtur.

 

Jeg fant en dunk med shell helix 10-40 olje i bagasjerommet, som tyder på at hun har brukt det.

 

1. Ved oljeskiftet, skal jeg bruke samme helix oljen? Eller finnes det bedre alternativ?

Er ikke interessert i å betale skjorta av meg, så det trenger ikke å være markedets beste. Hvis det ikke er høyst anbefalt.

 

2. Hvor mye olje trenger jeg?

 

3. Tenker jeg skal skifte filter også. Er filter bare et filter? Eller skal man styre unna biltemakvalitet der også?

 

Skifte av motoroljen tror jeg at jeg skal få til selv. Men når jeg først holder på, tenkte jeg å prøve meg på oljen til automatkassen.

4.Hvordan er fremgangsmåten da?

 

5. Hvilken type og hvor mye olje trenger jeg til automatkassen?

 

Håper det er noen som kan gi tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ved oljeskiftet, skal jeg bruke samme helix oljen? Eller finnes det bedre alternativ?

Er ikke interessert i å betale skjorta av meg, så det trenger ikke å være markedets beste. Hvis det ikke er høyst anbefalt.

 

Enten bruker du samme olje, eller 10/40 av en annen fabrikant. (biltemaolje, felleskjøp-olje f.eks) Oljen gjør som regel samme nytten såfremt du ikke har tenkt å gjøre noe voldsomt med motoren. (trimming, tuning o.l)

 

2. Hvor mye olje trenger jeg?

Motoren skal ha 4 liter MED filter. Altså bytter du oljefilter skal det totalt være 4 liter. Om du ikke bytter så tar motoren ca 3,7-8 liter.

 

3. Tenker jeg skal skifte filter også. Er filter bare et filter? Eller skal man styre unna biltemakvalitet der også?

 

Biltemafilter fungerer på samme måte som originalfiltrene, bare mye billigere. Løp å kjøp.

 

4.Hvordan er fremgangsmåten da?

Usikker hvordan girkassen på denne er, men isåfall er det å tappe av oljen og om det er tropp på girkassen for påfylling eller peilepinne kan du fylle der, evnt må det pumpes inn i avtappepluggen.

 

5. Hvilken type og hvor mye olje trenger jeg til automatkassen?

ATF olje får du kjøpt stort sett overalt. (stasjoner, felleskjøpet, biltema, merkeforhandler) og til denne trenger du 3 liter.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3. Tenker jeg skal skifte filter også. Er filter bare et filter? Eller skal man styre unna biltemakvalitet der også?

 

Biltemafilter fungerer på samme måte som originalfiltrene, bare mye billigere. Løp å kjøp.

 

Her råder jeg faktisk å bruke orginalt filter da NG har et litt spesielt filter, faktisk samme som sitter på eldre turbofemmere.

Delenummer er 035 115 561.

Er ikke mye dyrere enn billig-filtre uansett;)

-99 Audi A4 1,8 TS Quattro

-92 Audi 80 2,3E quattro

-94 Audi 80 ABT Sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode tips :)

 

Var nettopp innom Møller og kjøpte oljefilter.

De kunne ikke gi noe svar på hvilken olje jeg skulle ha til automaten. Så jeg får gjøre meg en ny tur dit på mandag når verkstedavdelingen er åpen.

 

Og bruk HELSYNTETISK olje på alle Audi.

 

Jeg har hørt at man ikke skal bytte til helsyntetisk olje når man først har "vanlig". Den kan i verste fall begynne å lekke som en sil.

Er det bare tull eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, det der så ut som et supert program for oss som ikke har så mye peiling.

 

Takktakk :)

 

Og dette er ett program alle kan kjøpe.... foreksempel her

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/8/default.asp?wwwalias=bildiagnose&gid=32

 

eller håpe noen har en som er cracket.... :rolleyes:

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår