Gå til innhold

Bilen rykker og napper på lavt turtall!


stian90

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite irriterende problem med Scorpioen min som jeg prøver å finne ut av hva er. Det gjelder en Ford Scorpio 2,8i 1985. Har ikke gått spesielt langt, 185k.

 

Eksempel 1: Kjører i 25-30km/t i 2 gir med lite gass. Da kan det fort oppstå rykkinger. Biler "hopper" og rykker seg framover. Gjør jeg ikke noe med det, blir det bare værre og tilslutt ser ut som en kengeru med fare for nakkesleng. Trår jeg inn cluchen eller gir mer gass forsvinner det.

Det skjer hvis jeg kjører i lave hastigheter med lavt turtall, eller "for lavt gir" i forhold til hastighet. 3 gir i 50km/t faller ganske naturlig hvis man skal kjøre økonomisk, men da oppstår det lett rykking og napping.

 

Hadde et lignende problem på min forrige Scorpio, problemet da var at mellomakslinga slarka når jeg slapp gassen når den var i gir, noe som gjorde at bilen nappa akkurat da jeg slapp gassen. Det er ikke slark i mellomakslingen nå. Hva kan det komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feilsøkt litt nå.

 

Prøvde å koble ut begge luftmenglemålerne, men da går det ikke ann å kjøre bilen, gassresponsen stopper bare plutselig.

Så prøvde jeg å koble ut den ene mengdemåleren og tok en testtur. Da gikk bilen mye bedre, rykka og nappa mye mindre, men så kom det litt tilbake igjen. Nå nappa det mest ved bare høyt gir og lav fart. Kobla ut denne måleren og inn på den andre og da var alt tilbake til det gamle igjen, altså masse napping og rykking.

 

Jeg la også merke til spjeldene i målerne bevegde seg ulikt. Når jeg ga gass, åpnet den ene mengdemåleren seg mye mer og jevnere opp enn den andre (dette var også den som ga best resultat under test), mens den andre måleren nesten ikke åpna seg i det hele tatt.

 

Kan det være dårlige målere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke om det var slik at 2.8 har tps (slik som 2.0, 2.4 og 2.9). Hvis den har det så skulle det ikke forundre meg om du har noen "flatspots" som forårsaker dette. TPS'n er bare et potensiometer som forteller hjernen hvor åpent gasspjeldet er, og ofte blir de slitt og faller til 0 enkelte punkter. Gjerne ganske nære lukket posisjon, da det er der man har gasspjeldet mest (vanlig kjøring med lite pådrag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Dette skulle eg også gjerne hatt svar på :P

 

Har en VW Passat 1.8T 98mod

Gått ca 180k

Ej får også denne "kengeru" effekten når eg kjører, gjerne lavt turtal. men uansett fart- kan kjøre i 100km/t å plutselig få denne hoppinga - og av og til slår motoren seg av og bilen stopper :S litt skummelt i høyere farter.

 

Men etter å ha slått tenningen av og på starter bilen like fint igjen.

Første eg tenkte var kanskje tennpluggene var problemet, dei var svært sotete å slitte, men kjøp av nye gjorde ingennytte :S

 

Har hatt den på verksted til ingen nytte.

Mekanikeren koblet på en data av eit slag å foretok eit feil søk - først kom han til at Lambdasonden min ga feilkoder - etter å ha brukt noen tusen på det sa han problemet skuller være løst. kom meg 20meter fra verkstedet før problemet oppstod igjen :P Da sa han eg skulle "brenne igjennom" systemet for å få ut alt drit som hadde samla seg pga lambdasonde problemet.

 

150 mil seinare (2 sverige turer) og problemet er her forsatt

Kom tilbake til han, han gjorde nytt søk og sa at nå var Luftmassemåleren også gåen...men nekter på at første sak var feil frå hans side - men at BEGGE var gåen :S

før eg kjøpte ny luftmassemåler tok eg å koblet den ut for å ¨se om det gjorde bilen bedre ( de hjalp ikke) fekk nemelig høre at VIST den var problemet skulle dette gjøre det bedre imidertidlig...

 

Det rare er at på f.eks E6 me 4felt der eg får kjøre veldig fort med stabilt turtal- har eg ikkje hatt noko problem.

 

Også - turboen er ikkje den samme som den engang var etter dette dukket opp

 

Så då spør eg Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår