esbandos Skrevet Juni 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 Hei.. Har et stygt problem ang dekkslitasje foran.. Sliter dekk som bare det.. Har justert litt inn oppe på dempertårnet, men vet ikke om det er rett.. Legger ut bilder av hvordan dekkene er slitt.. Høyre dekk: Venstre Dekk: Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juni 17, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 Kanskje dumt spm, men du har ikke vurdert 4hjulskontroll? Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 Har ikke råd til det, så da må det bare bli justert på måfå.. :P Sålenge jeg får det bedre enn det er, er alt greit. Kjører ikke så forbanna mye uansett.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 17, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2009 Tror du det er endeleddene som må justeres for å få rett slitasje da? Hvordan vei må jeg justere da? Inn eller ut? Kjører jo med orginal diffbrems, men det skal ikke ha noe å si.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Juni 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 Du har sikkert senket bilen og fått endeleddene i feil posisjon. Bruk et målebånn og mål da vel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 Det der er feil spissing. Juster camber med vater på hjulet, rettest mulig, likest mulig, ikke helle utover i toppen. Så justerer du spissing, lurer på om det ikke er 2-4 som er riktig på 240, er det en del negativ camber(inn i toppen) kan du med fordel gi litt ekstra spissing for å utjevne slitasjen. Positiv camber: slitasje på utside, lite sidestabilitet Negativ camber: Slitasje på innside, mer sidestabilitet Spissing: Sliter på utside kraftig, gir ofte mindre sporing og stabilitet Spredning: Sliter på innside kraftig Caster: Styreaksens hellning fram/bak, dess mere caster, dess mere selvoppretning av styring. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 Hmm.. Er jo ikke så alt for mye å justere på den gamle 240'en.. Hvordan kan jeg bruke vater? Skjønte ikke helt det der.. Og ja, jeg har senket bilen, men dekkslitasjen er som værst nå.. Har kjørt med senka bil i over 2 år.. Er nå de siste ukene dekkene har blitt slitt fort.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 Sett bilen på plant underlag, så måler du opp like høyt på dekkene til ca midt på dekket på innsiden framme og bak, og merker der hvor dekket er tykkest/høyest. Så måler du med målband mellom disse to punktene framme og bak (få noen til å holde malbandet på ene siden) og juster på endeleddene til du har 2-5mm mindre avstand framme enn bak. Er hillbilly metode som er unøyaktig og tidkrevende, men fungerer sånn passe. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 Så jeg skal ha målbåndet ca midt på dekket både i høyde, sett forfra og bredde? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Juni 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 vel om det har slitt mest de siste to ukene så tenker jeg med engang at du har slitt opphengskule eller feil dekktrykk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbojonas Skrevet Juni 18, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 når du justerer tårna inn mot midten får du også mer spissing med på kjøpet.. så du må justere spissinga etterpå Siter `81 Volvo 242 B230FT `88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil `81 Triumph TR7 `90 Nissan 200SX `81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2009 Er neppe feil lufttrykk. Har 2.1Bar i begge fremdekkene.. Alltid kjørt med det.. Dessuten slites vel ikke bare EI side av dekket ved feil lufttrykk? Er jo enten midten eller begge sidene som slites da.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scoody Skrevet Juni 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2009 Sjekk foringer; jeg plagdes lenge med at alle dekkene ble spist uti kantene (altså, ikke så voldsomt som på bildene dine), var først etter at stortsett alle slitedeler på forstillingen var byttet ut at det ble bra. De bakre foringene var de som var mest slitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 19, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2009 Har omtrent helt nye polyforinger i hele forstillinga.. Så er neppe det som er galt.. Kan fjærbeinslagrene gjøre at dekkene slites så mye? Vet at lagrene mine synger på siste verset.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Juni 19, 2009 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2009 Bare for å slenge ut en tanke. Det er vel billigere med en forstillingskontroll enn å slite ut flere sett med dekk.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.