Gå til innhold

Hvor begynner jeg?

Ranger emnet


nostalgia

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge ønsket å begynne å kjøre bilcross, hvor starter jeg? er lite med motorsports klubber der hvor jeg har flyttet nå.

 

Takker for svar.:thumb

 

 

Bli bilcross-stjerne på 1-2-3..

 

1. Finn en NMK-ansluten motorklubb å bli medlem. (det finner du på http://www.NMK.no )

2. Send in søknand på førerlisens. (De finner du på http://www.bilcross.no)

3. Spara 8300.- alt. finn noen som betalar før dej.

4. Dra på närmaste bilcross-løp å kjøp en bil. (Där går de 8300.-)

5. Meld dej på neste løp som debutant. (så får du behålla bilen din)

 

Lykke til..

Endret av Urban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NMK Bø er vel din nærmeste klubb? Her skal du betale medlesskap en gang i året. Det skal du også med førerlisens og vognlisens. Dette er vel tilsammen ca 2500 kr i året? Dette er Bilsportforbundet veldig behjelpelige med hvis du kontakter dem.

 

Deretter må du ha deg kjøre utstyr. Det får du på Gundersen Motorsport, Kollevold og Pedersens Racing. Bare søk på google så finner du sidene dems. Personlig utstyr som dress, sko, hjelm, hansker, balaklava, krage osv i tillegg til stol og seler havner lett på 10.000. Jeg ville kjøpt alt nytt hvis jeg skal drive med dette i mange år.

 

Så må du ha deg henger...Selv kjøpte jeg en gammel til 10.000 kr som fungerte bra i 2 år inntil den mistet et hjul som skapte en trafikkulykke. Nå har jeg helt ny henger og det vil jeg anbefale deg også å kjøpe, selv om det er ufattelig dyrt! Du sparer deg for mye reparasjoner og tull da. Husk at en henger til 40.000 kr ny får du 30.000 kr for selv etter 8 år dersom den er "som ny" så de holder seg godt i pris.

 

Og tilslutt kan du handle deg bil. Det er den enkleste biten etter at alt dette andre er på plass. Første gang er det lurt å kjøpe seg en bil på bud. Så vet du hva det går i hvis du skal bygge en selv senere. 8300 kr i lomma så bør det gå greit. Liker du bakhjulstrekk er Ford Sierra eller Volvo 240 de beste bilene å starte med, men det vil det alltid være forskjellige meninger om. Få tak i en som ser fin ut. Så kan du heller trimme litt etterhvert.

 

Følger du dette har du et budskjett på ca 60.000 kr bare for å komme igang. Løpsutgifter på en sesong varierer veldig fra fører til fører, men regn med 3-4.000 kr per løp. Kjører du 10 løp på ett år er du oppe i 40.000 kr i driftsbudskjett. Tilsammen 100.000 kr første året med kjøring og innkjøp, og dette er norges rimeligste bilsport...hehe..men slik er det bare. Lykke til!

 

Håper dette var til hjelp for deg.

Endret av evopower

Vinner av NMK Vikedal Cup, Værsting Cupen og Vestlandsmesterskapet for bilcross junior i 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhøver ikke værra så dyrt a.

 

Kjøp kjøreutstyr brukt. Det gjorde jeg. Og fikk hele pakken for 5000,-

 

Startavgift Løp ca 500,- kr pr løp. Jeg har nok vert heldig og har hatt veldig lite rep utgifter. (kan skyldes min orginale volvo hehe)

 

I begynnelsen kan man leie henger, eller kjøpe en billig en.

 

Som du ser.. det kan gjøres billig å.

 

Og kjøregleden kan ikke måles i penger *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bli så dyrt nej.. Dress 2-3000.-. Trenger ikke FIA-skor å hanskar. Vet mange som kjør i arbeids-skor & handsker. Håller att de är i skinn. Hjälm 500.- på Biltema, briller 30.- & balaklava ca 250.-

Har du liten bil, ex. Golf, kan du dra den på vanlig hengere, trenger ikke biltransporter till 40-50000.- Jag bruker en henger som tar 1200 kg til min PUG 205, så kan jag dra den med en Audi 80 på vanligt B-lappen.

Jag bruker max 1000.- per løp, inkl rese til å fra. Så kanske noen 100-lapper i rep efteråt.

Stol & sele kjøper du brukt av noen som driver med rally eller RCN, de har alltid stolar å annat utstyr som gått ut på dato.

 

 

 

Men å andra sidan så er ju jag ikke noen vinnare av noen cup'er eller mesterskap heller da..

Endret av Urban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår