Gå til innhold

Skift av ytre drivakselmansjett foran

Ranger emnet


SBaL

Anbefalte innlegg

Var under bilen her i går og oppdaga at på høyre drivaksel foran hadde ytre drivakselmansjetten var røket. Så da må jeg jo få skifta den.

Er det bare snakk om å få drivknuta av akselen? Eller er det mer hærk enn så?

Ville tro at den kun sitter på splines med en låsering.

 

Takker for alle svar.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under bilen her i går og oppdaga at på høyre drivaksel foran hadde ytre drivakselmansjetten var røket. Så da må jeg jo få skifta den.

Er det bare snakk om å få drivknuta av akselen? Eller er det mer hærk enn så?

Ville tro at den kun sitter på splines med en låsering.

 

Takker for alle svar.

 

Du må løsne senterbolten på akselen, altså den som sitter i navet. For å få knuten ut må du også løsne nedre bærekule. Når dette er gjort kan knuten bankes forsiktig av selve akselen, ja er splines med innvendig låsering.

Vask knuten skikkelig, på med nytt fett og ny mansjett.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løsne senterbolten på akselen, altså den som sitter i navet. For å få knuten ut må du også løsne nedre bærekule. Når dette er gjort kan knuten bankes forsiktig av selve akselen, ja er splines med innvendig låsering.

Vask knuten skikkelig, på med nytt fett og ny mansjett.

det trengs ikke og banke av noe drivknute. når du har løsnet alt på navet så sitter du inn senter bolten og holder drivknuten helt gjevnt med akslingen og skrus senter bolten helt inn til den sitter seg og så skrur du den til og da kommer drivknuten av. slår du på den er det fort gjort at abs ringen sprekker og da koster det mer en det smaker og bytte det. om du er dreven på og skru bruker du maks 30 min på denne jobben med demontering og montering. om du må smøre opp drivknuten på nytt tar det litt lengre tid.

mazda 626, 1,6 84 modell (solgt)
Audi 100 sedan 92 mod 2,8 V6 aah (solgt)
BMW 730 DA sport. 04 mod (E65) (solgt)
Audi 100 Sedan 91 mod 2.8 aah (solgt)
ford kuga 2.0 tdci. 2011 mod       (Solgt)

Audi S6 2.2Turbo RS2 

Nissan Leaf (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det trengs ikke og banke av noe drivknute. når du har løsnet alt på navet så sitter du inn senter bolten og holder drivknuten helt gjevnt med akslingen og skrus senter bolten helt inn til den sitter seg og så skrur du den til og da kommer drivknuten av. slår du på den er det fort gjort at abs ringen sprekker og da koster det mer en det smaker og bytte det. om du er dreven på og skru bruker du maks 30 min på denne jobben med demontering og montering. om du må smøre opp drivknuten på nytt tar det litt lengre tid.

 

Når jeg skriver 'banke forsiktig' så betyr det å gi knuten et kakk på innersiden slik at låseringen glir forbi setet på akselen. Trenger ikke bruke kraft for at den skal løsne, er derfor ingen sjanse for å ødelegge noe som helst! Har gjort dette endel ganger ;) For å klare å få det ytre leddet ut av navet så må nedre kule løsnes og leddet er da også lett tilgjengelig nå det skal løsnes fra akselen.

Om det er hull i mansjetten så må knuten rengjøres og pakkes opp igjen med nytt fett!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det trengs ikke og banke av noe drivknute. når du har løsnet alt på navet så sitter du inn senter bolten og holder drivknuten helt gjevnt med akslingen og skrus senter bolten helt inn til den sitter seg og så skrur du den til og da kommer drivknuten av. slår du på den er det fort gjort at abs ringen sprekker og da koster det mer en det smaker og bytte det. om du er dreven på og skru bruker du maks 30 min på denne jobben med demontering og montering. om du må smøre opp drivknuten på nytt tar det litt lengre tid.

Har lest igjennom denne metoden din et par ganger nå, uten å egentlig skjønne stort.

Hadde jo vært kjekt å slippe alt for mye hærk med detta her.

 

 

Ja den mansjetten er røket så godt som hele veien rundt. :(

Det at jeg må løsne nedre bærekule osv vet jeg.

Var mer bekymra for at det kunne være samma tullet som noen av Citroën'ene (som jeg jobber med) har, hvor ytre knuta er en del av akslingen, så man må ut med hele akslingen fra girkassa, og ta av indre leddet.

Får bare håpe at den kommer lett av.

Var en kamerat av meg som hadde en eller annen A4 med samma jobben, og han mente at det satt no helt sinnsykt, og at han banka i en time før den løsna.

Men om den knuta sitter litt, og jeg bestemmer meg for å ta ut akslingen og sette den i skrustikka, så er det bare å fylle vanlig GL4 olje på kassa (som er manuell) når jeg setter det sammen igjen?

 

Og hva slags olje er det som går på diffen bak? GL4 der og?

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom denne metoden din et par ganger nå, uten å egentlig skjønne stort.

 

Da er vi to ;)

 

Ja den mansjetten er røket så godt som hele veien rundt. :(

Det at jeg må løsne nedre bærekule osv vet jeg.

Var mer bekymra for at det kunne være samma tullet som noen av Citroën'ene (som jeg jobber med) har, hvor ytre knuta er en del av akslingen, så man må ut med hele akslingen fra girkassa, og ta av indre leddet.

Får bare håpe at den kommer lett av.

Var en kamerat av meg som hadde en eller annen A4 med samma jobben, og han mente at det satt no helt sinnsykt, og at han banka i en time før den løsna.

Men om den knuta sitter litt, og jeg bestemmer meg for å ta ut akslingen og sette den i skrustikka, så er det bare å fylle vanlig GL4 olje på kassa (som er manuell) når jeg setter det sammen igjen?

 

Og hva slags olje er det som går på diffen bak? GL4 der og?

 

Ytre drivledd er ikke en del av akselen, ei heller det indre, og sitter heller ikke sinnsykt fast. Trenger ikke ta av hele akselen, og om du gjør det så renner det ikke olje ut. Er GL4 på kassen ja, 75W-90 eller 80W-90. GL5 hypoid på diffen.

 

DrivakselA100Q.jpg

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.

Trudde drivakslene bare satt på spines inn i girkassa, uten at de var festa på noen måte.

Da ser det jo ut til at det ikke blir så værst dette her. :)

 

Ehm. Hvor er det påfyllinga til bakdiffen sitter hen?

Fant bare to tappe plugger på undersiden av den idag.

Gadd selvsagt ikke å begynne å demontere deksler og skit siden jeg ikke hadde annet enn GL4 på jobben.

Og må bakdiffen splittes for å få skifta simringene ut mot drivakslene?

Siden de også ser ut til å være skrudd fast som drivakslene foran var.

 

Vet jeg spør om mye i samma tråd, men gidder ikke lage en ny en for hver ting.

Og igjen, takker for alle svar. :)

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jobben gjort. :D

 

Og jeg skjønner nå hva han daffaen prata om.

For når du har knuta ute av navet men fortsatt på selve drivakselen, så kjører du bare bolten gjennom knuta (som må gå på linje med akslingen, altså ikke være bøyd noen vei), den vil butte mot selve drivakselen, og dra knuta av akslingen.

-'12 Citroën DS3 Sport

X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt) ,X -'95 Citroën ZX 2.0 16v (Solgt), X -'94 Audi UrS4 4.2 Avant (Solgt), X -'93 Audi 100 Avant 2.8 Quattro (Solgt), X -'90 Volvo 240 2.3GL Sedan (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår