Gå til innhold

Statens Vegvesen Trondheim har tatt i bruk dynobenk

Ranger emnet


vidder

Anbefalte innlegg

bare å ikke stoppe i disse kontrollene det.. bånn forbanna gass.

 

Da kommer dem etter deg, og med det gamle dieselhurket ditt så vil du vel bli ganske sjangseløs mot f.eks en volvo S60T5, som er en populær politibil og sivilbil.:iconsm

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel de 12-15 5 er satt for at det skal være høyde for variabler på motorer innen samme type og variabler ved dynomåling.. så og si at du kan trimme 12-15% blir vel i utgangs punktet feil.. Men ja man har da litt og gå på..

 

dette dokumentet er "hønn gammalt" men det får duge...

http://www.biltuning.no/docs/effektokning.pdf

 

Her er lovteksten som sier noe om øking av effekt i forhold til avgift.. legg mere til at loven er oppdatet 12 juni 2009..

http://www.lovdata.no/all/hl-19590619-002.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer dem etter deg, og med det gamle dieselhurket ditt så vil du vel bli ganske sjangseløs mot f.eks en volvo S60T5, som er en populær politibil og sivilbil.:iconsm

 

jo, men statens vegvesen kjører jo en svææær mercedes kassebil. Hørt at det er 1500kr i bot hvis man stikker av, det er langt billigere enn å bli tatt med en del hk mer enn originalt;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er diskutert før, men jeg føler det er relevant i denne tråden og spør derfor:

 

Dersom jeg har en bil fra 2001 som nå altså er 8 år gammel.

Originalt har denne bilen 150hk.

Jeg blir stoppet av Biltilsvinet, og de bremser bilen min og finner ut at jeg har trimmet bilen med 50 hester, til 200hk.

 

-Blir straffen da full effektavgift av de femti hestene (som om bilen skulle være ny), eller får jeg 8 år med bruksfradrag pga bilens alder?

 

Man får jo bruksfradrag som monner ved import. Det samme burde gjelde her. Eller?

 

Og med det samme: Dette er ressurssløsing. Disse skattepenga som brukes til Dyno og ekstra kontroller burde vært benyttet mot kriminalitet, i stedet for å hanke inn avgiftskroner på noe som er GROVT avgiftsbelagt fra før av på alle måter. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg tror nok du kommer til å få "bot" for de 50HK'ene du har "for mye". siden bilen din ikke har vært norskreg. i minimum 10 år. -dvs. ikke bli stoppet. for tror det er 1000kr for vær hk du har mer enn som står som org. i vognkort + påskiltningsgebyr (ikke drep meg og jeg tar feil her- det er det jeg har hørt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva slags bil BT dama har tatt utgangs punkt i når hu sier 1000kr hesten. en hønn gammal fiat tipo med 50 hester orginalt eller noe? :P

 

Hvor mye du må betale kommer helt ann på hvor mye du hadde i bilen fra før og hvor mye du har økt..

jeg tviler desutten på at de opererer med en egen pris per kw om man blir tatt i en slik kontroll..

 

http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2009engangsavgift%20V%20fra%20180609.pdf

0-65kw kr 124.44 per kw

66-90kw kr 531.00 -II-

91-130kw kr 1274.38 -II-

over 130kw kr 2654.98 -II-

 

 

Orginale 150 hester vil si 110kw.. Deler vi 150 på 110 finner vi ut at en kw = 1.36hester. så tar du og deler de 50 hestene du har økt med på 1,36 for og få anntall kw.. da kommer du til 36kw.. MEN du ligger i 2 avgifts "soner" fra 110 til 130kw skal du betale 1274.85kr per kw og for de resterende 16kw ska du betale 2654.98 kr per kw..

 

110-130=20kw X 1274.85kr=25497kr

130-146=16kw X 2654.85kr=42477.60kr

totalt 67974.60kr i ren avgift..

 

Deler vi svaret over på antall hester du har økt med så kommer man igjen på ca 1400kr per hest på en NY bil.

 

Det er før eventuelt bruks fradrag. Noe alle har rett på i mer eller mindre grad. Det er ikke så enkelt som 10% per år de første 3 årene.. les her:

http://www.nettavisen.no/motor/article999186.ece

Din side.no sin import kalkuator viser dete helt greit ved og ha alle valgene oppe, ikke bare datoer som tollvesenet sin opererer med.

http://www.dinside.no/104524/importkalkulator

 

 

Så kommer straffe gebyret/avgiften. I kjøretøy forskriften står det at den kan straffes med intill 2 ganger avgiften og intill 4 ganger avgiften ved gjentagelse...

 

§ 3. Dersom den avgiftspliktige på straffbar måte har overtrådt bestemmelser gitt i medhold av denne lov, kan han av vedkommende departement pålegges å betale inntil det dobbelte av det avgiftsbeløp som er eller kunne vært unndratt statskassen. Hvis vedkommende tidligere er straffet for overtredelse av bestemmelser som nevnt eller pålagt forhøyet avgift etter første punktum, kan avgiftsbeløpet økes inntil det firedobbelte.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19590619-002-0.html#6

 

så 1000kr hesten er vel en smule på jordet i de fleste tilfeller..

-----------------------------------------------------------------

 

 

MEN.. Jeg har enda ikke fått svar på om de kan ilegge en person en avgift på en bil som ikke er lovlig etter vei uansett om avgiften er betalt eller ikke.. Sjansen for og få noe godkjent er som vi vet forholdsvis liten.. I utgangspunktet på nyere biler (1989+) så er det forbudt og endre eksos, ECU og luft inntak. Man betaler jo som kjent ikke engangsavgift på for eksempel japanske biler som er importert til norge fordi de ikke er type godkjent.. Skulle tro at type godkjenningen bortfaller om man øker antallet hester i en bil fra etter 1989.

 

Noen untak finnes sikkert. karoserier som er levert med forskjellige motorer orginalt f.eks, B16A swap i honda, volvo er jo et stjerne ekempel på at alt ikke trenger og være helt håpløst. De har jo til og med en bok utarbeidet av volvo klubben som sier noe om hva som er greit med tanke på motor bytte, for det meste eldre biler men uansett.. osv osv)..

 

Så jeg har fått for meg det at det rette ville være avskilting til bilen er orginal igjen eller at man har fått papirer på at det er greit. Da kan man betale en eventuell avgift om bilen er nyere enn 10år.. Om bilen ikke blir godkjent kan jeg se for meg at man måtte betale de 50% i straffe gebyr.. altså man tar og regner ut hvor mye man har undratt staten i avgift, ganger det med 2 og trekker fra avgiftene:P eller for og si det enklere man får en bot som er lik avgiften for og ha kjørt med en bil som ikke er typegodkjent.. Fremdeles helt kav hakke høl i hue.. men, det gir litt mere fornuft syntes nå jeg..

 

Ja jeg ser poenget fra staten sin side, med tanke på at de vil ha inn de avgitene de har rett på.. Men de har ikke rett på en krone i avgifter på en bil som ikke er typegodkjent..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg blir skikkelig provosert av hele systemet og måten de skal "passe" på oss på.. Jeg føler at jeg er innestengt i en barnehage jeg pokker ikke kommer meg ut av!! :shake

 

Helt enig!

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et fyldig og gjennomtenkt svar. Takk for den.:)

 

Jeg glemte en ting i innlegget mitt og det er at bruksfradrag også gjelder om man blir stoppen i en sånn kontroll.

 

Tok en liten edit på inlegget..

 

Refransen min her er saken i adressa.no om han med volvoen som ble stoppet.

 

Det under den stiplede linjen i mitt forrgje innlegg er ikke noe fasit, mere en tanke jeg slengte ut..

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som skurrer med dyno-saken ja... noen strøtanker;

 

Det jeg kan se som holdbart er at bilen avskiltes ved kontroll, om en dyno-test viser for mye HK i forhold til vognkort. Deretter stilles det krav til ny typegodkjenning av akkurat den bilen med trim før påskilting igjen kan være en tanke (noe som jo vil koste skjorta for vanlig dødelige) og da ny registreringsavgift-beregning før påskilting.

 

At man skal betale en ekstra registreringsavgift i etterkant for en bil som blir avskiltet og før den blir påskiltet igjen er, som andre nevner, urimelig og etter min mening feil. Det betales en regavgift basert på bla. effekt ved førstegangs-registrering i Norge, og skal denne kunne økes i etterkant, må det også åpnes for at den skal kunne reduseres på samme måte, om noen vil sette inn f.eks. en 1,8 istedenfor en 2,4 etter et par år. I særdeleshet når det blir benyttet to forskjellige målemetoder ved typegodkjenning (her legger man vel uten unntak produsentens oppgitte svinghjulseffekt på motoren til grunn for HK-angivelse i vognkort) og ved straffeavgifts-beregning etter dynomålingsresultat.

 

Om man blir stoppet med for mange HK, kan man tenke seg at noen vil nekte for at det gjort noe med bilen i det hele tatt. Har da BT bevisbyrden for at det er gjort noe trim med akkurat den bilen, eller kan bileier påberope seg at den effektøkning er standard for alle tilsvarende modeller og at vognkortet viser for lite HK for alle i den serien? Skal BT sjekke x antall tilsvarende biler for å bevise at dette ikke er tilfelle, eller må bileier bevise at bilen faktisk er som originallevert fra fabrikk?

 

Husker når Daihatsu Charade Turbo kom på 80-tallet, den hadde 68hk iflg vognkortet, men allmenn oppfatning var at det var minimum 85... kunne vært en interessant case i dag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står også at man kan få inntill 21 år fengsel for drap også, men i de fleste saker havner man på mye mindre. De baserer seg vel på ett "snitt". Dessuten så sender de vel bare over ett forslag til straff så må en rett sette denne i kraft. De jeg har hørt om som har blitt utsatt for avgiftundragelse er ilagt på det høyeste 20-25% straffeavgift. Ingen saker er vel like så de bruker litt hode vil jeg tro.

 

Siden de bestandig oppererer med avvik så er det vannskligere for noen å "klage" på annmeldelse hvis de bruker 1000,- pr HK når de faktisk kunne ha brukt mere.

 

Men dette er trenger strengt tatt ikke å være en sak. Er ikke verre enn at folk holder bilene som går etter veien lovlig og gjør som mange andre. Kjøp en bil og kun moms den inn for så å bruke den på baner. Eller kjøp dere en bil som går bra fra før av så trenger dere ikke å bekymre dere for ditt og datt.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Mustang BOSS 429, var vel oppgitt til 375 hk, og de fleste med peil som har kjørt en regner med det er minst 100 til...

 

Er vel dette som blir problemet ja.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår