Gå til innhold

Sveise på bil, ta av jording på batteri?

Ranger emnet


svein p

Anbefalte innlegg

Skulle ha sveist eksosanlegget på bilen. Men hvordan er det med slik sveising, bør man ta av jordingsledningen til batteriet eller lignende? Er nervøs for elektronikken i bilen.

Prøvde å søke om dette, men fant ikke noe svar.

-01 Peugeot 806 Familiebil

-80 Chevrolet Caprice 4 dørs

-66 Ford Falcon stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

 

Lysbuer kan indusere høye spenninger som kan ta knekken på elektronikk.

 

Men å ta knekken på et blysyrebatteri skal godt gjøres. Er jo dem som gjør det uten å kunne fortelle hvorfor.

 

Skal det ha noe hensikt å beskytte mot overspenning, bør ecu fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
La batteriet stå i. Det er intet problem å sveise på bilen, selv om det er koblet til. Bare la jordklemma være ganske nærme sveiseområdet, så går det garantert greit.

 

Det sier du helt til du sveiser på en bil som plutselig ikke starter, skal ærlig innrømme at det er liten sjans for at det skjer noe, men sjansen er det, til og med på en gammal ascona C kan det ødelegges elektronikk, som tenningsmodul(det greide en kompis) og ECU.

 

Men om bilen hans ikke starter så regner jeg med du koster reparasjonene?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler selvfølgelig ingenting. Har aldri hørt om noen som har vært borti det problemet. Dette er min erfaring, og mening om saken. Men for all del, hvis han vil koble fra batteriet så må han bare gjøre det. Det er opp til han. Selv hadde jeg ikke tenkt på dette om det var en av de to nederste bilene han har i siggen. Og for den slags skyld så er det alltid en sjangs for at noen kan ødelegge noe/seg selv når du kommer med skru-tips. Bare det å anbefale noen å bytte hjul kan bli til en katastrofe.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler selvfølgelig ingenting. Har aldri hørt om noen som har vært borti det problemet. Dette er min erfaring, og mening om saken. Men for all del, hvis han vil koble fra batteriet så må han bare gjøre det. Det er opp til han. Selv hadde jeg ikke tenkt på dette om det var en av de to nederste bilene han har i siggen. Og for den slags skyld så er det alltid en sjangs for at noen kan ødelegge noe/seg selv når du kommer med skru-tips. Bare det å anbefale noen å bytte hjul kan bli til en katastrofe.

 

Hadde alle karosseriverksteder sluttet å koble ifra spenninga på nye biler, så hadde det vært veldig mange verksteder som hadde fått økonomiske problemer, og mange misfornøyde kunder som måtte ha ventet ukesvis på ny ecu.

 

regner med at når du sier at du ikke har hørt om noen som har vært borti det problemet, så dreier det seg om garasjemekkere som sveiser på 20 år gamle biler, da kan jeg skjønne det. Men hadde du selv sveiset på en bil til over millionen, så hadde du også tenkt deg om før du sveisa på den.

Prosjekt Audi 80 B4

Kanskje til salgs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dette er noe tema en gang. En 10mm fastnøkkel, skru og dra av polen. Alt er gjort på under 1min, og da slipper man å lure på OM det skjer noe.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA du burde koble fra minusen på batteriet! jeg er oppretter og har selv vært borti at en styre-enhet har tatt kvelden pga sveising, og da hadde jeg til og med overspennigsvern på batteriet.

'75 Saab 96 v4 Rallybil

'80 Saab 96 V4 Jubileum

'88 Saab 900 Aero

'90 Saab 900 Aero

'96 Saab 9000 Aero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Kan noen forklare meg hvorfor / hvordan sveising kan ta knekken på bilens elektronikk?

Er selv elektroingeniør (kanskje dumt å innrømme det) og får ikke dette til å stemme, selv om jeg er vokst opp med at batteriklemma skal fjernes.

Den gamle årsaken var at den gang man hadde likestrømsdynamoer (er vekselstrømsdynamoer nå), kunne de gå i stykker visstnok.

 

Når man sveiser, går det en høy strøm, men det er en lav spenning mellom tråden og jordingsklemma.

 

Er det dårlig kontakt ved jordingsklemma, vil det ikke gå noen strøm, og det blir ingen lysbue (sveisegnist).

Er det god kontakt, vil lysbue oppstå, og man sveiser.

Klarer ikke å se sammenhengen med dette og at elektronikk i en annen del av jernhaugen skal grilles.

 

Men... Det er de som hevder at startkabler/hjelpestart knekker elektronikk også.

Jeg forstår ikke den elektriske forklaringen her heller, for ved normalstart og innslag av starteren, er det en kraftig strømpuls med påfølgende spenningsfall som finner sted.

Dette er det samme som kan skje hvis du kobler en bil med tomt batteri til en bil med fulladet batteri.

Du dreper ikke elektronikken ved å dra på starteren til vanlig -gjør du?

 

En annen sak er disse fine startkablene med spenningsfilter.

En startkabel skal kunne føre 200-600A.

Det er MYE! Skulle like å se den elektronikken som klarer å føre slike strømmer, og allikevel bare koste noen lusne hundrelapper. Tror mye på markedet er humbug.

 

Jeg er i hvert fall ikke redd for å sveise med batteriet på.

 

Og det kommer jeg nok til å fortsette med fram til noen kan komme med en skikkelig forklaring på hvorfor og ikke bare synsing og "slik gjør karosseriverkstedene det"... Eller fram til jeg evt. brenner en ECU :rockets

 

RoyOdor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår