Gå til innhold

Trenger tips ang. bilstereo

Ranger emnet


acoupe

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Forsterker har jeg ikke enda. Jeg har altså 2 stk 6*9 og så skal jeg sette inn 2 12". Har bare 2 stk 6*9 hittil, så jeg trenger tips til hva jeg burde kjøpe får å få bra og clean lyd med trøkk.

 

Dette vet jeg at jeg skal ha :

 

2 stk 225 watt 6*9 - 3-veis.

2 stk 12" subber på rundt 700-1000 watt.

Så er det såklart forsterker(e), men det har jeg ikke kjøpt ennå, så hva burde jeg kjøpe ?

 

Hva anbefaler dere meg å ha i tilleg til dette for å få bra lyd ?

2002 Audi A6 TQ

1887 VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nissan s13

2x12" og 2x 6x9" høres jo jævlig jalla ut, var populært råneanlegg for 10 år siden. Da trodde man at alt handlet kun om basstrykk!

Forsterkere regner jeg at du har tenkt på, f.eks en monoblokk + en 4k til å drive 6x9 og et frontsett.

Trenger dette bli helt jalla? Bare han ikke stiller bassgainet på MAX mener jeg. For øyeblikket har jeg et par Infra Decade 6x9" koblet på en Phoenix Gold XS2500, inget frontsett, og jeg må si meg rimelig fornøyd for øyeblikket. Anlegget høres ikke rånete ut kan jeg si deg. Diskanten i mitt oppsett skjærer ikke noe særlig, og elementene fungerer bra nedover til et visst punkt. Deretter skal etterhvert 1stk. 13" i trykkammer ta over. Tror nok ikke dette blir bare bass. Men jeg kan nok klare å stille slik at det blir det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et jalla oppsett som en absolutt ikke bør tenke på. Slutt å tull!!!!

 

For en vanlig bilinteressert ungdom så fungerer dette helt fint, men med et frontsett så for du bedre og cleanere lyd for deg som sitter foran. Det kan gjøres som enkelt som at du montere 2 tweetere på dashbordet, som peker mot forsetene.

 

Dette gjorde jeg på mitt anlegg etter å ha kjørt med 2 6*9 og 1 12" basser i lukkakasse. Lyden blei bedre, men inget krav.

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil absolutt anbefale frontsett.. det gjør lyd bildet i bilen MYE bedre... har prøve flere ganger og slå ned høytalerane jeg har forran , og bare ha lyden bak , det høres helt teit ut spør du meg..

et frontsett er viktig , selvom det er fetere og ha 2 stk 12" baki..

har det sånn selv.. fett baki , rottent forran..

 

er vel sånn det er ?

 

jeg anbefaler prioritering av frontsett også !

 

Mvh

 

Reinert Andersen

http://www.chrysler-club.org

Admin

Honda Civic 1,4 IS HB

Mod :1997

HK : 90

 

www.club-honda.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mfafa

...For øyeblikket har jeg et par Infra Decade 6x9" koblet på en Phoenix Gold XS2500, inget frontsett, og jeg må si meg rimelig fornøyd for øyeblikket.

 

Hadde ingen erfaring med akkurat denne type 6x9", før i dag.

Og jeg må si, at om det ikke var noe galt med akkurat de to jeg hørte på, så må dette være den værste rip-off'en jeg har vært borti.

En kunde kom til meg... Hadde kjøpt disse hos en forhandler, som påsto dette var noe av det beste du kunne få. Greit nok, om det var de ekte Decade'ene fra JBL... Men dette var Infra Decade. De ser "helt" like ut, men det var noe av det værste jeg har hørt. Var overbevist om at forsterkeren var innstillt feil, men kunden sa at han hadde prøvd dem i en annen bil også. Kunden var forbanna, og skulle aldri handle mer av den forhandleren. Fikk de drit-billig... 1000,-. Hadde visst kostet 2000,-. Om dette er hva disse klarer å levere, ville jeg følt meg som en kjeltring, om jeg solgte dette.

 

mfafa... Du virker som en oppegående kar. Har jeg hørt på et "defekt" par? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang...

 

Jeg vil gjerne prøve å få deg til å glemme dette 6x9" greiene... Det er ikke noe som vil gi deg en god lydopplevelse. Greit nok at det lager mye lyd. Men det er stort sett alt man kan si også.

 

Om man ikke har et skikkelig front-sett, kan du bare glemme de store opplevelsene.

Om planen din var å ha masse greier baki, og kanskje en liten sak foran, vil jeg si at du får mye mer igjen for å glemme alt bak... Putt alle de pengene i ett skikkelig bra sett foran. Husk det at sub'en spiller kun noen få oktaver. Og de er ikke retningsbestemt. Du kan ikke høre hvor den lyden kommer fra. Derfor kan du ha den i bagasjerommet, uten at det gjør noe.

Men alt over ca 200Hz, kan man høre hvor kommer fra. Derfor er det veldig viktig at den lyden kommer skrått forfra. UTEN innblanding av noe bråk bakfra.

Jo bedre front-sett du kjøper, jo bedre lyd gir den. Jo høyere spiller den. Jo bedre lydbilde får du.

Kjøp det beste frontsettet du har råd til, og glem bakhøytalerene.

Selv de som sitter bak, vil ha mer glede av å få lyden skrått forfra.

Det er ikke slik at de bak, ikke får nok lyd... Kjøp et skikkelig godt frontsett, og sjekk. Du kommer til å bli forbauset. Du kan spille så høyt, at de ikke orker å være der.

 

Bakhøytalere er sikkert greit, om man har surround lyd, til DVD-spilleren. Kanskje også, om man har all verdens signalprosessorer. Slik at man har større mulighet til å justere ting.

Har man ikke det. Hold deg til et skikkelig godt front-sett...

 

Har jeg nevnt at et skikkelig godt front-sett, er saken å gå for?

Om ikke... Gå for et skikkelig bra frontsett.

Har alle nå skjønt at jeg anbefaler et skikkelig bra frontsett? IKKE masse rot bak? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bisarre anbefaler ett frontsett... bare en tanke eg fikk der...:D

 

Ett bra frontsett gjør seg. (så lenge det ikke en noe møkk da)

 

Kjenner noen med dobbelt sett med 6*9. høres helt ekkelt ut, samme karen hadde 2*12" og da, bare forsjellige merker, en pioneer i lukket kasse og en dls i bass reflex...6*9 var forskjellig merke det og ja...

 

Det var en drøm å høre på det...

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utganspunktet er 6x9 noe dritt og dette er ikke en meningssak

 

For eksempel:

 

6x9 Får du ikke montert annet i hathylla med mindre du vil gi deg ut på mye mas og sjas. Det betyr da at du vil ha lyd bak . Dette er kjempefint, MEN hvis du BARE har lyd bak betyr at du kommer til å skru opp volumet et par hatt høyere enn du vanligvis burde. Dette kommer til å føre til at de fjortissene dine som sitter bak kommer til å bli døve og du kommer til å høre lite selv.

 

6x9 høyttalere . eller koaksialt i det hele tatt har VELDIG ofte dårlige komponenter. Som for eksempel delefilter. Noe som er veldig viktig å ha i orden når du skal ha klar lyd. Dette er derfor 6x9 høyttalere reproduserer totalt falske toner og frekvenser.

 

Det du burde gjøre i første omgang er å montere et komponent sett. Eller hva folk liker å kalle for "front sett" selv om du kan montere de både bak og foran og over og under :) , anyway. Komponent sett består av et fritt liggende delefilter med generelt bra komponenter i forhold til 6x9 og spessielt diskanten pleier å ha en god og rund lyd, ikke den spisse lyden som 6x9 diskanten pleier å ha.

 

Komponent sett får du for 2500kr og oppover. dette er helt sikkert 1000 kr dyere enn de 6x9 elementene du tenkte deg men de er verdt hver eneste krone.

 

For å ikke bare ha snakka dritt om 6x9 i dette innlegget så vil jeg si at det er fullt mulig å spelle drithøyt med 6x9 elementer , jeg så nylig en videoklipp av en bil med 13 6x9 elementer som spelte 169db , men de fleste vil være enig i meg når jeg sier at det ikke er noe glede i å spelle drithøyt hvis det ikke er pent å høre på .

 

2x12" er jo et klassisk eksempel på bass i bilen men dette varierer jo veldig mye . Du får pyramid 12" for 199kr som høres ut som en dårlig bilulykke og du får JL audio 12" for 10 000kr som spelle skjorta fra mye rart selv i lukka kasse og med perfekt lyd kvalitet. Så med mindre du vet annet enn at du skal ha 2x12" så kan jeg ikke komme noen konkrete forslag.

 

takk for meg

Build hard Play Loud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår