Gå til innhold

"Roskildeanlegg" - volum på kasser

Ranger emnet


hoppsann

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi skal til Roskilde, og trenger ett anlegg. I fjor hadde vi to "PC speakers" - det var helt jævlig, så hva som helst er bedre enn det. Håper den informasjoen legger lista på kvalitetsnivået: Vi er ikke ute etter HiFi støff - men vil gjerne ha streitest mulig lyd for billigst mulig penge.

 

Vi tenkte å lage 2 kasser som hver har to slike høyttalere fra Biltema, samt en enkel bilforsterker, sannsynligvis også biltemagreier, som driver dette.

 

Disse høyttalerne har overhodet ingen slike specs man tydeligvis trenger for å rekne ut volum og lengde på bassreflexrør, f.eks. fs, Vas og Qts.

http://www.lautsprechershop.de/english/index_tools.htm

 

Er det noen som kan gi noe input her? Hva vil "standard" eller "typiske" slike konstanter være for slike billige 2-veis biltemagreier? Failing that, et "godt tipp" på volum og lengde/diameter på bassrefleksrør?

 

Hvor kan jeg kjøpe bassrefleksrør? Det holder vel med noe plastikkrør, takrennerør, avløpsrør - tjukk plastik? Ideer?

 

Er 12mm kryssfiner HELT på trynet, eller vil det funke? Kassene burde nemlig helst kunne tåle endel fukt - er redd spon/MDF ikke helt er greia da.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette inn i en bil? Hvis ikke hører det egentlig ikke hjemme her inne heller, men ihvertfall ikke i prosjektforumet der det lå. Flyttet.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, takk for flytt! Så dette selv etterhvert, og hadde tenkt å be om flytting! :-)

 

Ang. om det skal i en bil - vel, det skal ihvertfall flyttes i en bil og går på 12 volt og bilstereo forsterker! Er det altså ulovlig å spørre folk som åpenbart vet hvordan man mekker gode kasser om hjelp til noe som i all effekt er temmelig likt en bilkasse, men som skal brukes utenfor bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... forumet heter bilforumet, og dette underforumet heter bilstereo, men nå flisespikker jeg litt altså. Jeg lar den stå ihvertfall :) Men til saken, du burde bare kjøpe ei ferdig kasse med høyttalere, så sparer du både jobb og penger. Kjøp noe på torshov bilrek. eller lignende, sånne ting blir ofte herpa etter en slik festival allikevel. Hadde ikke gidda å bygd noe kasse til slikt.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, takk takk!

 

Ang. kjøpe ferdig: Takk for tips. Men, det blir vel gjerne billigere å gjøre det selv - vi får også muligheten til å lage to separate slike kasser, og å designe dem ift. bruken.

 

.. så fremdeles, hvis noen kunne tenkt seg å gi hint ang. hvordan disse konstantene typisk arter seg for sånne høyttalere som jeg linket til, så ville jeg vært glad! - eller bare forslag på liter, om bassreflex er høl-i-huet eller god ide, og da evt. dim på rør..

 

Thanks anyways!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dei høgtalerene der, hadde ikkje eg gidda å kjøpt ein forsterker til! Det er like greit at spilleren drar dei.

Da bruker du mindre strøm.

Litt vanskeligt å beregna ei bassreflekskasse, so det er vel bedre å lage ei lukka kasse? 8-10 liter pr element fungerer sikkert bra.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Hei!

 

Vi skal til Roskilde, og trenger ett anlegg. I fjor hadde vi to "PC speakers" - det var helt jævlig, så hva som helst er bedre enn det. Håper den informasjoen legger lista på kvalitetsnivået: Vi er ikke ute etter HiFi støff - men vil gjerne ha streitest mulig lyd for billigst mulig penge.

 

Vi tenkte å lage 2 kasser som hver har to slike høyttalere fra Biltema, samt en enkel bilforsterker, sannsynligvis også biltemagreier, som driver dette.

 

Disse høyttalerne har overhodet ingen slike specs man tydeligvis trenger for å rekne ut volum og lengde på bassreflexrør, f.eks. fs, Vas og Qts.

http://www.lautsprechershop.de/english/index_tools.htm

 

Er det noen som kan gi noe input her? Hva vil "standard" eller "typiske" slike konstanter være for slike billige 2-veis biltemagreier? Failing that, et "godt tipp" på volum og lengde/diameter på bassrefleksrør?

 

Hvor kan jeg kjøpe bassrefleksrør? Det holder vel med noe plastikkrør, takrennerør, avløpsrør - tjukk plastik? Ideer?

 

Er 12mm kryssfiner HELT på trynet, eller vil det funke? Kassene burde nemlig helst kunne tåle endel fukt - er redd spon/MDF ikke helt er greia da.

 

Tusen takk!

 

Jeg ville ikke tenkt stort på det og reist på tema å handla!

De har rør og terminaler også..

Tror ikke det spiller store rollen fra eller til om du bommer på en liter eller så! :D

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ver billigere å kjøpe en CD-spiller med line in, enn å kjøpe en forsterker til det der.

høytalerene er på 25w RMS, noe som spilleren takler perfekt.

+ at du slipper alt mas med strømledninger osv.

 

Du trenger ikke bassrefleksrør, bedre lyd uten.

og kassa kan vere en 8-10 liter som det er sagt lenger oppi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 8-10 liter blir litt lite, med tanke på at elementene er beregnet for montering i dør/hatthylle osv, så jeg ville gått opp i 20 liter, men det spiller heller liten rolle med de høyttalerene, de spiller ikke stort bedre enn et par høretelefoner uansett ;)

 

Dette må jo være mye bedre da: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=69855335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Til info: Jeg endte opp med å kjøpe lurepåmye's kasse med amp for 1500 bob, samt to par (!) stuehøyttalere på loppis for noen hundringser! Ampen kunne jo drevet en liten scene! Det med stuehøyttalere ble grassat bra. Systemet spiste seg omlag gjennom ett 12 V batteri per dag. Vi hadde med tre batterier, hvor to av dem var hentet hos en høgger. Med ett multimeter hadde vi noenlunde kontroll over status på batteriene - og hadde også noenlunde forståelse over hvor mye amp det dro på forskjellige lydstyrker. (Man får "ganske mye" lyd av temmelig få watt - og så drar det seg VIRKELIG til etterhvert når man gasser på!)

 

(Man kan lade bilbatterier på Roskilde Festivalen for en hundrings (!) gitt at man har med lader selv.)

 

:disco

Endret av hoppsann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info: Jeg endte opp med å kjøpe lurepåmye's kasse med amp for 1500 bob, samt to par (!) stuehøyttalere på loppis for noen hundringser! Ampen kunne jo drevet en liten scene! Det med stuehøyttalere ble grassat bra. Systemet spiste seg omlag gjennom ett 12 V batteri per dag. Vi hadde med tre batterier, hvor to av dem var hentet hos en høgger. Med ett multimeter hadde vi noenlunde kontroll over status på batteriene - og hadde også noenlunde forståelse over hvor mye amp det dro på forskjellige lydstyrker. (Man får "ganske mye" lyd av temmelig få watt - og så drar det seg VIRKELIG til etterhvert når man gasser på!)

 

(Man kan lade bilbatterier på Roskilde Festivalen for en hundrings (!) gitt at man har med lader selv.)

 

:disco

Som jeg sa.. mye lyd for en billig penge..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår