Gå til innhold

Lakkforsegling

Ranger emnet


Podgy

Anbefalte innlegg

Hele begrepet "lakkforsegling" er jo juks og fanteri. Om ti år ser du ikke forskjell på bilen din uansett.

 

Hva mener du med juks og fanteri? Jeg skjønner jo at det jeg betaler for ikke handler om å ha en vedlikeholdsfri bil i ti år. Men om det gjør bilen finere og lettere å pleie i etterkant, kan jeg ikke helt skjønne hva som er "juks" med det? Gjerne forklar, da jeg langt i fra er noen ekspert på bil og bilpleie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med juks og fanteri? Jeg skjønner jo at det jeg betaler for ikke handler om å ha en vedlikeholdsfri bil i ti år. Men om det gjør bilen finere og lettere å pleie i etterkant, kan jeg ikke helt skjønne hva som er "juks" med det? Gjerne forklar, da jeg langt i fra er noen ekspert på bil og bilpleie!

 

Lakkforsegling fra f.eks Ditec er egentlig veldig greit for de som ikke vedlikeholder bilene sine selv, men dersom du er litt interessert får du både bedre resultat og bedre beskyttelse dersom du bruker gode produkter. I tillegg sparer du penger, for vedlikehold av Ditec o.l er dyrt.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok enig med buskmann.

 

"Lakkforsegling" er greit for:

 

1. De som ikke vet hva de skal bruke pengene sine på.

2. De som ikke vet bedre, her finner man gjerne dem som også kjøper superprodukter som bensinmagneter og lottosystem.

3. Bilpleieonanister med for mye tid som har 20.000kr i bilpleieprodukter

 

For oss andre holder det lenge med såpe, polering og voks.

 

Skikkelig rengjøring av bilen er undervurdert. Man må fjerne dritt i alle kanaler, lister, dørbunner osv. Ellers blir det lettere rust. Dette kan ikke lakkforsegling gjøre noe med og vedlikeholdet blir gjerne skuslet på.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig nok enig med buskmann.

 

"Lakkforsegling" er greit for:

 

1. De som ikke vet hva de skal bruke pengene sine på.

2. De som ikke vet bedre, her finner man gjerne dem som også kjøper superprodukter som bensinmagneter og lottosystem.

3. Bilpleieonanister med for mye tid som har 20.000kr i bilpleieprodukter

 

For oss andre holder det lenge med såpe, polering og voks.

 

Skikkelig rengjøring av bilen er undervurdert. Man må fjerne dritt i alle kanaler, lister, dørbunner osv. Ellers blir det lettere rust. Dette kan ikke lakkforsegling gjøre noe med og vedlikeholdet blir gjerne skuslet på.

 

Fysikkgeniet slår tilbake igjen...........

 

 

Hvis du tenker deg litt om er lakkforsegling egentlig bare syntetisk voks, når du legger voks på bilen er lakken forseglet til voksen er borte.

 

Du får kjøpt mange gode sealere til 2-400.- og da har du forseglet bil i maange år. Eneste store forskjellen mellom syntetisk (lakkforsegling) og voks (naturlig) er ofte at en sealer varer lengere men voksen vil ofte gi mere glød og dybde til lakken.

 

Så for min del blir det høy barnehage standard over 1-2-3 begrunnelsene dine, og hvis du er så sjalu på alle som har råd til ordentlige produkter burde du heller spare penger enn å sitte her å prate drit om ting du tydeligvis ikke har peiling på.

 

Å hvis du mener at vedlikeholdet blir slurvet med når man bruker lakkforsegling hvorfor i all verden bruker du selv voks på bilen???

 

Å hvis du ikke skjønner hvorfor det er bra å ha beskyttet lakk enten det er naturlig eller syntetisk beskyttelse.....hvorfor bruker du da selv tid på å vokse bilen din?

 

Skjønner jo at du antakeligvis ikke er gammel nok til å være her inne så jeg forventer egentlig ikke et fornuftig svar men det får så være......å ikke forvent at jeg gidder å svare på flere barnslige utsagn, har skjønt hvor landet ligger i.fht kunnskap og forståelse når det gjelder bilpleie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einstein :D

 

Du jobber vel tilfeldigvis ikke med bilpleie? Isåfall er du ikke særlig objektiv.

 

Barnslig...blabla..forståelse..blabla..gammel nok...blabla.

 

Meget bra formulert, der tok du meg gitt.

 

 

Fysikkgeniet slår tilbake igjen...........

 

 

Hvis du tenker deg litt om er lakkforsegling egentlig bare syntetisk voks, når du legger voks på bilen er lakken forseglet til voksen er borte.

 

Du får kjøpt mange gode sealere til 2-400.- og da har du forseglet bil i maange år. Eneste store forskjellen mellom syntetisk (lakkforsegling) og voks (naturlig) er ofte at en sealer varer lengere men voksen vil ofte gi mere glød og dybde til lakken.

 

Så for min del blir det høy barnehage standard over 1-2-3 begrunnelsene dine, og hvis du er så sjalu på alle som har råd til ordentlige produkter burde du heller spare penger enn å sitte her å prate drit om ting du tydeligvis ikke har peiling på.

 

Å hvis du mener at vedlikeholdet blir slurvet med når man bruker lakkforsegling hvorfor i all verden bruker du selv voks på bilen???

 

Å hvis du ikke skjønner hvorfor det er bra å ha beskyttet lakk enten det er naturlig eller syntetisk beskyttelse.....hvorfor bruker du da selv tid på å vokse bilen din?

 

Skjønner jo at du antakeligvis ikke er gammel nok til å være her inne så jeg forventer egentlig ikke et fornuftig svar men det får så være......å ikke forvent at jeg gidder å svare på flere barnslige utsagn, har skjønt hvor landet ligger i.fht kunnskap og forståelse når det gjelder bilpleie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Einstein :D

 

Du jobber vel tilfeldigvis ikke med bilpleie? Isåfall er du ikke særlig objektiv.

 

Barnslig...blabla..forståelse..blabla..gammel nok...blabla.

 

Meget bra formulert, der tok du meg gitt.

 

Som sagt.......den lave standarden på svarene dine sier vel egentlig alt....

 

Grow up....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Har lest en del inne på de forskjellige bilpleietrådene, men det tar litt tid om man skal lete seg fram til alt. Har fått inntrykk av at de aller, aller fleste er i mot Turtle Wax og andre "billigprodukter", og at Autoglym og Meguairs er blant de bedre. Skal snart sette meg ned og bestille en del produkter til bilen, men kunne tenkt meg å få svar på et par spørsmål først.

 

Hvordan er det med holdbarheten på bilpleieprodukter generelt? Har stor lagringsplass med mulighet for å oppbevare de kaldt, mørkt og tørt om dette er relevant. Jeg får ikke min bil før første uke på August, men produktene vil vel holde til da?

 

Som sagt blir bilen levert med lakkforsegling, så jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre de første ukene. Holder det med en grundig håndvask med shampoo, eller bør jeg bruke andre produkter? Kan det holde med TW Ice den første perioden? På tilbud til 149,- så prisen er ganske god:-p

 

Bilen vil ikke bli stående i garasje, og rundt parkeringsplassen er det et par trær. Regner dermed med at pollen, løv og fugledrit kan være det som er "verst". Er det clay som anbefales på denne type skitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lakkforsegling på bilen så holder det nok kanskje med å bare spyle godt av den. Fugle dritt må du fjerne max 1 dag etter det ble splattet på bilen, da dette etser og setter seg i klarlakken.

 

Hvis bilen nylig har fått påført lakkforsegling så er det ikke stort mer enn høytrykk spyling du trenger. :) Da dritten vil prelle av om det ikke har vært på for lenge.

 

Om du vil vaske bilen så spyl godt av den, gjerne bruk avfetting men ikke mer enn maks 2 ganger i uken. (da det er sterke kjemikalier og lakkforseg vil få mindre "levetid".) Bruk en Washmitt/vaskehandske og shampo and u got a clean car.:)

 

Du får nok 100 andre innspill om "how to wash":) Du kan jo evt se tråd:" Glad i bilen eller bilpleie for dummies"

Endret av JeanDaniél

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har lest en del inne på de forskjellige bilpleietrådene, men det tar litt tid om man skal lete seg fram til alt. Har fått inntrykk av at de aller, aller fleste er i mot Turtle Wax og andre "billigprodukter", og at Autoglym og Meguairs er blant de bedre. Skal snart sette meg ned og bestille en del produkter til bilen, men kunne tenkt meg å få svar på et par spørsmål først.

 

Hvordan er det med holdbarheten på bilpleieprodukter generelt? Har stor lagringsplass med mulighet for å oppbevare de kaldt, mørkt og tørt om dette er relevant. Jeg får ikke min bil før første uke på August, men produktene vil vel holde til da?

 

Produkta kan lagres lenge. Det er berre å riste dei før bruk. Produkta er selfølgeligt ikkje begeistra for kuldegrader

 

Som sagt blir bilen levert med lakkforsegling, så jeg er litt usikker på hva jeg bør gjøre de første ukene. Holder det med en grundig håndvask med shampoo, eller bør jeg bruke andre produkter? Kan det holde med TW Ice den første perioden? På tilbud til 149,- så prisen er ganske god:-p

 

Spyl med høgtrykk. Vask med såpe. Avfetting om nødvendigt. No veit eg ikkje kva du har valgt som lakkforsegling, men du skal selfølgeligt få info om kva du skal gjera ifra dei som behandler bilen din. Velger du f.eks. Ditec skal du ikkje ha voks på bilen. (voksen fester seg ikkje til lakken.

 

Bilen vil ikke bli stående i garasje, og rundt parkeringsplassen er det et par trær. Regner dermed med at pollen, løv og fugledrit kan være det som er "verst". Er det clay som anbefales på denne type skitt?

 

Nei. Går det ikkje vekk med høgtrykk, kan du prøve med avfetting. Clay brukes på nupper i lakken som ikkje går vekk med avfetting og vask

 

:)

Endret av todleif

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår