Gå til innhold

Polerings maskin min 300 rpm ++?

Ranger emnet


JeanDaniél

Anbefalte innlegg

biltema har jo 3 stk å velge mellom:

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/17/Large/17-044_l.jpg

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/17/Large/17-080_l.jpg

 

http://www.biltema.no/Archive/Product_images/17/Large/17-088_l.jpg

 

 

Den første og siste er uaktuell, så da må det bli den andre da. Er det denne dere prater om også? I så fall så får jeg samme maskin bare annet merke til 300,- på Montér, men med ingen bytterett..

Endret av JeanDaniél

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men merk biltema sin har 1200 watt motor.

 

Jeg bruker den på ganske lavt turtall. Er ikke behov for mer. Og motoren er mer enn sterk nok.

 

Hvis du vil ha bedre kvalitet, så går du for Hitatchi Koki, Metabo eller blå bosch serie. Pneumatisk verktøy er også mye brukt blandt proffe. Forskjellen ligger ofte i kvaliteten på rotoren, den dyreste delen i hele maskinen. Dette er maskiner av industrikvalitet, dvs til hard daglig bruk.

 

Biltema sin gjør akkurat samme jobben. Polerskiven går rundt når du trykker på knappen. Men langvarig belastning blir sannsynligvis et problem (intermitensfaktor), men trenger ikke nødvendigvis til enkelt bruk. Hvis du overbelaster billigmaskiner som Biltema sine, brenner man sannsynligvis viklingene i rotoren. Det som skjer da, er voldsom gnistring på kommutatoren og børstene slites ned ekstremt fort. Den vanlige mann i gata vil da tenke "bytte børster, de er slitt" Men det er ikke alltid tilfelle. Rotoren er sannsynligvis da defekt. Dette er universalmotorer, dvs de fungerer på like og vekselstrøm. Rotor og kommutator er koblet i serie med hverandre.

 

Fordelen med slike motorer er høy effekt, liten størrelse og vekt. Ulempen er at rotoren er dyr å produsere, samt har børsteslitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men merk biltema sin har 1200 watt motor.

 

Jeg bruker den på ganske lavt turtall. Er ikke behov for mer. Og motoren er mer enn sterk nok.

 

Hvis du vil ha bedre kvalitet, så går du for Hitatchi Koki, Metabo eller blå bosch serie. Pneumatisk verktøy er også mye brukt blandt proffe. Forskjellen ligger ofte i kvaliteten på rotoren, den dyreste delen i hele maskinen. Dette er maskiner av industrikvalitet, dvs til hard daglig bruk.

 

Biltema sin gjør akkurat samme jobben. Polerskiven går rundt når du trykker på knappen. Men langvarig belastning blir sannsynligvis et problem (intermitensfaktor), men trenger ikke nødvendigvis til enkelt bruk. Hvis du overbelaster billigmaskiner som Biltema sine, brenner man sannsynligvis viklingene i rotoren. Det som skjer da, er voldsom gnistring på kommutatoren og børstene slites ned ekstremt fort. Den vanlige mann i gata vil da tenke "bytte børster, de er slitt" Men det er ikke alltid tilfelle. Rotoren er sannsynligvis da defekt. Dette er universalmotorer, dvs de fungerer på like og vekselstrøm. Rotor og kommutator er koblet i serie med hverandre.

 

Fordelen med slike motorer er høy effekt, liten størrelse og vekt. Ulempen er at rotoren er dyr å produsere, samt har børsteslitasje.

 

ah, glimrende, takk for svar:) Når det kommer til maskiner og innhold så er jeg blank..

 

Men, denne blir kun brukt til fritidsbruk og helge jobber, så regner med det går bra:)

 

Har jo en Flex som jeg bruker til polering, men må ha en med lavere RPM til påføring:)

 

:happyhappy:

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ikke særlig smart du heller? :D

 

Bruker maskinen din f.eks 1000 watt så setter du 600-700 watt ned i lakken som varme. Resten går til tap i maskin. Dette gjelden uansett hvilken maskin du har. Enkel fysikk.

 

Hvordan vet du hvilke maskiner jeg har jobbet med?

 

Jeg har lakket motorsykler og biler i åresvis, rubbet og polert det meste med allverdens utstyr. Resultatet blir det samme, bruker du biltemas beste polermaskin, wurth eller whatever.

 

Kan du se hvilken maskin jeg har brukt ved å se på lakken til bilen? Neppe.

 

Folk kjøper lakkpleieprodukter over en lav sko. Faktisk er det så ille at man kan sammenligne enkelte med audiofile. Som kjøper superdyre kabler uten særlig betydning.

 

Det er det her også. Skal ikke rare sakene til for å få en strøken lakkoverflate. Ei heller dyrt. Men folk vil jo bedras. Er jo dem som også kjøper magneter for at bilen skal gå bedre..

 

Biltemas dyreste maskin har nesten 2hk motor. Jeg bruker lite av kreftene av maskinen. Men det forteller at den har krefter i massevis til den jobben den er ment for å utføre under belastning.

 

Biltemas maskin er billig fordi den ikke er laget for daglig hard bruk. Men for en som polerer bilen en gang i mnd er den mer enn god nok.

 

Vel...det går sikkert å gjøre samme jobben med BT maskinen og f.eks Hitachien min, men det tar MYE lengere tid enn med Hitachien.

 

2 maskiner med samme watt kan være veldig forskjellig hvis den ene har mer dreiemoment enn den andre, som f.eks Hitachi SP18VA (2250.-) og BT maskinen (499.-).

 

Hva skjer når du legger press på BT maskinen kontra en maskin med ordentlig motor....? Ja....riktig...

 

Men hvis du klarer de groveste korrigeringsjobbene med BT maskinen å er godt fornøyd med den så er det vel bare bra for deg...

 

Men den duger helt fint til å påføre LSP på lav hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT sin funker ikke i det hele tatt til skikkelig korrigering med mindre du har veldig myk lakk, men det var vel ikke poenget heller ;)

Dreiemoment på motor, elektronisk opprettholdelse av turtall osv er "key elements" når man skal gjøre en skikkelig jobb.. men det har du vel erfart med Flex'en din ;)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BT sin funker ikke i det hele tatt til skikkelig korrigering med mindre du har veldig myk lakk, men det var vel ikke poenget heller ;)

Dreiemoment på motor, elektronisk opprettholdelse av turtall osv er "key elements" når man skal gjøre en skikkelig jobb.. men det har du vel erfart med Flex'en din ;)

 

hehe, ja! Hadde aldri klart å gjøre samme jobben med en BT maskin for å si det slik!:)

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men merk biltema sin har 1200 watt motor.

 

Jeg bruker den på ganske lavt turtall. Er ikke behov for mer. Og motoren er mer enn sterk nok.

 

Hvis du vil ha bedre kvalitet, så går du for Hitatchi Koki, Metabo eller blå bosch serie. Pneumatisk verktøy er også mye brukt blandt proffe. Forskjellen ligger ofte i kvaliteten på rotoren, den dyreste delen i hele maskinen. Dette er maskiner av industrikvalitet, dvs til hard daglig bruk.

 

Biltema sin gjør akkurat samme jobben. Polerskiven går rundt når du trykker på knappen. Men langvarig belastning blir sannsynligvis et problem (intermitensfaktor), men trenger ikke nødvendigvis til enkelt bruk. Hvis du overbelaster billigmaskiner som Biltema sine, brenner man sannsynligvis viklingene i rotoren. Det som skjer da, er voldsom gnistring på kommutatoren og børstene slites ned ekstremt fort. Den vanlige mann i gata vil da tenke "bytte børster, de er slitt" Men det er ikke alltid tilfelle. Rotoren er sannsynligvis da defekt. Dette er universalmotorer, dvs de fungerer på like og vekselstrøm. Rotor og kommutator er koblet i serie med hverandre.

 

Fordelen med slike motorer er høy effekt, liten størrelse og vekt. Ulempen er at rotoren er dyr å produsere, samt har børsteslitasje.

 

Hvis du mener at en maskin på 1200w gjør akkurat samme jobben som en annen maskin med 1200w (bare mye dyrere/billigere) bare fordi begge har 1200w......samme prinsippet som at en bil med 300hk/400nm går like bra som en bil med 300hk/100nm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men merk biltema sin har 1200 watt motor.

 

Jeg bruker den på ganske lavt turtall. Er ikke behov for mer. Og motoren er mer enn sterk nok.

 

Hvis du vil ha bedre kvalitet, så går du for Hitatchi Koki, Metabo eller blå bosch serie. Pneumatisk verktøy er også mye brukt blandt proffe. Forskjellen ligger ofte i kvaliteten på rotoren, den dyreste delen i hele maskinen. Dette er maskiner av industrikvalitet, dvs til hard daglig bruk.

 

Biltema sin gjør akkurat samme jobben. Polerskiven går rundt når du trykker på knappen. Men langvarig belastning blir sannsynligvis et problem (intermitensfaktor), men trenger ikke nødvendigvis til enkelt bruk. Hvis du overbelaster billigmaskiner som Biltema sine, brenner man sannsynligvis viklingene i rotoren. Det som skjer da, er voldsom gnistring på kommutatoren og børstene slites ned ekstremt fort. Den vanlige mann i gata vil da tenke "bytte børster, de er slitt" Men det er ikke alltid tilfelle. Rotoren er sannsynligvis da defekt. Dette er universalmotorer, dvs de fungerer på like og vekselstrøm. Rotor og kommutator er koblet i serie med hverandre.

 

Fordelen med slike motorer er høy effekt, liten størrelse og vekt. Ulempen er at rotoren er dyr å produsere, samt har børsteslitasje.

 

Bruker du denne BT sin til korrigering eller til påføring av LSP?

Evt vis påføring, hvilke pads bruker du på maskinen, sirkelen/padholderen er vel 7.5", så da går det vel fint med 8" pad?

Endret av JeanDaniél

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evt vis påføring, hvilke pads bruker du på maskinen, sirkelen/padholderen er vel 7.5", så da går det vel fint med 8" pad?

 

Personlig synes jeg 8" pad blir litt stort, duger fint til panser/tak o.l men skal du komme lettere til "overalt" er det greit å ha mindre bakplater og pad`s tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg 8" pad blir litt stort, duger fint til panser/tak o.l men skal du komme lettere til "overalt" er det greit å ha mindre bakplater og pad`s tilgjengelig.

 

Ja der er jeg enig, 8" blir litt stort til dører, speil og småplasser, men til tak og panser er den genial. Men som sakt så er dette til påføring og ikke korrigering. Jeg bruker 6,5" til korrigering med flex maskinen.:)

- Volvo V40 T3 Summum 2013

- Volvo V60 Summum 2012 Solgt

- VW Polo 1996 Solgt

- BMW 320i Coupé E92 2009 Solgt

X VW Touran 2.0TDI 2006 - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er jeg enig, 8" blir litt stort til dører, speil og småplasser, men til tak og panser er den genial. Men som sakt så er dette til påføring og ikke korrigering. Jeg bruker 6,5" til korrigering med flex maskinen.:)

 

 

Bruker aldri noe større enn 6.5", også har jeg 3.5" bakplate med 4" pad`s til speil/fangere osv.

 

Til påføring kommer du langt med en myk fin 6.5" pad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår