Gå til innhold

Problemer ved salg av bruktbil..

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. En kompis av meg solgte en bruktbil for kr 10.000 (prutet ned fra 16.000). Det var såklart noen småfeil på en bil til en slik pris, slik som en foring samt noe med servopumpa. (Han hadde ei annen brukt ei liggende som var hentet på huggeren i fungerende bil, som kjøper fikk med).

 

Etter mye om og men ang den feilen, da kjøper ville ha helt ny del til den nette sum av 10.000kr som han mente kompisen min måtte legge ut for, ble dette til slutt i orden..

 

I annonsen stod det at bilen kom til å gå gjennom EU-kontroll uten for store problemer, etter bytte av servopumpe og foringen.

Bilen ble solgt rett etter nyttår forresten.

 

For ca ett par uker siden, fikk han tlf fra kjøper der han mener at kompisen må ta tilbake bilen og betale kjøpesummen tilbake eller bli anmeldt for svindel da bilen ikke gikk gjennom EU-kontroll pga utslitte dekk, ett par skeive felger og feilkobla stereoanlegg samt senkesettet ikke var godkjent da det var kappet, men nye ukappede fjærer fulgte med.

 

I kontrakten står det at bilen selges slik den står, med de feil og mangler som følger med etc..

 

Kompisen min hadde hatt bilen i litt over ett år, og har ikke gjort noe med hverken anlegg eller felger.

 

 

Har kompisen min noe å frykte her, eller har han alt på det tørre? Ble skrevet NAF-kontrakt...

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, blir aldri overrasket over hva folk prøver seg på..

Kompisen din har ingenting å frykte. Bilen ble solgt "som den er", og hva faen. En bil til 10 tusen idag? Hva får man? Jo, høy km, utslitte slitedeler, rust og generelt kan bilene være i "dårlig" stand. Jeg ville bedt kjøper ryke å reise.

 

Typisk holdning til folk som tror de kjøper gull å grønne skoger til 10 tusen..

 

Edit: Og bilen ble solgt etter nyttår, og 5 (!) mnd etterpå kommer kjøper å krever tilbake pengene? Herregud.

Endret av Margido

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.. Det jeg også mente, men han ville at jeg skulle spørre her, for å høre hva andre mente om saken.. :p

 

Hadde saken gjeldt meg, hadde jeg også bedt kjøper om å ryke å reise, men.. :p

 

Som sagt, 10.000kr er omtrent gitt for bilen.. Var jo ganske greit anlegg i denne, og nypris på dette, var godt over 20k, så egentlig er jo bilen solgt alt for billig. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det viser seg at motoren plutselig ikke virker og det elektriske sku være ødelagt har det ikke en pøkk å si siden de har skrevet kjøpskontrakt der det konkret står at bilen selgs slik den står, dvs med alt av feil og mangler som måtte følge med.

Utrolig hva folk prøver seg på når de blir satt i klemma. Men han har desverre ikke en brøsmule på selgern der nei:yummy:

2006 VW Golf Sportline 1,9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skrev han dette da? Hvis han visste at bilen hadde dårlige dekk, feilkobla stereo (den som fulgte med antar jeg, montert av kompisen din), kappa fjærer og ødelagte felger

 

I god tro mest sannsynlig ?

 

10 000kr = Bruk hodet, du får ikke en ferrari

VW Polo 1996 1.4SOLGT

Audi A6 2001 2,5QTDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det viser seg at motoren plutselig ikke virker og det elektriske sku være ødelagt har det ikke en pøkk å si siden de har skrevet kjøpskontrakt der det konkret står at bilen selgs slik den står, dvs med alt av feil og mangler som måtte følge med.

Utrolig hva folk prøver seg på når de blir satt i klemma. Men han har desverre ikke en brøsmule på selgern der nei:yummy:

 

Nettopp.. Er det jeg har prøvd å forklart han kompisen min, som igjen har sagt det til kjøper, men kjøper står på sitt..

 

Hvorfor skrev han dette da? Hvis han visste at bilen hadde dårlige dekk, feilkobla stereo (den som fulgte med antar jeg, montert av kompisen din), kappa fjærer og ødelagte felger

 

Kompisen min har ikke koblet opp anlegget nei.. Bare lagt opp ny jording.. Har sett endel på kablingen til anlegget, og det ser forsåvidt helt greit ut.. Jeg klarte ihvertfall ikke å se noen koblinger som kan føre til en evt brann, da det var/er sikringer 2 plasser på hovedstrømkabelen, samt remotekabelen etc.. (Ja, en av sikringene er montert foran ved batteriet:P)

 

Dekkene var ikke direkte dårlige.. Vinterdekkene var klare for utbytting, ja, men var fult kjørbare.. Var vel omtrent 3mm mønster igjen. Sommerdekkene er omtrent helt nye. 2 av dem er brukt i ca 1mnd, og de andre litt lengre, så vil påstå at sommerdekkene er så gode som dem var ny.

 

Fikk han toerfeil på PKK pga feilkobla stereoanlegg? Jeg tror ikke at det er noe kontrollpunkt engang. Verkstedet forsøkte seg på en frekk en, for å tjene ekstra penger.

 

Hvilket tall han fikk på PKK foran feilen aner jeg ikke, men som du sier, sjekker ikke PKK hvordan anlegg er koblet opp.. Eneste dem evt kan pirke på der, er jo om det er sikring foran ved batteri eller ikke..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare be kompisn din la være i å tenke på det, får han har ikke gjor noe å være redd for. Det er kjøpers egen skyld om han har skrevet under kontrakten der det står svart på hvitt at bilen selges som den står.

Ikke vits å bruke energi på det der.

2006 VW Golf Sportline 1,9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen min fikk nettopp tlf fra kjøper nå, om at det var noen folk som var på tur til han for å "gjøre opp".. Kompisen min svarte noe på den meldingen og fikk noen meldinger tilbake der det blant annet står at dem har advokat på saken.. (Hvilken advokat går på en sak der det er snakk om 10.000,- ?)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen min fikk nettopp tlf fra kjøper nå, om at det var noen folk som var på tur til han for å "gjøre opp".. Kompisen min svarte noe på den meldingen og fikk noen meldinger tilbake der det blant annet står at dem har advokat på saken.. (Hvilken advokat går på en sak der det er snakk om 10.000,- ?)

Herregud.. Lykke til der altså:p

Tror neppe han kjøpern har ordnet noe advokat, haha. Og om det evt sku være tilfelle blir jo sake avvist i tingretten uansett, med mindre det bare ska være forliksråd ellerno.

Tror heller det bare en snakk får å true han til å betale tilbake.

2006 VW Golf Sportline 1,9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke ord som beskriver hvor oppgitt jeg blir over slike folk. Går det an å bli idiot? Man kan ikke komme 4-5 måneder etter salg å kreve pengene tilbake ved kjøp av en billig bil til 10 tusen. En slik bil duger enten som herjebil, arbeidsbil, bilcrossbil eller oppussingsprosjekt.

 

Advokat? Jaha lykke til med den. Enkelte folk har virkelig ikke hjerneceller der de burde være..

BMW 318is coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår