^Th0mas^ Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 For ikke så lenge siden merket jeg at bilbatteriet mitt var tom for syre/vann. Det var litt igjen på bunnen av batteriet, men endte opp med at jeg måtte etterfylle ca 1 liter vann. Før det ville ikke bilen starte. Erfarne bilfolk mente at startmotoren i bilen var gåen, da det kom en slags "viftelyd" i det jeg vridde om nøkkelen. Jeg byttet så startmotor i håp om at bilen ble å starte, men neida. Når bilen har vært i solstek hele dagen starter den, når det regner gjør den ikke det. Når jeg starter bilen på girene funker den helt fint til jeg slår den av. Ergo, jeg må parkere i bakker hver gang. Nå må jeg vel gå til invistering av nytt batteri, men det koster som sagt å gjøre unødvendige bomkjøp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Høres ut som bilden din er et unødvendig bomkjøp :D Du må finne ut om dynamoen lader som den skal. Dvs, bør være minst 14.4 volt over batteriet ved rask tomgang. Er det tilfelle, så bør batteriet byttes siden det ikke tar til seg lading. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Høres ut som bilden din er et unødvendig bomkjøp :D Du må finne ut om dynamoen lader som den skal. Dvs, bør være minst 14.4 volt over batteriet ved rask tomgang. Er det tilfelle, så bør batteriet byttes siden det ikke tar til seg lading. Vil nå ikke si at bilen er et bomkjøp fordi muligens batteriet er dårlig, og stempelringene sliten. Når det er byttet vil forhåpentligvis bilen gå som ei kule. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 mål om bilen lader, om den lader men batteriet er like dødt så er batteriet deffekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JBL-GTO Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Dette er kia sephia ikke sant? Hadde problemer med min også, først bytta jeg batteriet (noe som jeg trengte å gjøre uansett). Når det funket en liten stund trodde jeg probeleme mine var borte. Men plutselig var den veldig tungstartet, fikk den igang men etter mye dytting ol. Rullet den inn til Kia og det var vist en kjent problem, byttet (om jeg husker rett) rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger.. Etter det var alt som det skulle igjen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Høres ut som bilden din er et unødvendig bomkjøp :D Du må finne ut om dynamoen lader som den skal. Dvs, bør være minst 14.4 volt over batteriet ved rask tomgang. Er det tilfelle, så bør batteriet byttes siden det ikke tar til seg lading. Er maks 14,4v som skal væra over batteriet. Er ingen krise viss det er nede i 14v. Ved tomgang kan det være litt mindre. Du kan måle ved ca 1500-2000rpm Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Er det et konvensjonelt frittventilert blysyrebatteri, noe de aller fleste batteri i biler idag er, så skal det være 2.23volt over cellene ved konstantlading eller 2.4volt over hver celle ved boostlading. Dette er spenninger som gjelder ved 20 grader cel. Noe det sjelden er i Norge ved vinterhalvåret. Dvs, ladespenningen kan godt være høyere enn 14.4 volt uten at det skaper særlige problemer, men ikke over 15 volt. Det er ingen krise ved lavere spenning enn 14.4 volt. Resultatet er lavere kapasitet på batteriet og forringet levetid siden svovelsyren binder seg til blydioksid og bly, dermed genereres blysulfat som er et salt. Dette saltet betegnes sulfatering og prosessen er ikke 100% reversibel, derav kapasitetstap. Er maks 14,4v som skal væra over batteriet. Er ingen krise viss det er nede i 14v. Ved tomgang kan det være litt mindre. Du kan måle ved ca 1500-2000rpm Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Det med at den ikke vil starte når det regner tyder på fukt i fordeler.. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
^Th0mas^ Skrevet Mai 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Det med at den ikke vil starte når det regner tyder på fukt i fordeler.. Byttet batteri i dag, og nå funker bilen som den skal. Når det er sagt har jeg hatt problemer med fukt i fordeleren før, og som du sier, bilen hadde startproblemer. På disse bilene skyldes det nok en nokså dårlig pakkning i fordel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 Bilen min lader heller aldri over 14 volt. Ca 13,5 volt på tomgang. Har aldri hatt problemer med lading eller batteri, så tror ikke du skal henge deg alt for mye opp i ladespenningen. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.