Gå til innhold

Bil utsatt for kollisjon

Ranger emnet


-JohnDoe-

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Ford S-max 2007. For en uke siden ble jeg påkjørt i kjedekollisjon. Bilen bak meg ble påkjørt i ca 80km/t, for deretter å bli kastet inn i min bakfra. Sammenstøtet var så hardt at alle airbaggene på bilen bak meg ble utløst.

 

Det jeg lurer på er skadeverkstedet sier at det ikke er ramme på nye biler lengre, slik at den vil ikke bli rammeskjev.

 

De sier at det er seksjoner som man kan bytte ut helt eller delvis ved behov. Vil min bil bli "som ny" etter opprettingen? Altså like god som før sammenstøtet?

 

Men i samme setningen sier de at det er ikke sikkert at min bil overlever, altså at den blir kondemnert..

 

Noen som har noen gode svar å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har riktignok ingen ramme som blir skeiv, men karroseriet kan fortsatt bli deformert og sjokkbølger kan ha ødelagt mer enn bare den delen av bilen som er påkjørt.

 

Uten å studere bilen nærmere vil den nok bli "som ny", men vet man hva man skal se etter så er det nok lett å se at den har vært kollisjonsskadet (og følgelig ikke like attraktiv som en tilsvarende ukræsjet bil ved salg). Er ikke reprasjonen forskriftsmessig utført opprettholdes heller ikke sikkerheten i de påvirkede områdene (deformasjonssonene vil kanskje ikke "virke" slik som tiltenkt fra fabrikken osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som de sier, at bilen ikke har noen ramme i utgangspunktet. Men bilen har rammevanger integrert i karroseriet (Karroseriet er selvbærende) og disse kan fortsatt - som brukeren på toppen her nevnte - bli deformert og skjeive, og vi pleier da å si at bilen er rammeskjeiv.

Dette går ut over kjøreegenskaper og lignende da innfestinger til for- og bakstilling kan stå på halv 12 uten at det er merkbart ved første øyakast.

 

De vil sansynligvis sette bilen i en jig for å rette den opp igjen om den er skjeiv. Dette er helt vanlig blant kollisjonsskadde biler, og forsåvidt en trygg måte. I tillegg vil de nok bytte ut de delene som er helt krølla i ettertid, men du vil jo fortsatt kjøre rundt i en kollisjonsskadet bil og jeg vet at jeg personlig ville ikke vært helt tilfredstilt med tanken om det var en bil som betydde en del for meg.

 

Så om bilen ikke betyr noe veldig spesielt for deg ville jeg nok fått igjennom en kondemnering om mulig og kjøpt en ny bil.

 

Lykke til :) Hold oss oppdatert!

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til en liten orientering bilen står på skadesenteret til Ford, og det har den gjort hele tiden. Bilen ble påkjørt rett bakfra, altså midt på, og ikke ut i mot noen sidene.

 

Bilen betyr lite for meg, det som er viktig for meg er at den er tilsvarende "like god" etter reparasjonen som før.. og da tenker jeg absolutt på kollisjonssikkerheten og kjørekomforten.

 

Verkstedet sier at dette ikke blir noe problem, men jeg er usikker jeg altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kollisonsskadet og opprettet bil vil aldri bli som ny igjen. vel vil bilen se heltbra ut, og du vil ikke merke noe videre til at den har vært opprettet, ikke blir den noe usikrere å kjøre heller om det er et skikkelig karosseriverksted som har gjort jobben...

 

MEN, og det er et stort men.... karosseriet(da mener jeg hele det selvbærende karosseriet)er satt sammen av mange pressede plateprofiler og paneler som er punktsveist sammen, rundt skadestedet strekkes og tøyes alle disse punktsveisene, samme om bilen rettes i jigg igjen... og trekkes rett... alle disse skjøtene kan etter noen år gi rustproblemer.. også på dagens galvaniserte karosserier...

 

skal du ha bilen bare noen år for så å bytte, greitt nok... men du plikter å opplyse evt fremtidige kjøpere at bilen har vært kollisjonsskadet, og da faller vel plutsekig verdien, og salgbarheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt grunn til å ta dette alvorlig. Bilens deformasjonssoner er laget for å absorbere energi én gang. Selv om noe ser uskadet ut, så kan materialet strukturelle integritet være ødelagt. Neste gang det smeller i ræva får du bilen inn i baksetet, mens med en ny hadde energien blitt absorbert utenfor kupéen.

 

Så pass på at alle vitale deler blir byttet ut, selv om det tilsynelatende ser OK ut.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er skadeverkstedet sier at det ikke er ramme på nye biler lengre, slik at den vil ikke bli rammeskjev.

 

De sier at det er seksjoner som man kan bytte ut helt eller delvis ved behov. Vil min bil bli "som ny" etter opprettingen? Altså like god som før sammenstøtet?

 

Veldig bra Ford-verksted høres det ut som.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Ford-verksted høres det ut som.. :)

 

Jeg har ikke noe å utsette på de, jeg har blitt behandlet veldig godt jeg.. :) Og etter hva jeg har sett så ser man ikke strukturelle skader utenpå bilen i selve karosseriet.

 

Smellen gikk rett i støtfangeren, og følgelig må den og det plastikkskjørtet som går i fra hjulbue til hjulbue byttes ut, og bakdøren må byttes ut. Gulvet nærmest kollisjonsstedet må bankes ut, da det har blitt presset litt opp som følge av energien.

 

Arrester meg den som kan dette (for jeg kan det ikke).. :)

 

Men jeg har blitt fortalt at bak støtfangeren sitter det en skumplast (isopor) bjelke som skal ta unna energi, bakenfor den er det en aluminiumsbjelke som skal ta opp videre energi, og bak den igjen er den stålbjelke som gjør akkurat det samme.

 

Alle disse kan byttes direkte ut, uten noen form for "oppretting" av selve karosseriet. Dette er deformasjons soner som man kan ta "rett" ut ved et behov som etter en kollisjon. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at de bjelkene bak fangerne (fangerne er egentlig bare skall av plast) kan byttes ut. Men hvis gulvet er skjevt, da har du en skjevhet i selve karosseriet, holder nok ikke å kappe og sveise, eller "banke det ut".

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor krokete en bil blir kan den alltid rettes. Om rammevanger vris og deformeres, om gulvet ser ut som en ballong så kan man alltid få dette bra ved å jigge og skifte ut seksjoner. Når man produserer bilene setter man sammen ulike seksjoner, og alle disse leveres som reservedeler Det som setter en stopper er hvorvidt det er lønnsomt å rette opp.

 

Deformassjonsdeler tar opp energi ved å deformeres. (Hva ellers?) Mao, er de ikke deformert så er de ikke skadet

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er enige hvis man legger til grunn at bilen jigges før plater kappes ut.. :) Sånn det er formulert mente verkstedet at litt kapping og sveising holdt hvis gulvet var bøyd opp. Sånn det var formulert iallfall.. :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår