mwigg3 Skrevet Mai 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2009 Hei! Jeg skal kjøpe meg min første familiebil og har funnet en pen Audi A6 2,5 tdi 95 mod. Jeg kan ikke ikke en dritt om Audi, men har vært veldig fint om noen har kunnet forklart meg hva tdi betyr og hvilken motor som står i osv. hva bør jeg sjekke på den? v6? Økonomi? Siter Mercedes Benz c180 sport-amg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
forgot10 Skrevet Mai 3, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 3, 2009 Du kommer til å se lyst på Audiemblemet etter du har kjørt den bilen i noen dager :) 2.5 tdi er en veldig grei motor, 5 syl. og veldig lite dieselbruk har jeg hørt. Du kan sende en PM til Dagi51, starteren av denne tråden og spørre han hvordan motoren er :) http://www.bilforumet.no/100-a6-ur-s4-and-s6-1991-1996/223942-1996-a6-c4-2-5-tdi.html Må bare si en ting; Audi er gode biler, så lenge bilen har hatt noen snille eiere :) hehe! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Auto-Union^A6^ Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 Det jeg kan si om Audi A6 TDI, etter erfaring:), er at det er en som har alt. Den er driftssikker, bruker lite og har massevis av plass. alt dette dekket av et sportslig karroseri som gjør bilen veldig pen i tillegg. Dashbordet er veldig pent og veldig spesielt, synes jeg da hehe;) Alle biler har en eller flere svakheter, så det jeg kan nevne er rust rundt hjulbuene. kommer det rust så er det der, sjekk det!! oljesvetting er også vanlig på disse, så se godt etter. ellers er det ikke så mye annet jeg kan peke på, ikke på min bil ihvertfall. du må bare huske å vedlikeholde bilen så lever den i mange år:) lykke til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomandreee Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 tdi = turbo diesel Siter Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D) Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mai 5, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 5, 2009 (endret) TDI står for Turbocharged Direct Injection, men på folkemunne sier man ofte bare turbo diesel.. :) Mamma har forresten en slik bil selv.. Funket helt fint i ca 5-6år, frem til nå.. Vi kjøpte den vel i 2002 ellernoe.. Chippa motor og litt sånn.. Gikk tålig greit.. Men så røyk turboen eller noe deromkring, for slik den er nå, blir man omtrent frakjørt av fiesta 1.1.. Bilen har jo veldig mye plass og slikt.. Eneste jeg hadde villet sett nærmere på, er om alt i forstillinga er slik det skal være.. Vi måtte bytte to deler i forstillinga.. Kosta over 3000kr delen ca.. DYRT! Pass også på at den har tatt det meste av service. :) Endret Mai 5, 2009 av esbandos Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dagi51 Skrevet Mai 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2009 (endret) Heisann :) har selv en 96 mod A6 2.5 TDI, og er strålende godt fornøyd. Når det kommer til forbruk så er den meget gjerrig, i mine øyne. 0.65-0.7 på blandet kjøring, kan presses ned på omtrent halvliteren på langkjøring. Er godt drag, og den 5 sylindrede motoren har rykte på seg til å holde nesten evigt. Motoren er rekke5 og originalt levert som enten 115 eller 140 hk. Ting som bør sjekkes er jeg ikke sikker på. Har hørt at det er en spesiell forstilling på disse, at det kan bli dyrt om havari, men aldri hørt det har skjedd. Når det kommer til rust, så er det det på min, rett ved Audi-emblemet på høyre forskjerm (Under lakken) og helt nede på førerdør og passasjer dør. Fra fabrikk så skal understellet vistnok ha vært zinkbehandlet(?), så man må ikke tectylere eller noe sånt, da dette kan være mer ødeleggende. Håper du er blitt klokere av dette ;) og send gjerne en melding om det er noe du lurer på :) Endret Mai 7, 2009 av Dagi51 Siter 1996 Audi S6 2.2tq sedan 1996 Audi A6 2.5TDI 1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt] 1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fri eksos Skrevet Mai 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2009 Hvis man studerer TDI emblemet ordentlig, kan man se at det er en ''ekstra'' I på slutten. Dette er fordi det i hovedsak betyr: Turbocharged Diesel Intercooler Injection, og mange er selvsagt usikre på hva en intercooler i det hele tatt er.Den har som primær funksjon og kjøle ned luften som suges inn av turboen, for å deretter gi maksimal forbrenning av motoren. På TDI emblemet er det også i flere situasjoner røde bokstaver som starter fra den site i'en, jo flere røde bokstaver det er, jo mer yter motoren:) Hvis du skal tune audien din, så kan jeg anbefale en chip som jeg jeg selv har. Bedre motorstyring, forbruk og effekt og koster ikke så mye heller...sjekk http://www.biltuning.no lykke til:rolleyes: Go' Audi Siter Den 7. dagen hvilte Gud og skapte Volkswagen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dagi51 Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 På første generasjon A6, altså C4 hadde man enten TDII eller TDII :) Men det stemmer det, på de nyere, alle bokstavene sølv, så er den lat, mens hvis alle er røde, er det litt futt i den :) Siter 1996 Audi S6 2.2tq sedan 1996 Audi A6 2.5TDI 1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt] 1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Drinkmix Skrevet Mai 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2009 spesiell forstilling? en bærearm? koster 500kr på biltema for billigste varianten. Velger du 2.5tdi, pass på du får med 140hk og 6gir, samt klima. Da har du alt. Om du ikke går for quattro 2.5tdi, har en slik selv og kunne ikke tenke meg å bytte den ut. Har både hatt A100 2.5tdi og A6 2.5tdi fwd. Meget gode biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Monzter Skrevet Juli 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2009 Fra fabrikk så skal understellet vistnok ha vært zinkbehandlet(?), så man må ikke tectylere eller noe sånt, da dette kan være mer ødeleggende. Kan man ødelegge galvaniseringen ved å tectylere utenpå!? Det har jeg vannskelig for å tro. Noen som kan begrunne dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dagi51 Skrevet Juli 10, 2009 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2009 Er noe jeg har hørt av en som driver seriøst rustbehandlingsfirma.. Noe var gjort med bilen fra fabrikk, om det var zink behandling eller galvanisering eller noe er jeg usikker på.. Siter 1996 Audi S6 2.2tq sedan 1996 Audi A6 2.5TDI 1955 International Harvester R-100 [Langtidsprosjekt] 1967 Ford 17m P7 [Enda et langtidsprosjekt..] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.