Gå til innhold

Hvem selger equalizere ?

Ranger emnet


Pilsener

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hvem selger equalizere til bilstereo her i Norge ?

 

Jøss, er det fortsatt noen som bruker det... Hvorfor vil du ha equalizer?? Har du så ræva spiller, at du trenger å justere mere enn det spilleren kan? Jeg for min del, liker at den lyden som er på cd`n, er den lyden som kommer ut av høyttalerene... Altså alt på null/off på spilleren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det fortsatt noen som bruker det... Hvorfor vil du ha equalizer?? Har du så ræva spiller, at du trenger å justere mere enn det spilleren kan? Jeg for min del, liker at den lyden som er på cd`n, er den lyden som kommer ut av høyttalerene... Altså alt på null/off på spilleren ;)

 

Dette understreker vel din inkompetens?

Endret av Typhon

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen liker bass og diskant på fullt, og loudnes på,
Ikke akkurat dét man bruker en equalizer til. En equalizer brukes for å kompensere for kupéens negative påvirkning på frekvensområdet, ved å ha mulighet for å dempe resonans-peaks og heve dipp i frekvenskurven andre steder. En rettlinjet frekvensgang er jo et viktig sluttresultat etter en installasjon. Må man regulere et av equalizer-båndene (eller Bass-/diskant-kontroll for den saks skyld) med - eller +12dB, har man nok andre problemer man bør behjelpe med andre midler og metoder.

 

I stua hjemme er det som regel helt andre lytteforhold, og der bør en equalizer være helt unødvendig om høyttalerne er av en viss kvalitet. I en bil derimot; ganske praktiskt med mindre man vil bygge om interiøret totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, er det fortsatt noen som bruker det... Hvorfor vil du ha equalizer?? Har du så ræva spiller, at du trenger å justere mere enn det spilleren kan? Jeg for min del, liker at den lyden som er på cd`n, er den lyden som kommer ut av høyttalerene... Altså alt på null/off på spilleren ;)

 

 

En spiller har gjerne 3-bånds eq.

Jeg ønsker litt bedre kontroll enn det.

Dessuten er jo ikke alle plater innspilt likt.

Og ikke er jeg hifi/flatlyd-freak heller.

Har aldri hatt lyden som argument for å kjøpe en plate.

Og hører aldri på akustisk musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg begynt med noe annet enn en equalizer... som sagt er det en helt grei løsning på endel problemer, men man må ha gjort endel annet først. Ut med 6x9"erne og inn med et dugandes frontsett, mye kan hentes der på lydkvaliteten kontra et par rimelige 6x9", som gjerne har litt fremhevet bass og diskant "innebygget".

 

Regner med du ønsker et visst volum på lyden, så la f.eks. 43.10 drive et par nye diskanter og 44.07 et par 6,5"ere i dørene. Demp dørene med lyddempingsmatter, så mest mulig lyd går inn i bilen. Veldig generelt sagt; du kan kanskje vurdere et par diskanter med metall-dome, regner med du vil ha hver bidige detalj gjengitt istedenfor den grauten jeg tror du hører på nå. Likeledes med 6,5"ere i dørene, detaljert lyd er et stikkord, ikke smørglatte og überbehagelige RadioNorge-høyttalere.

 

Forsterkerne dine er av den noget eldre garden, men ikke nødvendigvis noe utpreget svakt punkt. Ta heller en equalizer/forforsterker først da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hvor lite plass det er i disse bilene ?

Det er tross alt bare en Corsa med en blikkboks bakpå.

 

Dørhøyttalere kan muligens bli aktuelt, men jeg vil likevel ha eq. Og dessuten liker jeg å ha lyd som kommer bakfra også.

Så bakhøyttalerne blir nok neppe fjernet.

Endret av Pilsener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår