Gå til innhold

Hvem selger equalizere ?

Ranger emnet


Pilsener

Anbefalte innlegg

Det finnes masse bra kompsett i 6,5" så det bunner igrunn ut i hvor bra du vil ha det, og hvor mye penger du vil bruke på det.

 

Noen av mine favoritter er: Morel, seas, og focal

 

Jeg kan garantere deg at et par bra 6,5" sett i dørene, montert riktig, blir mye mere detaljert, enn det du har nå, og når forsterkerene også blir justert riktig, så kommer du til å få et helt annet lydbilde enn det du har nå.... hvis du hører at bassen kommer bakfra nå, så er noe feil i innstillingene dine, for man skal ikke høre de laveste frekvensene, dem bare kjenner man ;)

 

Montering og justering vil jeg tørre å påstå gjør 70% av lyden.

 

Om man har riktig tidsfase mellom midbass og bass, så vil man kunne oppleve bassen forfra på sett og vis. Til dette trenger man en form for tidskomp og riktig justerte delefiltere.

 

*pirkemodus* ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ikke akkurat dét man bruker en equalizer til. En equalizer brukes for å kompensere for kupéens negative påvirkning på frekvensområdet, ved å ha mulighet for å dempe resonans-peaks og heve dipp i frekvenskurven andre steder. En rettlinjet frekvensgang er jo et viktig sluttresultat etter en installasjon. Må man regulere et av equalizer-båndene (eller Bass-/diskant-kontroll for den saks skyld) med - eller +12dB, har man nok andre problemer man bør behjelpe med andre midler og metoder.

 

I stua hjemme er det som regel helt andre lytteforhold, og der bør en equalizer være helt unødvendig om høyttalerne er av en viss kvalitet. I en bil derimot; ganske praktiskt med mindre man vil bygge om interiøret totalt.

 

 

Noen her inne har skjønt det jo, bravo ;) *klappe*

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i flat karakteristikk.

Jeg vil ha slik lyd som JEG liker, og den kan neppe kalles flat.

 

Og jeg kan ikke se hva som er så mye "riktigere" med å justere gain på en forsterker framfor å bruke eq. Resultatet blir det samme. Det er dessverre alt for mye "hifi-fjas" og alt for mange eksperter innen bilstereo også. Må si at jeg er ufattelig glad for at jeg ikke lengre jobber hos den hifi-butikken jeg jobbet hos før. Hifi-folk er slitsomme å høre på. Og de kan innbille seg de helt utrolige ting.

 

Men jeg har fremdeles ikke fått noe svar på hvor jeg får kjøpt Rainbow-høyttalerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan ikke se hva som er så mye "riktigere" med å justere gain på en forsterker framfor å bruke eq. Resultatet blir det samme.
Ved å justere gain på en forsterker, regulerer du "volumet" på hele frekvensområdet akkurat den forsterkeren jobber med, mens en flerbåndet equalizer lar deg gå langt mer nøyaktig inn på problematiske frekvenser. Dette sier jeg mer for ferskinger som leser tråden her, regner med trådstarter har en viss oversikt på dette med sin HiFi-bakgrunn.
Det er dessverre alt for mye "hifi-fjas" og alt for mange eksperter innen bilstereo også
Det er altfor mange som vet de er eksperter ja. Man er nok ekspert på det man selv har puslet med, problemet er bare at man ikke vet om så veldig mye annet...
Hifi-folk er slitsomme å høre på. Og de kan innbille seg de helt utrolige ting.
Joda... bare spør om "er det bra lyd i denne kabelen?". :D Men de er en utdøende rase for øyeblikket, slipsfolket på Lefkjøp kaller jeg generelt ikke for HiFi-folk/selgere.

Om du vil grille HiFi-folk i omgangskretsen, sett av en kveld til å gi dem noen blindtester. Bør gi et godt grunnlag for å nedsable ethvert forsøk på "dittane me HaiFi har je peil på" fra 9 av 10 i år fremover. ;)

 

Og sjappa mi ligger logisk nok på http://www.transmedia.no.'>http://www.transmedia.no. Ser ut som jeg må øke markedsføringsbudsjettet noget, eller utvidet nick'et mitt her til "*OBS* Bilstereo= http://www.transmedia.no =Bilstereo*OBS*" eller noe sånt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke interessert i flat karakteristikk.

Jeg vil ha slik lyd som JEG liker, og den kan neppe kalles flat.

Vel, du har en viss HiFi-bakgrunn leser jeg, men jeg er ikke udelt enig i logikken der, og da prøver jeg ikke å gå inn i en diskusjon om din personlige smak her, for all del.

 

Metal-plater som du hører på er ikke nødvendigvis mixet på Kirkelig Kulturverksted for å si det slik, men satt sammen av folk som vet hvordan det skal høres ut og som nok har en solid bakgrunn for hva de driver med. Generelt sagt selvfølgelig, finnes nok ulidelige metal-plater også. Så om du ikke får den lyden du vil ha utav platene dine uten en solid equalizing av frekvenskurven, har du nok hatt mye "feil" utstyr den siste tiden både i bilen og hjemme (og det du har i bilen vil ikke bli bra slik det er nå selv med en EQ, så dén biten er jo grei i mine øyne).

Det er jo først når du har en flat frekvenskarakteristikk gjengitt fra høyttalerne man kan nærme seg å få det plateprodusentene (og bandet!) hørte og ønsket ved mixepulten, selvom det er flere ting som spiller inn for å få en "live"-følelse foran stereoanlegget sitt. Og uansett bør man ha en mest mulig rettlinjet frekvensgang som basis før man justerer frekvenskurven etter personlig smak, selvom man altså kan regulere inn flatheten mye med en EQ. Om man har hørselsdefekter i visse toneområder, er jo dette også noe som kan justeres med en EQ, samt at slikt kan gi inntrykk av for lite diskant, skjevt lydbilde osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at øret ikke har flat karakteristikk.

Og ørets karakteristikk endrer seg med hvilket volum lyden er spilt på. Det du oppfatter som rettlinjet, er det ikke okkesom.

 

Jeg glemte å si at jeg jobbet på verkstedet.

Derfor er jeg mer eller mindre immun mot hifi-freakenes mange krumspring og merkelige påstander.

 

Men jeg er villig til å prøve dørhøyttalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo at øret ikke har flat karakteristikk.

Og ørets karakteristikk endrer seg med hvilket volum lyden er spilt på. Det du oppfatter som rettlinjet, er det ikke okkesom.

Sant nok dét... men frekvenskarakteristikk kan enkelt måles fra høyttalere, så dén biten bør gå greit å finne ut, som nevnt for å ha mest mulig av basis'en i orden før man justerer med en EQ.

 

Hva vi hører selv av rettlinjethet er egentlig litt irrelevant i denne forbindelse, på en måte kan vi jo si våre ører er de samme som de ved mixepulten i studioet har, så målet med flat frekvensrespons blir det samme, for at vi skal kunne høre det samme som ble hørt ved innspillingen ved et "passe" lyttenivå.

 

Hvordan våre ører reagerer og oppfatter lyden ved forskjellige lydnivåer er greit nok å ha med i beregningen, men en EQ regulerer jo det samme uansett hvilket volum man hører på. En heving på 10dB ved 100Hz er jo samme hevingen uansett om vi har volumkontrollen på 20 eller 40 på skalaen. Det samme høres bra ut på 20 kan bli en lidelse på 40. Og omvendt. Altså kan man ha skaffet seg flere frustrasjoner, ikke færre.

 

Det jeg tror du heller savner, er dynamikken i lydgjengivelsen, at det er futt&fart&attack i lyden for å si det slik, som jo gjerne er et kjennetegn ved metal. Slikt har intet med volum eller frekvensgang å gjøre. Og at det er mulig å høre detaljer; en hyperturbofingrende gitarist kan fort høres ut som han bare bruker MariusMüller-spaken på gitarsoloen og knapt treffer en separat streng, om man har "treige" høyttalere. Og dette kan ikke hentes inn med all verdens equalizere, den må være der fra CD-spilleren og helt ut til høyttalerne. Og som regel er det høyttalerne som er den store flaskehalsen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår