GT Smulan 10 Report post Posted March 26, 2009 Hei. vi har en skoda picup , 97 modell og den har uling/hyling i 5 gir. noen som har opplevd det samme og hvet hva det kan være. vi skulle gjerne fått tak på den bøylen oppå kassen, brukt/ ny.. noe som hvet hvor man kan få tak på det?:pray Quote Share this post Link to post Share on other sites
DiNGo 10 Report post Posted March 29, 2009 samme her :) Quote Share this post Link to post Share on other sites
GT Smulan 10 Report post Posted March 30, 2009 Hei. åssen bil har du? har du kjør med det lenge eller? jeg leste om Qmi bahandling, du skulle ikke ha prøvd det ? eventuellt noe bedring. skal prøve et oljeskift og Qmi behndlig for og se om det blir bedre.. nettopp kjøpt bilen så det er jo ikke sikkert der er noe olje og skifte.. hehe :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
GT Smulan 10 Report post Posted March 30, 2009 så nå du hadde en skoda samme type.. :pray Quote Share this post Link to post Share on other sites
DiNGo 10 Report post Posted March 31, 2009 Hehe :) Ja ulinga, den er nok fra girkassa. Kan være at 5'e giret er noe slitt. Men lyden kommer kun i litt lavere turtall.. Så jeg drar da heller 4 giret litt lengre før jeg girer til 5. Bra bil foresten.. Er ganske tøffe og disse =) Quote Share this post Link to post Share on other sites
ePOX 10 Report post Posted August 17, 2009 Hehe :)Ja ulinga, den er nok fra girkassa. Kan være at 5'e giret er noe slitt. Men lyden kommer kun i litt lavere turtall.. Så jeg drar da heller 4 giret litt lengre før jeg girer til 5. Bra bil foresten.. Er ganske tøffe og disse =) Har du skiftet olje ? skal skiftes på 60000 jeg måtte bytte kasse på min 1,3 (kjørt 129' uten oljeskift) :coplight Quote Share this post Link to post Share on other sites
peya88 10 Report post Posted September 14, 2009 Hei skulle bare si at jeg har samme problemet, fikk det i dag, er jæ*** leit når det skjer, men noen som har fått ordnet et slikt problem? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Polo Classic 10 Report post Posted September 15, 2009 Uling på 5.gir på disse indikerer for lite olje på kassen. Er vel samme kasse som Polo i disse Quote Share this post Link to post Share on other sites
peya88 10 Report post Posted September 15, 2009 så det vil si at 5 giret er defekt? Eller skal man bare etterfylle olje så vips er giret i topp stand? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Polo Classic 10 Report post Posted September 16, 2009 Har etterfylt et par ganger på min, men det eneste som er sikkert, er at om du ikke etterfyller vil kassen rase etterhvert. Det er vanlig at disse kassen lekker i simringen der gearoverføringen går inn i kassen. Den er ganske billig Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skody 10 Report post Posted September 17, 2009 (edited) Uling på 5.gir på disse indikerer for lite olje på kassen. Er vel samme kasse som Polo i disse Meg bekjent er det en Fiat/Skoda-bastard, ihvertfall på 1.9D AEF. Det sitter en adapterring mellom blokka og clutchhuset. Er enig i at det lekker rundt giroverføringa. På min var det gnagd ned så mye gods at vi pusset lett ned slitekantene. Hvis 5.giret blir oppbrukt rent fysisk er det kurant å bytte. Jeg fikk en slipende lyd på veg inn til Oslo en gang. Den ble borte ved gasspådrag, så jeg bare fortsatte. Viste seg at det var brutt av et skall på klinkemuttern som låser fast ene 5.gir drevet. Kosta vel en hundrings på Honda Hamjern (Skoda i Hamar.) Neste gang kjøper jeg nok Nord-Lock. Og ja, jeg fant igjen det skallet fra mutteren. 5.giret er et eksternt påbygg utenpå de fire andre girene, så det kom ikke langt. Forøvrig skulle jeg bytte synkroniseringsringen på 2.giret. Men den så igrunn helt fin ut da jeg tok opp kassa. Noen som vil kjøpe ny ring i pose? Betalte 4-500kr for den. Da jeg fiksa femtegiret ble det 80W90. 75W90 hadde vært et bedre valg. Sliter dere med at giringa går tregt om vintern med kald bil? Er litt usikker på om det er 80W90 oljen som er tykk eller om det er olje og/eller vann som fryser til på giroverføringa. Blir helt fin etter litt kjøring. Jeg har slitt året rundt med at 2.gir skraper ved rask nedgiring fra 3.gir. Edited September 17, 2009 by Skody Quote Share this post Link to post Share on other sites
smetana 10 Report post Posted February 8, 2010 Jeg har også en pickup som skriker på femtegiret, denne har også noe ulyd på 4. og en konstant gragende lyd som følger hartigheten, uavhengig av hvilket gir jeg ligger i, slutter heller ikke om jeg trår i clutchen og triller. går ut ifra at dette vel er et sluttdrev av noe slag..? MEN spørsmålet mitt er om det er samme kassa på bensin variantene som på 1,9d..?(jeg har 1,9d) trodde først det var en vanlig polo kasse som på min gamle caddy, men kom til å huske at der lå revers ved siden av første, og ikke tvers ovenfor femte som på skodan. Er det noen her som veit om bensin og diesel har samme kasse..? og evt hva forskjellen er..? mvh vidar Quote Share this post Link to post Share on other sites
treklogg 10 Report post Posted April 19, 2010 Hadde uling i 5. gear ei kort tid. Det resulterte i at eg er på jakt etter ny gearkasse.... Få olje på gearen og begynn å leit etter nytt gear.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
terion 10 Report post Posted August 27, 2010 Sliter også med uling på 5. giret på en pickup 1.9d fra '98. Den uler bare ved pådrag, ikke så mye når man slipper gasspedal og bilen "triller".. Det hjalp ingenting å bytte olje og fylle opp til riktig nivå. Fylte 75w90. Simringen på giroverføringa lakk, og er byttet også forøvrig. Ingen som har delenr evt på drev eller hva nå en bør/skal bytte i kassa? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Skody 10 Report post Posted August 27, 2010 Jeg venter bare på en kompis skal bytte til 1.9 tdi og samtidig sette i VAG girkasse, drivaksler og forstilling. Så slipper jeg å finne opp DET hjulet sjøl. :D Quote Share this post Link to post Share on other sites