Gå til innhold
Bilforumet.no
GT Smulan

Uling i 5 gir

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei. vi har en skoda picup , 97 modell og den har uling/hyling i 5 gir. noen som har opplevd det samme og hvet hva det kan være.

 

vi skulle gjerne fått tak på den bøylen oppå kassen, brukt/ ny.. noe som hvet hvor man kan få tak på det?:pray

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. åssen bil har du? har du kjør med det lenge eller? jeg leste om Qmi bahandling, du skulle ikke ha prøvd det ? eventuellt noe bedring.

skal prøve et oljeskift og Qmi behndlig for og se om det blir bedre.. nettopp kjøpt bilen så det er jo ikke sikkert der er noe olje og skifte.. hehe :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :)

Ja ulinga, den er nok fra girkassa. Kan være at 5'e giret er noe slitt. Men lyden kommer kun i litt lavere turtall.. Så jeg drar da heller 4 giret litt lengre før jeg girer til 5.

Bra bil foresten.. Er ganske tøffe og disse =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hehe :)

Ja ulinga, den er nok fra girkassa. Kan være at 5'e giret er noe slitt. Men lyden kommer kun i litt lavere turtall.. Så jeg drar da heller 4 giret litt lengre før jeg girer til 5.

Bra bil foresten.. Er ganske tøffe og disse =)

 

Har du skiftet olje ? skal skiftes på 60000

jeg måtte bytte kasse på min 1,3 (kjørt 129' uten oljeskift) :coplight

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Uling på 5.gir på disse indikerer for lite olje på kassen. Er vel samme kasse som Polo i disse

Meg bekjent er det en Fiat/Skoda-bastard, ihvertfall på 1.9D AEF. Det sitter en adapterring mellom blokka og clutchhuset.

Er enig i at det lekker rundt giroverføringa. På min var det gnagd ned så mye gods at vi pusset lett ned slitekantene.

 

Hvis 5.giret blir oppbrukt rent fysisk er det kurant å bytte. Jeg fikk en slipende lyd på veg inn til Oslo en gang. Den ble borte ved gasspådrag, så jeg bare fortsatte. Viste seg at det var brutt av et skall på klinkemuttern som låser fast ene 5.gir drevet. Kosta vel en hundrings på Honda Hamjern (Skoda i Hamar.) Neste gang kjøper jeg nok Nord-Lock. Og ja, jeg fant igjen det skallet fra mutteren. 5.giret er et eksternt påbygg utenpå de fire andre girene, så det kom ikke langt.

 

Forøvrig skulle jeg bytte synkroniseringsringen på 2.giret. Men den så igrunn helt fin ut da jeg tok opp kassa. Noen som vil kjøpe ny ring i pose? Betalte 4-500kr for den. Da jeg fiksa femtegiret ble det 80W90. 75W90 hadde vært et bedre valg.

 

Sliter dere med at giringa går tregt om vintern med kald bil? Er litt usikker på om det er 80W90 oljen som er tykk eller om det er olje og/eller vann som fryser til på giroverføringa. Blir helt fin etter litt kjøring. Jeg har slitt året rundt med at 2.gir skraper ved rask nedgiring fra 3.gir.

Endret av Skody

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også en pickup som skriker på femtegiret, denne har også noe ulyd på 4. og en konstant gragende lyd som følger hartigheten, uavhengig av hvilket gir jeg ligger i, slutter heller ikke om jeg trår i clutchen og triller. går ut ifra at dette vel er et sluttdrev av noe slag..?

MEN spørsmålet mitt er om det er samme kassa på bensin variantene som på 1,9d..?(jeg har 1,9d) trodde først det var en vanlig polo kasse som på min gamle caddy, men kom til å huske at der lå revers ved siden av første, og ikke tvers ovenfor femte som på skodan. Er det noen her som veit om bensin og diesel har samme kasse..? og evt hva forskjellen er..?

mvh vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter også med uling på 5. giret på en pickup 1.9d fra '98.

Den uler bare ved pådrag, ikke så mye når man slipper gasspedal og bilen "triller".. Det hjalp ingenting å bytte olje og fylle opp til riktig nivå. Fylte 75w90. Simringen på giroverføringa lakk, og er byttet også forøvrig.

Ingen som har delenr evt på drev eller hva nå en bør/skal bytte i kassa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.