Jump to content
Bilforumet.no
  • 0
Sign in to follow this  
Beinet1

noe å smøre gjengene på pluggene med?

Rate this question

Question

Hei,

Jeg byttet akkuratt pluggene til passaten min (alu topp) og syntes gjengene virket forferdelig tørre når jeg skrudde dem ut. Det gikk heldigvis fint, men magefølelsen min sier at gjengene burde vært satt inn med en eller annen form for fett. Anbefalinger? Hva med aluminiumspasta?

15 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Unødvendig. Stram til pluggene stopper, og så strammer du bittelitt til. Momentskralle er totalt unødvendig. Kobberpasta funker sikkert greit. Dette fungerer utmerket til eksos, og bremser der det blir varmt. Men det er overhodet ikke nødvendig å smøre inn gjengene med fett eller olje. :)

• 0

Olje eller fett generelt gagner vel ikke akkuart jordingen, som pluggen trenger for å gi gnist... Bruk kobberpasta, det både smører og gir god el. kontakt. Dessuten hindrer det at pluggene setter seg. Den som har montert tørre plugger i ei boble (eller annet luftkjølt) vet hva jeg snakker om. Er ikke få ganger jeg har montert heli-coil i bobletopper etter å ha dratt ut pluggene med gjengene på...

• 0

Nova Lube (eller tilsvarende). Nova Lube får du på Mekonomen eller fra Relekta.

Kobberfett tørker ut og tåler ikke temperaturen.

Er som regel ikke en nødvendighet om bilen får service jevnlig. Men litt nova lube skader aldri (er ikke mye som trengs). På feks Ford/Motorcraft sine plugger uten nickling er det en nødvendighet, da disse gjerne setter seg fast i alutoppene.

• 0

Anti-SeizeAnti Seize er et ekstra kraftig, høytemperatur bestandig smøremiddel på sprayboks, som forebygger riving, skjæring, fastbrenning og korrosjon ved montering og demontering.

Bruksområder: Gjenger på tennplugger montert på aluminiumstopper, eksosanlegg og manifolder, låsepinner for bremseklosser, fjærbolter og motorbolter.

Praktisk sprayboks.

Smører og beskytter.

Forenkler demontering.

Reduserer korrosjon og fastlåsing grunnet forvitring eller kjemisk påvirkning.

Tåler temperaturer opp til + 870 ºC.

Innhold: 241 g.

10524.jpg

Edited by Audi80_kenneth