Gå til innhold

Norge har de dårligste veiene ifølge næringstopper i Europa

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men det er da altså opp til hver enkelt eier å ta vare på veistrekningen de råder over, og kvaliteten er langt over hva E6en fra Oslo - Gardermoen ligger på.

 

Oslo - Gardemoen er ikke ille den da... Der hvor det er 100 km/t er jo veien ganske så fin. (Med mindre jeg tar syyykt feil nå, er det like etter Alna?!)

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo - Gardemoen er ikke ille den da... Der hvor det er 100 km/t er jo veien ganske så fin. (Med mindre jeg tar syyykt feil nå, er det like etter Alna?!)

Tenker egentlig hele veien jeg. Men det skal nå sies at de har fikset en del av strekningen i det siste da.

 

Men for å ta et godt eksempel da, like nord for Skedsmokorset så fant de ut at de skulle bare asfaltere der veien var slitt (altså i sporene) for å spare penger, så de la tjukke striper med asfalt for å spare penger. Det endte med at de måtte slipe det ned igjen fordi motorsyklistene var redde for at noen skulle velte når de kjørte over disse kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på Frankrike f.eks. så er mesteparten av motorveiene der privatisert, altså at det er firmaer og organisasjoner som eier strekninger av motorveien (derfor det er en del bomringer rundt omkring). Men det er da altså opp til hver enkelt eier å ta vare på veistrekningen de råder over, og kvaliteten er langt over hva E6en fra Oslo - Gardermoen ligger på.

 

Burde egentlig vært noe av det samme her til lands, men da hadde vel alle gått amok over økte utgifter til bompenger.

 

Skulle likt å se hva som skjedde om vi i Norge gjorde som enkelte steder i USA. Der finnes det iblant to parallelle veistrekninger hvor det beste, retteste og raskeste alternativet er finansiert av bompenger.. Begge offentlige.

 

...Men vi har muligens ikke så mange strekker hvor det kunne fungert...:rolleyes:

Ville uansett vært komisk om nordmenn flest tok den dårlige som var gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at i land som i Spania er de gratis motorveiene likevel langt over kvaliteten på norske motorveier, så vi kunne vel jobbet oss opp dit først iallfall :P

 

Og den faktaen du kommer med her er feil. Norge bruker 24 eller 26 % mindre på veiene nå, i 2009, enn det vi gjorde i 1996!!! Stod i avisen her om dagen!

 

Ganske sikker på at det gjaldt 2007 eller 2008. Sjelden man i starten av et år vet hvor mye som er blitt brukt på vei i løpet av det året...

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle likt å se hva som skjedde om vi i Norge gjorde som enkelte steder i USA. Der finnes det iblant to parallelle veistrekninger hvor det beste, retteste og raskeste alternativet er finansiert av bompenger.. Begge offentlige.

 

For det første, begge er ikke offentlige - turnpike's driftes av et privat selskap og er bompengefinansiert. Dessuten skulle jeg likt å se hvor i Norge du skulle funnet plass til en privat motorvei parallellt med motorvei som allerede ligger der fra før? Jeg er helt enig i at det er en ypperlig løsning som fungerer bra i USA, men der har de også "litt" mer plass å ta av enn vi har her i Norge.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ute etter bråk? jeg kommer med fakta, og du kommer med svada om at Mesta går inn for å ødelegge bilen din :D

Er fremdeles Statens Vegvesen som avgjør hvor mye salt som skal brukes av Mesta og de andre entreprenørene. Noe som forøvrig er en helt annen diskusjon :)

 

Og jeg snakker om penger til vedlikehold, ikke nye prosjekter etc. I trøndelag alene vil det bli lagt ca 20 000tonn mer asfalt i denne sesongen sammenlignet med tidligere år.

 

Vi har jo forøvrig en kloning av privat veiansvar her i landet også, OPS. Offentlig Privat Samarbeid.

E39 mellom klett og orkanger sør for trondheim er ett eksempel, med de fordeler og ulemper det gir.

Endret av Tombra

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, begge er ikke offentlige - turnpike's driftes av et privat selskap og er bompengefinansiert. Dessuten skulle jeg likt å se hvor i Norge du skulle funnet plass til en privat motorvei parallellt med motorvei som allerede ligger der fra før? Jeg er helt enig i at det er en ypperlig løsning som fungerer bra i USA, men der har de også "litt" mer plass å ta av enn vi har her i Norge.

 

Ok, jeg innbilte meg at noen av dem var privat drevet men offentlig eid, men om du sier det er feil så tror jeg deg gjerne. :)

 

Og jeg har ikke påstått at det ville fungert mange steder i Norge, derav setningen; "...Men vi har muligens ikke så mange strekker hvor det kunne fungert..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskland med over 80 millioner innbyggere, og nesten 20 ganger flere skattebetalere, som bor på et landområde som er mindre enn Norge, har utrolig nok bedre veistandard. Eller er det så rart?

 

England som er hva, halvparten så stort som Norge med 50 millioner innbyggere, har bedre veier. Det er jo rart.

 

I tilegg ser jeg at mange her bør ta seg en tur på landet, og ut av Oslo. Det finnes tross alt en verden utenfor Oslo/stor-Oslo. Faktisk bor halvparten av Norges befolkning utenfor Østlandet, men det virker ikke som om vei-pengene havner utenfor østlandet alikevel. Veistrekninger er generelt dårlige over hele sørlandet. Det er kun strekninger mellom kystbyene som har akseptable veier. Ellers er det stort sett dårlig.

 

Og bare så det er nevnt så har jeg vært på en liten roadtrip i England, og landeveiene der er ikke så mye å skryte av. Og i Frankrike er også veldig mange veier dårlige, for eksempel disse som går mellom landsbyene som ligger litt oppi åssiden/fjellet. Samme er det i Italia.

 

Så jeg tror det er to viktige faktorer som alle glemmer:

Geografi/tetthet/antall

Innbyggere

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å antyde det på forrige side, hvor noen trakk fram Albania, men godt poeng :) Norge har mange utposter å bygge vei på. Da er det ikke rart det ikke blir så mye igjen til å bygge motorveier osv. Dessuten, ta Kypros da, som var 15. landet eller noe i undersøkelsen Norge havnet på 48. plass i. Der er det rundt 6 mil mellom hver av de fire største byene.. Litt annerledes enn her gitt :)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å antyde det på forrige side, hvor noen trakk fram Albania, men godt poeng :) Norge har mange utposter å bygge vei på. Da er det ikke rart det ikke blir så mye igjen til å bygge motorveier osv. Dessuten, ta Kypros da, som var 15. landet eller noe i undersøkelsen Norge havnet på 48. plass i. Der er det rundt 6 mil mellom hver av de fire største byene.. Litt annerledes enn her gitt :)

 

 

Eirik

 

hadde fått dobbelt så bra veier med bedre kunnskap/planlegging. Det veit alle med iq over 30;) Det som er hovedproblemet. At penget blir brukt unødig eller "kasta bort".

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ingen tvil om det.. Finland er vel ikke så forskjellig fra Norge angående innbyggertall og areal, og de er mye bedre på oss på veier. Men det at Norge er et langstrakt land uten særlig mange innbyggere har også mye å si.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det gjaldt 2007 eller 2008. Sjelden man i starten av et år vet hvor mye som er blitt brukt på vei i løpet av det året...

 

 

Eirik

 

Hah, sorry... Bommet på tasten, var 2008

 

 

Jeg ute etter bråk? jeg kommer med fakta, og du kommer med svada om at Mesta går inn for å ødelegge bilen din :D

Er fremdeles Statens Vegvesen som avgjør hvor mye salt som skal brukes av Mesta og de andre entreprenørene. Noe som forøvrig er en helt annen diskusjon :)

 

Hah, du skulle bare visst hvor mye salt som sløses bort her i Oslo/Akershus, nå vet ikke jeg engang hvor Orkdalen er engang (Og jeg bryr meg faktisk så lite at jeg ikke gidder å finne det ut), men det er helt kvalmt hvor mye salt det ligger på veiene her. Etter en ukes kjøring (Tja, si 200 km)vasket jeg bilen igjen, og fargen på vannet var HVITT! Og de jævlene salter jo så fort det blir 2-3 minusgrader i frykt for at det skal bli glatt...

- Bilen min er som den norske stat - kjøpt og betalt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår