Gå til innhold

turbo justeringer

Ranger emnet


sleggefett

Anbefalte innlegg

Funker sikkert fint det, helt til du får for høyt ladetryk, og hjernen går i nødmodus og bilen går som en dass.... Er du skikkelig heldig går den ikke i nødmodus, og du sitter igjen med en motor med hull i stempler. Det går i hvertfall råttent.

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du vil ikke få mer effekt av å øke ladetrykket på en dieselmotor.

 

En bensinmotor gir deg økt effekt og temperatur om du øker ladetrykket, men en TD vil gi deg lavere temperatur med økt ladetrykk, uten noen effektgevinst.

 

Om du vil ha litt mer futt i TDI´n din, så må du gi den mer diesel.

Jeg kjenner ikke til motoren som sitter i en 95mod Passat TD, men jeg regner med at det er en TDK. Disse har som regel en justeringsskrue på dieselpumpen som lar deg øke dieseltrykket, og kombinert med større dyser vil du få litt ekstra moment og effekt.

 

Stikk i motsatt av en bensinmotor vil eksostemperaturen din øke med mer drivstoff, så for å holde temp under kontroll må du øke ladetrykket litt også.

 

Jeg har kjørt en 35i 1.6TD som var skrudd opp maks, og det gikk som bare F....

Om din motor ligner denne så burde du være veldig forsiktig når du justerer, for det er mye å hente om du ikke bryr seg om konsekvensene.

 

Du kan fint hente ut 30-40hk ekstra med mer diesel uten å røre turbotrykket, men da vil du få en eksostemp som tar livet av turboen din.

 

Det beste er å montere en sensor i eksosmanifold, slik at du kan overvåke eksostemp.

Samtidig er det lurt å sjekke opp hvor mye turboen din takler før det blir fare på ferde. Selv om turboen klarer å levere 1.6bar @ 4000RPM betyr det ikke at den tåler det.

 

Har du litt flaks sitter det en Garret GT15 under panseret ditt, for de tåler juling som få.

 

Ta frem skrutrekkeren og juster opp... du ser raskt når motoren trenger mer luft, for da begynner det å ryke kraftig, samtidig som en evt. eksostemp-sensor rapporterer nærmere 700-750c.

Bånn gass sparer tid!

VAG TDI Power

02 Passat PD130 på steroider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår