eunaas Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Hva skaper størst slitasje på en bil; det å kjøre på høyt eller lavt turtall? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BARE B Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Og hvor mange omdreininger går det på her da Påsan ? Siter Ford F250. Ford F150. Voyager3,3b . Kadett B. Kadett D. Rekord B. 2 dørs Jetta 2. Pug 406 Tdi. Kadett B stasjonsvogn og en haug med anna ræl + Lakkboks :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phrenetic Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 (endret) La oss ta et lite eksempel; Si at bilen din gjør 100km/t @ 4000rpm på 4 gear. Om du da skal kjøre en strekning på 10mil, (dette vil si at du kjører 10mil på 1 time bare for å gjøre ting enkelt) så vil motoren din ha gjort 240000 omdreninger. La oss si at bilen din gjør 100km/t @ 2000rmp på 5 gear. Du vil da kunne tilbakelegge samme distansen, på samme tiden, men med "kun" 120000 omdreninger. Altså halvparten så mange omdreninger. Med andre ord, isteden for å bruke 4gear, så kunne du kjørt dobbelt så langt på samme antall omdreinger og "samme slitasje" på 5 gear. Men må jo legge til, at det er flere faktorer som spiller inn her. Høyere rpm vil resultere i raskere utslitt olje, høyere tempratur i motoren (ev. vansker med å kjøle den ned), STØRRE SLITASJE (seff) og sist men ikke minst, høyere bensinforbruk. Vi vet jo alle at det er omdreningene på motoren som sliter, ikke om motoren drar tungt eller ikke. Men det er jo seff ikke dermed sagt vi skal kjøre som en bestemor og tvinge bilen opp de bratteste motbakker i 5 gear, og det er lov til å bruke hodet... Edit: Dette gjelder kun motor/gearkasse. Dekka og drivaksler vil ikke bli slitt noe nevneverdig mere siden dem uansett vil holde samme hastighet... Endret Februar 11, 2009 av Phrenetic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZAbatmaN Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Forstår hva du mener, men bare for å utdype, det finnes biler som trives på høyt turtall, og biler som trives på lavt turtall. Feks, du vil ha store problemer med å dra en diesel over 5k omdreininger, hvis du klarer det vil den ikke like det:P Men tyngre last vil også slite på motoren, da du ved tyngre last også vil få varm olje, du vil få varmere motor og drivverk, som da selvfølgelig gjør noe med slitasjen. Nå er det også sånn at slitasjen øker før motor osv kommer opp i arbeidstemp. Litt på siden av det du spurte om kanskje... Siter 91 volvo 740 81 pontiac Grand Prix[phat square] 72 vw boble[go biln] [x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Phrenetic Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Forstår hva du mener, men bare for å utdype, det finnes biler som trives på høyt turtall, og biler som trives på lavt turtall. Ja, du har så rett så rett, diesel er jo seff ikke noe å presse på turtall, og igjen så har vi små 1,2 - 1,3L som gjerne er litt hissige på turtall, er jo en grunn til at disse motorene skjeldent holder noe mere enn 200.000km +/-. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 sjelden holder mer enn 200tusen? Er vel sjelden motoren som ryker først, heller rust som tar den... Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 ha, kjørt 1L (regner med det var det, hørtes ut som en diesel i oppstarten..) polo og der skjedde ingentingen noen gang..HELT dødt.. http://www.csgnetwork.com/pistonspeedcalc.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimmen Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Dette tror jeg ikke er noe logisk svar på, med tanke på alt som sliter blir det isåfall ett satans rekne stykke. Siter 97- Volvo V70R AWD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Jeg tror heller ikke det er noen direkte sammenheng mellom turtall og slitasje... det er ihvertfall mange såkalte "turtallsglade motorer" som går langt, for eksempel hondas B16a og Toyotas 4AGE Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 sjelden holder mer enn 200tusen? Er vel sjelden motoren som ryker først, heller rust som tar den... tenkte det samme... prøv å drep en gammal kadett c med 1200 maskin, har den olje og vann så er det lite som stopper den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Februar 11, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2009 Det at Honda lager slitesterke og holdbare turtallsmotorer har ikke noe med denne saken å gjøre. Hva stempel og veiv angår, det er stempelhastigheten som avgjør slitasjen. Hvert "sveip" stempelringer og skjørt går over sylinderflaten, river av litt av overflaten. Hva turtall angår, øker belastningen på del og lager med kvadratet av turtallet. Det sier seg selv at slitasjen på høye turtall da er ekstrem. Hvis delene er godt balansert, vil belastningen være mindre ved høye turtall. Men balansere deler og ha meget høy presisjon i produksjonen er kostbart. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Joda,ser den, men hvordan har det seg da at disse motorene faktisk holder så lenge som de gjør? Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Hvorfor må F1 motorer overhales etter hvert løp? Turtall dreper, selv om dagens teknologi gjør at ting holder forholdsvis lenge.. Samme tingen ville uansett holdt lengre om man kjørte snillere med den. Ta f. eks en helcross da, den er rimelig sinna på turtall.. Men etter endt sesong er den klar for total overhaling den også. Og kjører du den på vei tar du drepen på motoren enda fortere, for da vil den gå for lenge på jevnt høyt turtall. Kjappe intervaller med turtall tåler den fint, men ikke over tid. Og en bilmotor har enda fler bevegelige deler, og alle kontaktflater i motoren får selvsagt høyere friksjon ved høyere turtall. Ergo mer slitasje, men ikke nødvendigvis merkbart iløpet av et år eller to.. Men ta to like motorer som har gått 300 000 der den ene har gått kun på turtall og den andre ikke, så kan man jo sjekke kompressjon og slitasje på de da.. Vil nok være en merkbar forskjell da vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 bc biler med nyoverhalte motorer kan gå langt over 1 sesong i bc om den er overhalt.. men bilcross er jo en sport med mange gjerriknarker som; aldri bytter olje og/eller filter, sjekker igjennom vannet at det ikke er mye luft, bruker frostvæske etc. på veien vil jo en volvo motor f.eks kunne gå langt når dem går 2-3 sesonger med ræv-kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig73CamaroZ28 Skrevet Februar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2009 Javisst, en Volvomotor tåler litt av hvert den da. En kompis skulle bytte ut B18 som sto i den gamle 140'n han hadde, men først måtte han jo selvsagt drepe motoren, så han drenerte all oljen av den. Etter å ha kjørt hele dagen og tilbakelagt tilsammen 8 mil med en motor uten en skvett olje begynte han nesten å lure på om det egentlig var så lurt å bytte ut den motoren likevel.. hehe.. Men gjort var gjort, så en neve sand og litt ekstra turtall fikk gjort en ende på dens lidelser en gang for alle.. BANG! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.