Gå til innhold

Bensin eller Diesel?

Ranger emnet


Gooner87

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det visste jeg ikke. Takk for opplysningen.

 

no tildags er det moment som gjelder;) ville kanskje gått for diesel, sjøl om eg ikkje er så stor tilhenger av det fra før av. Viss du får oppi 400 nm med diesel er jo det topp:)

Opel Omega B TD

Volvo 945Turbo - b230ft - solgt

1990 Volvo 240GL - solgt

1987 Volvo 245 Delebil

Mekaniker ved TruckNor Stryn. Volvo last og buss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Thoresen91 glemte å nevne er at på dieselmotorer synker dreiemoment alt for mye på høye turtall. Se denne grafen for en 1.9TDi 115 hk. Rød strek er dreiemoment:

 

powertdi.jpg

 

Tilsvarende for 1.8T 150 hk. Grønne strek er dreiemoment:

STR-97082101-kW-Nm-C.png

 

Takk. Lærte noe nytt idag også:D. Men det diagrammet er jo for en 1,9tdi 115hk. Er det nogenlunde det samme for en med 130hk eller 150hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no tildags er det moment som gjelder;) ville kanskje gått for diesel, sjøl om eg ikkje er så stor tilhenger av det fra før av. Viss du får oppi 400 nm med diesel er jo det topp:)

 

Ja det er jo topp det. Men etter å ha sett det diagrammet som buskmann har lagt ut ble jeg veldig skeptisk til velge Diesel alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Thoresen91 glemte å nevne er at på dieselmotorer synker dreiemoment alt for mye på høye turtall. Se denne grafen for en 1.9TDi 115 hk. Rød strek er dreiemoment:

 

powertdi.jpg

 

Tilsvarende for 1.8T 150 hk. Grønne strek er dreiemoment:

STR-97082101-kW-Nm-C.png

 

alle veit jo at en diesel er bedre på bånn og en bensin bedre på toppen av turtallsregistret. men uansett får du ikke hester uten moment, for hestekrefter er bare en matematisk utregnet størrelse utifra moment. men det dere ikke har nevnt,er at en god bensinmotor har rundt en 30% virkninsgrad, en god diesel har rundt 50% så det vil si at forholdet i en diesel på tilført energi og avgitt enrgi er betydlig høyere enn bensin. men skal det gå veldig fort selvfølgelig bensin? for bensin er bygt opp av prinsippet er mye bra er mye mer bedre;)

volkswagen corrado g 60

ford sierra doch(solgt)

mercedes benz e-klasse w124 300 driftebil(vrak)

nissan primera p11 si (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man må fyre opp med diesel for å få bilen varm til småkjøring om vinteren, forsvinner jo mesteparten av argumentet med lavere drivstofforbruk.

 

Bruker jo bare Webastoen for å varme opp motoren, men når den er varm, så holder den seg der, om man ikke da står på tomgang for lenge...

Uansett så bruker Webasto ovn rundt 0,25 liter diesel per time, og den går vel ca. 10-30 ved hver kaldstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sjekk av påstanden din på nye golf med hhv. 122hk bensin og 110hk diesel. Står du fortsatt for påstanden?

 

generelt har ikke en bensin motor høyre virkningsgrad enn en diesel i forhold til størrelse.

volkswagen corrado g 60

ford sierra doch(solgt)

mercedes benz e-klasse w124 300 driftebil(vrak)

nissan primera p11 si (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår