Gå til innhold

Yngre og eldre bilførere må BORT fra veiene!

Ranger emnet


jonleo

Anbefalte innlegg

Kom over denne sendinga til Schrödingers katt nå, som jo langt på vei bekreftet mine antagelser;

Det bør innføres nye aldersgrenser for bilkjøring!

Nedre grense på 25 år, og øvre grense på 60, det tror jeg hadde passet fint ;)

 

Eldre bilførere

Yngre bilførere

 

For de som ikke gidder se gjennom hele greia..det dem sier er, kort fortalt, at eldre har opp til 50% dårligere reaksjonsevne enn de litt "yngre eldre". I tillegg viser det seg at de mellom 18 og 25 i veldig stor grad ikke har ferdig utviklet endel viktige deler av hjernen, som blant annet styrer dømmekraften.

 

Sådeh! Dere Dimlinger på 19-20 som mener dere er Verdens Beste Sjåfører og har så mange sterke meninger om hvordan ting bør foregå langs veien, dere er herved nedgradert til rallende tullinger og labbetusser.

 

:D:D

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Man får ikke mer erfaring av å ikke kjøre bil, men ja; er det ikke deler av hjernen som er ferdig utviklet før man er 25 er det vel vitenskaplig bevis på at yngre ikke bør kjøre bil.

 

Men dette er også veldig individuelt. Noen 18-åringer kjører vel like modent som om de skulle vært 45, mens noen 45-åringer fortsatt kjører som om de nettopp hadde fått lappen og ikke husker noenting fra øvelselkjøringen og teoritimer...?

99, 200SX S14a Racing Edition

- Ja, livet er for kort til å kjøre kjipe biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herved trenger man bare jobbe når man er mellom 25 og 60.. Med mindre du bor veldig sentralt til, å kan gå til jobben.. Eller du har sånne arbeidstider at det kommer en buss forbi i ny og ne.. Men sannsynligheten for å få noe slikt igjennom er vel ca 0.. Hvor mange ulykker er det innblanda 65 åringer? En god del flere med 18 åringer, men det er pga en underutvikling i hjernen på et heelt annet punkt enn kjøreferdighet! Den heter "jeg tror jeg er udødelig verdensmester, å ingen synes jeg er tøff når jeg bruker belte eller kjører i fartsgrensa"..

Kjører en Ford Mondeo stv 04, 2.0 TDCI, GHIA

Drømmer om en Mercedes CLK AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. 1 hvem er 18 år og knuser proffe rallygutta?

2 kommer ikke ann på alder kommer ann på hvor mye man har kjørt.har man kjørt mye har man større erfaringer,sier ikke att jeg er en av dem,langt derifra. jeg ser med mine øyne hva som er realitet

 

Vel, la oss skille mellom kjøring på bane og kjøring på offentlig vei. Jeg skulle mene det er en temmelig stor forskjell.

Og om du kjører 40000 km i året i 2-3 år, så har du helt sikkert mye erfaring. Dvs du har lært deg å ratte bilen din, rent teknisk. Det trenger ikke bety at hjernen din har lært seg alt om utregning av risiko, dømmekraft og logisk sans.

(Finnes plenty av slike "tilfeller" bare her på Bilforumet. "Yrkessjåfører" som helt åpenbart ikke har den fjerneste anelse om hvordan ting fungerer i det samfunnet de lever i.)

 

Se for deg de som er åver 60 og skal på arbeid da? Greit nokk med 25 års aldersgrense, men det er jo bare tull egentlig. Hvordan skal folk komme seg på arbeid da når de blir færdi med skolen?

Bare dritt IMO.

 

Ta buss.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man er jo ikke noe bedre til å kjøre når man er 25år..

litt klarere i hode enest.. men tror ikke det vil hjelpe noe som helst!

 

og mange blir jo foreldre i 20-24års alderen.. litt dumt å drasse me småbarn på bussen, bare til eksempel.

 

Man har kanskje litt andre verdier når man er 25.. Men har man ikke kjørt før, så er man nok neppe en bedre sjåfør likevel..

Jeg er 23, og har TO barn.. Jeg hadde ikke overlevd uten bilen faktisk!

Kjører en Ford Mondeo stv 04, 2.0 TDCI, GHIA

Drømmer om en Mercedes CLK AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men det er pga en underutvikling i hjernen på et heelt annet punkt enn kjøreferdighet! Den heter "jeg tror jeg er udødelig verdensmester, å ingen synes jeg er tøff når jeg bruker belte eller kjører i fartsgrensa"..

 

Men det er jo hele poenget. Kjøreferdighet dekker ikke bare den tekniske evnen til å ratte og behandle clutch, gass og bremse sånn at bilen ikke styrer av veien av seg selv.

Det går også på selvinnsikt, evnen til å se farene og risikoen ved det du foretar deg.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo hele poenget. Kjøreferdighet dekker ikke bare den tekniske evnen til å ratte og behandle clutch, gass og bremse sånn at bilen ikke styrer av veien av seg selv.

Det går også på selvinnsikt, evnen til å se farene og risikoen ved det du foretar deg.

 

Ja, men det er litt sneversynt å tro at noe magisk skjer når du bikker 25 å DA kommer selvinnsikt og alt mulig bare rausende på..

Er nok de på 30 og 40 også som aldri sku ha fått sitte bak ratet..

Tror heller det går på modenhet, kjønn og livssituasjon!

Kjører en Ford Mondeo stv 04, 2.0 TDCI, GHIA

Drømmer om en Mercedes CLK AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei. Dette er jo noe som skjer gradvis. Ingenting magisk med hvordan kroppen fungerer.

Og nei, man bør ikke generalisere for mye. Modenhet, kjønn og livssituasjon sammen med bakgrunn, miljø og utdannelse er også faktorer som spiller inn.

Men jeg mener fortsatt det hadde blitt tryggere etter veiene om man økte aldersgrensen litt ja ;)

 

Og ja, det er massevis av tullete sjåfører i 30- og 40-årene også, men det har sjelden noe med at hjernen deres ikke er ferdig utviklet. Der kommer det med miljø, modenhet og mer generell psykologi mer inn..

 

Det er vel ingen hemmelighet at unge, ferske bilførere er sterkt representert i ulykkesstatistikken..

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bane eller offentlig vei,risk er en risk,hvem vil dø? alle aldre kjører seg ihjel,skjønner att det er 18-19 åringa som er mest utsatt,kommer vel av att de tror de kan all verdens ting og ikke minst som linda skriver att de skal tøffe seg: JA GUTTA ! nå skal vi faen meg kjøre fort,følg med nå.mista noen kammerater grunnet idioti kjøring. jeg selv ser på bilen som en bruks bil,kan gå i litt lek ,men under andre forhold.ikke dra alle under en kam. ikke noe vits i å være wiseass selv om man er 25 år eller eldre.kan argumentere på folk som har mindre hjernekapasitet enn de på under 18.

audi a4 1.8tq sedan 2000 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bane eller offentlig vei,risk er en risk,hvem vil dø? alle aldre kjører seg ihjel,skjønner att det er 18-19 åringa som er mest utsatt,kommer vel av att de tror de kan all verdens ting og ikke minst som linda skriver att de skal tøffe seg: JA GUTTA ! nå skal vi faen meg kjøre fort,følg med nå.mista noen kammerater grunnet idioti kjøring. jeg selv ser på bilen som en bruks bil,kan gå i litt lek ,men under andre forhold.ikke dra alle under en kam. ikke noe vits i å være wiseass selv om man er 25 år eller eldre.kan argumentere på folk som har mindre hjernekapasitet enn de på under 18.

 

Du kan jo ikke benekte at det er vesentlig forskjell på rally og "vanlig" kjøring?

Rallybiler har vel som oftest veltebur, har de ikke? Og hvordan er trafikken på en bane? Nei, gutt..det går ikke.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har kanskje litt andre verdier når man er 25.. Men har man ikke kjørt før, så er man nok neppe en bedre sjåfør likevel..

Jeg er 23, og har TO barn.. Jeg hadde ikke overlevd uten bilen faktisk!

 

akkurat. Bil er et must i den alderen ja.

fint å bruke tiden fra 18-25 til å bli en god sjåfør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår