Gå til innhold

Yngre og eldre bilførere må BORT fra veiene!

Ranger emnet


jonleo

Anbefalte innlegg

Det er så marginalt hvor godt hjernen og sansene er utviklet når man er 25 år kontra 18.

 

Når man har bikket 18 år, dreier det seg mer om hvor mye erfaring man har skaffet seg, både kjøreteknisk og andre ubehagelige situasjoner ,enn å vente enda 7 år på at hjernen skal "klar".

 

Holdninger og miljø er også etter min mening avgjørende. Da spiller det ingen rolle om man er 18 eller 25.

Mvh Tore

VW Golf II Vr6 prosjekt

VW 411 variant: Fram i lyset etter golfen =)

79' Golf LD, søndagsbil

VACN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Men FORSKJELLEN der er at en 30-åring er hakket mer moden og har bedre evne til selvinnsikt og risikovurdering i trafikken enn 18-åringen. Sjansen for at en fersk 30 år gammel sjåfør skal havne i ei ulykke vil jeg anta er betraktelig mindre enn for en 18-åring.

 

Vel, feil - i hvert fall i mitt tilfelle. Min far tok lappen så sent som da jeg ble født, nemlig da han var 39. Han kjørte (og kjører) svært offensivt, men han er ekstremt usikker på teknikken og mestrer ikke kjøretøyet like godt som en som har trent motorikken inn i slutten av tenårene. Så klart, han har aldri vært i en bilulykke, men han kjører ekstremt hakkete, usikkert og ja - farlig.

 

Når det er sagt så syntes jeg nedre grense er bra som den er. Jeg husker at jeg kom over flere Nettby-grupper med et respektabelt antall medlemmer der de ønsket at grensen for å ta sertifikatet skulle senkes til seksten. Ikke overraskende nok var snittalderen i gruppa fjorten-femten. De hadde de rareste argumenter, og det fristet å melde seg inn bare for å motdiskutere dem. Å slippe unge sjåfører ut på veien er jeg helt enig i at er banalt. Når det gjelder attenåringer? Så klart finnes det idioter, men det er bra slik reglene er.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, feil - i hvert fall i mitt tilfelle. Min far tok lappen så sent som da jeg ble født, nemlig da han var 39. Han kjørte (og kjører) svært offensivt, men han er ekstremt usikker på teknikken og mestrer ikke kjøretøyet like godt som en som har trent motorikken inn i slutten av tenårene. Så klart, han har aldri vært i en bilulykke, men han kjører ekstremt hakkete, usikkert og ja - farlig.

 

Når det er sagt så syntes jeg nedre grense er bra som det er. Jeg husker at jeg kom over flere Nettby-grupper med et respektabelt antall medlemmer der de ønsket at grensen for å ta sertifikatet skulle senkes til seksten. Ikke overraskende nok var snittalderen i gruppa fjorten-femten. De hadde de rareste argumenter, og det fristet å melde seg inn bare for å motdiskutere dem. Å slippe unge sjåfører ut på veien er jeg helt enig i at er banalt. Når det gjelder attenåringer? Så klart finnes det idioter, men det er bra slik reglene er.

 

veldig gode poeng du har her yelsent. Enig

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du liker å drite deg ut? uff, jeg blir flau. Men enkelte klarer ikke å tenke langt nok til at folk må komme seg på jobb osv. og som ikke har tilgang på buss til akseptable tider, mine fordommer mot oslofolk stemmer som vanlig fullt ut. De klarer ikke å tenke lengre enn nesetippen og driter i alt og alle som bor litt utenfor sentrale områder, kort fortalt: inkompetente susemikler.:m'm: SÅNNE stakkarær må bort.

 

takk

 

Om jeg liker å drite meg ut? Tja.. har jeg gjort det da? Ser ikke helt den..Men om jeg gjør deg flau, må jeg beklage. Egentlig bryr jeg meg ikke, men det er synd om jeg skader følelsene dine..

 

Men jeg er enig med deg ang det med buss. Det er altfor dårlig tilbud de aller fleste steder. Her jeg bor nå feks, går det kun to busser om dagen, en hver vei. På hverdager altså.

 

Sjøl takk.

 

Holdninger og miljø er også etter min mening avgjørende. Da spiller det ingen rolle om man er 18 eller 25.

 

Helt sant. Mer forebyggende arbeid, altså.

Men altfor mange vokser opp med foreldre med dårlige holdninger også.

 

Vel, feil - i hvert fall i mitt tilfelle. Min far tok lappen så sent som da jeg ble født, nemlig da han var 39. Han kjørte (og kjører) svært offensivt, men han er ekstremt usikker på teknikken og mestrer ikke kjøretøyet like godt som en som har trent motorikken inn i slutten av tenårene. Så klart, han har aldri vært i en bilulykke, men han kjører ekstremt hakkete, usikkert og ja - farlig.

(..)

 

Nå er det vel ikke snakk om at det er om å gjøre å vente lengst mulig med å kjøre opp heller.. Det er vel et åpenbart faktum at jo eldre man blir, jo vanskeligere har man også for å lære nye ting.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er det vel ikke snakk om at det er om å gjøre å vente lengst mulig med å kjøre opp heller.. Det er vel et åpenbart faktum at jo eldre man blir, jo vanskeligere har man også for å lære nye ting.

 

Ikke? Var det ikke forslag om å øke tidsrommet fra første gang man lovlig kan sette seg inn i en bil med ni år? (Muligens syv, jeg vet ikke helt hva de mener om øveleskjøring.)

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Var det ikke forslag om å øke tidsrommet fra første gang man lovlig kan sette seg inn i en bil med ni år? (Muligens syv, jeg vet ikke helt hva de mener om øveleskjøring.)

 

De? Nei, det var mitt forslag. Slengt ut her etter at fantasien løp løpsk og jeg kom fram til at de "morsomme" diskusjonene her hadde begynt å dø ut. ;)

 

Jeg vet ikke om du har lest gjennom alt jeg har skrevet, men jeg mener virkelig ikke alvorlig at jeg synes de bør øke aldersgrensene så mye. Det ville jo blitt fullstendig kaos.

 

Men at det burde gjøres mer for å hindre umodne tenåringer i å kjøre bil? Ja, så absolutt.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen hemmelighet at unge, ferske bilførere er sterkt representert i ulykkesstatistikken..

 

Nå har vel helst det med at de er ferske, og har mangel på erfaring. Om den nedre aldersgrensen hadde økt, hadde alderen i ulykkesstatistikkene gått opp til det. Slik er det bare, og slik ville det nok vært om nedre grense var 40 år også! Ser mange voksne mennesker som ikke evner å ta lappen ved kjøreskoler, på tross av 30-40 kjøretimer og mer til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære oege: Jeg er 27. Jeg har hatt lappen i 5 år. På den tiden har jeg heller aldri hverken kræsjet, fått bot (vi regner ikke med parkeringsbøter vel?:P) eller prikker.

 

Hverken du eller jeg passer inn i statistikken, for å bruke dine ord.. Men det er det som gjør statistikk til det det er.

Statistikken sier ikke at ALLE unge sjåfører er tullinger, den sier bare at andelen tullinger er større blant unge sjåfører enn blant de litt eldre.

Tror nok grunnen til at du startet denne tråden siden du selv ikke fikk lappen før du ble 22? Og missunner alle andre ;)

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De? Nei, det var mitt forslag. Slengt ut her etter at fantasien løp løpsk og jeg kom fram til at de "morsomme" diskusjonene her hadde begynt å dø ut. ;)

 

Jeg vet ikke om du har lest gjennom alt jeg har skrevet, men jeg mener virkelig ikke alvorlig at jeg synes de bør øke aldersgrensene så mye. Det ville jo blitt fullstendig kaos.

 

Men at det burde gjøres mer for å hindre umodne tenåringer i å kjøre bil? Ja, så absolutt.

 

Jeg skjønner at du ikke stod for dette, men at du ville framprovosere en het diskusjon - noe du forsåvidt fikk - dersom du leser svarene til andre og jeg. Det er vel naturlig å rette svarene/kritikken/spørsmålene mot personen som faktisk akter å tenne en diskusjon. Jeg kan dog ærlig innrømme at jeg trodde det var en eller annen oppe i systemet som faktisk hadde foreslått dette. :)

 

Bare gi opp jonleo. De ikke klarer å tyde det du skriver :D De er så veslevoksne så :D

 

Fniz.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok grunnen til at du startet denne tråden siden du selv ikke fikk lappen før du ble 22? Og missunner alle andre ;)

 

Ja, jaggu. Der tok du meg sannelig, gitt.

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel naturlig å rette svarene/kritikken/spørsmålene mot personen som faktisk akter å tenne en diskusjon.

 

Selvfølgelig. Sånn er det. Jeg er nok ikke av de som ikke får sove om natta hvis de blir kritisert en smule ;)

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gi opp jonleo. De ikke klarer å tyde det du skriver :D De er så veslevoksne så :D

 

Vet du hva? Jeg er ærlig talt ikke sikker på hvordan jeg skal tolke denne, men jeg velger å tolke den i min favør. ;)

 

Men hvorfor skal jeg gi opp? Jeg har plenty med tid, og et brennende ønske om å banke vett i minst ett menneske før jeg dør. Virker som dette forumet er en finfin plass å begynne.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel helst det med at de er ferske, og har mangel på erfaring. Om den nedre aldersgrensen hadde økt, hadde alderen i ulykkesstatistikkene gått opp til det. Slik er det bare...

 

Vel, tja. Men andelen ferske trafikanter hadde gått ned, totalt sett, i ulykkesstatistikken. Du kan ikke nekte for at en fersk 25-åring har større sjanser til å klare seg i trafikken enn en fersk 18-åring.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel, ser måten du tenker på, jo 18 mange 18åringer er mulig ikke modne til å få lappen, men here ser det jo virkelig ut til at du tar "kam" metoden, akkurat som med utleninger, om en gjør noe galt, får alle høre det..

 

Er mange ting man kunne ha gjort for å få ned ulykkes statistikken(og no kommer miljø folket til å Elske meg) Forby bil totalt! ingen flere trafikkulykker! gud hvor deilig! Men hva tenker du at aldersgrensa på Voksen bilett skal være da? siden det virker som at du mener at ingen er voksen nok til å ta lappen som 18 åring. men at de er det når de er 25, kansje du bør stille til valg å få prisene på buss til å gå ned til et levelig nivå og få til at man betaler "barne" bilett fram til man er 25? JA, med det samme du er i farta, så kan man ikke selge tobakk til de som er under 25, eller polvarer, øl, osv...

 

jeg er 21 år p.d.d. blir pappa i juni, JEG KAN IKKE TENEK MEG HVORDAN DET HADDE VÆRT Å HANDLET ALT BARNE UTSYRET SOM MAN TRENGER OG TATT BUSS HJEM! Jeg kjører bil til så å si alt. er kansje det jeg elsker mest her i verden akkurat nå. om politikkerne kansje hadde tatt å sett på dette har de kansje sett at man trenger flere timer på glattkjørings banen. (holder ikke med en dag)

 

Ser det er mange som har sterke meninger til akkurat dette, og det er bra, man trenger frisk debatt om denne problemstillingen, Men å dra den helt til 25 synes jeg bare er lattering... Om forskere hadde sakt 45 hadde du sikkert sakt det du og! 20 år er greit for min del.. (da er det bare snakk om 2 år) Da tipper jeg det er litt lettere og svelge for folk flest..

Mercedes Benz E280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår