Gå til innhold

Yngre og eldre bilførere må BORT fra veiene!

Ranger emnet


jonleo

Anbefalte innlegg

Neinei. Dette er jo noe som skjer gradvis. Ingenting magisk med hvordan kroppen fungerer.

Og nei, man bør ikke generalisere for mye. Modenhet, kjønn og livssituasjon sammen med bakgrunn, miljø og utdannelse er også faktorer som spiller inn.

Men jeg mener fortsatt det hadde blitt tryggere etter veiene om man økte aldersgrensen litt ja ;)

 

Og ja, det er massevis av tullete sjåfører i 30- og 40-årene også, men det har sjelden noe med at hjernen deres ikke er ferdig utviklet. Der kommer det med miljø, modenhet og mer generell psykologi mer inn..

 

Det er vel ingen hemmelighet at unge, ferske bilførere er sterkt representert i ulykkesstatistikken..

 

Nei, men jeg tror ikke det har noe med selve kjøreferdigheten å gjøre. Tror heller det er fordi man tror man er tøffere enn toget når man er litt yngre. Kanskje man heller skulle legge vekt på forbyggende arbeid, enn å heve aldersgrensen? Norge er flink til å lete etter de lette løsningene. Yngre, ferske sjåfører kjører som regel også en billig, gammel drittbil.. For hvem har råd til en driftsikker ny bil når man nettopp har tatt lappen? Det er kanskje også en medvirkende årsak til større ulykkesomfang hos yngre sjåfører. Etter abs, esp osv kom, har jo antallet ulykker, og hvertfall dødsulykker sunket. Samme med "bruk belte" kampanjen. Den har hatt positiv innvirkning på beltestatistikken. Tror også at disse nye reglene i form av det kurset du må ta før du får lov til å øvekjøre, kan ha positiv innvirkning på dagens yngre sjåfører. Men såklart, det finnes alltid de idiotene som mener at "det skjer ikke meg".. Og idioter finnes i alle aldersgrupper :D

Kjører en Ford Mondeo stv 04, 2.0 TDCI, GHIA

Drømmer om en Mercedes CLK AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Og du tror ikke folk muligens utvikler dårligere kjøreferdigheter og teknisk mestring om alle skulle tatt lappen som tjuefemåringer?

 

La oss se - en som lærer seg fransk som fremmedspråk som begynner når vedkommende er seksten versus en på tjuefem. Eller hva med å starte å spille et instrument som sekstenåring kontra å starte ni år senere? Eller hva med å starte skihopp? Det er viktig å få inn basis når hjernen er lettere mottakelig for ny motorikk og teknikk.

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror ikke folk muligens utvikler dårligere kjøreferdigheter og teknisk mestring om alle skulle tatt lappen som tjuefemåringer?

 

La oss se - en som lærer seg fransk som fremmedspråk som begynner når vedkommende er seksten versus en på tjuefem. Eller hva med å starte å spille et instrument som sekstenåring kontra å starte ni år senere? Eller hva med å starte skihopp? Det er viktig å få inn basis når hjernen er lettere mottakelig for ny motorikk og teknikk.

Det har du rett i. Og det er bare tull å sette opp grensen til 25 år. Folk vil fortsatt være like gale når de akkurat har fått lappen. Man blir aldri en god sjofør av å ikke kjøre bil. Jeg synes reglene bør være akkurat som de er idag. Og det faktisk ikke så gale regler nå. Det vil alltid være noen som ikke bryr seg om reglene, og folk vil alltid krasje, det kan man ikke hindre.

 

Skal man i såfall begynne å luke ut folk, bør disse bli luket ut individuelt.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror ikke folk muligens utvikler dårligere kjøreferdigheter og teknisk mestring om alle skulle tatt lappen som tjuefemåringer?

 

La oss se - en som lærer seg fransk som fremmedspråk som begynner når vedkommende er seksten versus en på tjuefem. Eller hva med å starte å spille et instrument som sekstenåring kontra å starte ni år senere? Eller hva med å starte skihopp? Det er viktig å få inn basis når hjernen er lettere mottakelig for ny motorikk og teknikk.

 

Vel, jeg er ikke helt enig, men jeg ser poenget ditt.

 

Men, ta det instrumentet ditt da. Den første tiden spiller du nok ikke så bra på det, MEN du kan stenge deg inne på rommet ditt eller i et øvingslokale for å trene og bli dyktig, uten å utsette andre for ulydene.

Det kan da gjelde bilkjøring også? Å slippe en utrent sjåfør ut i trafikken, rett fra oppkjøringa, er egentlig galskap, uansett om den er 18 eller 30. Men FORSKJELLEN der er at en 30-åring er hakket mer moden og har bedre evne til selvinnsikt og risikovurdering i trafikken enn 18-åringen. Sjansen for at en fersk 30 år gammel sjåfør skal havne i ei ulykke vil jeg anta er betraktelig mindre enn for en 18-åring.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over denne sendinga til Schrödingers katt nå, som jo langt på vei bekreftet mine antagelser;

Det bør innføres nye aldersgrenser for bilkjøring!

Nedre grense på 25 år, og øvre grense på 60, det tror jeg hadde passet fint ;)

 

Eldre bilførere

Yngre bilførere

 

For de som ikke gidder se gjennom hele greia..det dem sier er, kort fortalt, at eldre har opp til 50% dårligere reaksjonsevne enn de litt "yngre eldre". I tillegg viser det seg at de mellom 18 og 25 i veldig stor grad ikke har ferdig utviklet endel viktige deler av hjernen, som blant annet styrer dømmekraften.

 

Sådeh! Dere Dimlinger på 19-20 som mener dere er Verdens Beste Sjåfører og har så mange sterke meninger om hvordan ting bør foregå langs veien, dere er herved nedgradert til rallende tullinger og labbetusser.

 

:D:D

 

Din tosk!!

Vil tro du aldri har vært 18 år og nyoppkjørt.

Jeg for min del var nyoppkjørt både når jeg var 18 og 19 pga. lovens trange endetarm mente jeg var for god til å kjøre =)

Kjørte et par hakk bedre enn dem selv og det tålte dem ikke rett og slett.(de klarte ikke henge på)

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: kjøreopplæringen i dag lærer bare folk å behandle en bil i trafikken, etter mitt syn burde d være obligatorisk med banekjøring og endel testapparater osv. som virkelig skremmer elevene og viser hva som skjer i en ulykke og alt som omfatter en ulykke.

dagen etter jeg fikk lappen gikk liksom alt d som jeg lærte ut av hodet, og jeg lagde mine egne regler.

 

som meg selv (19år) og mange andre jeg kjenner så tror jeg endel av feilen er at man tar alt for lett på å kjøre bil...

 

å dra bilen opp i 220 er bare morsomt og litt adrenalin for min del, som egentlig er en ganske skremmende tanke.

 

2: i alderen 18-25 er man fortsatt ungdom og dette preger jo bilmiljøet veldig mye... man skal ha mye hester, tøffe seg for kompiser, har ofte bilen med på fest osv osv.

 

men samtidig tror jeg egentlig d har aller mest med personlighet å gjør...ser veldig godt rundt meg i samfunnet at d er 2 typer bilførere... de er de som alltid kjører rolig og fint og aller helst aldri over 80,samme hvor tøffe de er i trynet ellers. og så har du de litt dummere som meg selv som aldri klarer å la vær...

 

d er kansje noe i d trådstarter sier, men igjen så er så utrolig mangen andre faktorer som spiller inn som gjør dette umulig.

 

men folk over 75 som faen ikke hører eller ser kan dra seg langt vekk fra rattet på en bil!

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tosk!!

Vil tro du aldri har vært 18 år og nyoppkjørt.

Jeg for min del var nyoppkjørt både når jeg var 18 og 19 pga. lovens trange endetarm mente jeg var for god til å kjøre =)

Kjørte et par hakk bedre enn dem selv og det tålte dem ikke rett og slett.(de klarte ikke henge på)

 

haha... selv om du har en stor S på brystet trenger du ikke å disse de som prøver å hindre sånne som deg, som er en fare for deg selv og andre i trafikken.

 

ps. jeg er ikke bedre selv, men du er ikke serlig tøff når du skryter av å kjørt fra politiet og så bli tatt! haha latterlig:D

Mvh Tage Midtun

 

volvo 940 97 turbo

volvo 245 86 racarvogn

245 glt 87 (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære jonleo: Jeg er 21. Jeg har hatt lappen i 2 år. På den tiden har jeg 1) aldri kræsjet. 2) aldri tatt borti en bil som på noen måte lagde bulk eller det minste merke 3) aldri fått bot eller prikker.

 

Hvor passer jeg inn i denne statistikken din?

1988 Golf II aka. Helene

 

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d er kansje noe i d trådstarter sier, men igjen så er så utrolig mangen andre faktorer som spiller inn som gjør dette umulig.

 

Du har egentlig veldig, veldig rett. Kjøreopplæringa tar jo stort sett for seg det rent tekniske ved det å kjøre bil, det skulle vært mer om farene, risikoen og de mulig fatale konsekvensene. Men faktum er jo at en 18-åring har store problemer med å forstå handling/konsekvens og sånne ting. De er "under construction", kan man si, og man kan vanskelig forvente at de skal skjønne alt dette før de blir eldre.

 

For å være ærlig, jeg mener ikke på fullt alvor at man bør innføre slike aldersgrenser som jeg foreslo der. Jeg antar jeg bare ønsket å få se litt reaksjoner her ;)

Jeg innser at et forsøk på å innføre slike aldersgrenser her på berget ville skapt totalt anarki og kaos.

Men, i en ideell verden hadde det vært slik. Så, tragisk nok, lever vi ikke i en ideell verden, så jeg må bare godta at sånne som feks Skurk her får kjøre bil, selv om jeg helt ærlig ønsker han mistet førerretten inntil han (eller sånne som han) kan vise til ei grunnleggende holdningsendring.

 

Mer forebyggende arbeid er vel det eneste riktige..

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære jonleo: Jeg er 21. Jeg har hatt lappen i 2 år. På den tiden har jeg 1) aldri kræsjet. 2) aldri tatt borti en bil som på noen måte lagde bulk eller det minste merke 3) aldri fått bot eller prikker.

 

Hvor passer jeg inn i denne statistikken din?

 

Kjære oege: Jeg er 27. Jeg har hatt lappen i 5 år. På den tiden har jeg heller aldri hverken kræsjet, fått bot (vi regner ikke med parkeringsbøter vel?:P) eller prikker.

 

Hverken du eller jeg passer inn i statistikken, for å bruke dine ord.. Men det er det som gjør statistikk til det det er.

Statistikken sier ikke at ALLE unge sjåfører er tullinger, den sier bare at andelen tullinger er større blant unge sjåfører enn blant de litt eldre.

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ikke helt enig, men jeg ser poenget ditt.

 

Men, ta det instrumentet ditt da. Den første tiden spiller du nok ikke så bra på det, MEN du kan stenge deg inne på rommet ditt eller i et øvingslokale for å trene og bli dyktig, uten å utsette andre for ulydene.

Det kan da gjelde bilkjøring også? Å slippe en utrent sjåfør ut i trafikken, rett fra oppkjøringa, er egentlig galskap, uansett om den er 18 eller 30. Men FORSKJELLEN der er at en 30-åring er hakket mer moden og har bedre evne til selvinnsikt og risikovurdering i trafikken enn 18-åringen. Sjansen for at en fersk 30 år gammel sjåfør skal havne i ei ulykke vil jeg anta er betraktelig mindre enn for en 18-åring.

 

 

du liker å drite deg ut? uff, jeg blir flau. Men enkelte klarer ikke å tenke langt nok til at folk må komme seg på jobb osv. og som ikke har tilgang på buss til akseptable tider, mine fordommer mot oslofolk stemmer som vanlig fullt ut. De klarer ikke å tenke lengre enn nesetippen og driter i alt og alle som bor litt utenfor sentrale områder, kort fortalt: inkompetente susemikler.:m'm: SÅNNE stakkarær må bort.

 

takk

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår