Gå til innhold

Yngre og eldre bilførere må BORT fra veiene!

Ranger emnet


jonleo

Anbefalte innlegg

Trådstarter: veldig mange steder i norge er kollektivtrafikk omtrent ikkeeksisterende.Forrige stedet jeg bodde gikk det 2 busser om dagen, en kl 9. om morran, og en kl 8 om kvelden. Slike tilstander er ikke uvanlig i norge, det vet man hvis man har bodd litt flere steder. Skal man ikke bli yrkesaktiv før man er 25 heller da? Selv er jeg snart 25 og har da hatt lappen i 7 år uten uhell. Jeg er glad jeg har den kjøreerfaringa jeg har. Men desverre, veldig mange 18-åringer er fryktelig umodne. Og de som er så umodne, hadde sikkert kjørt bil enten de fikk lov eller ikke...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hehe, du gikk på den du også, Laggis? Selvfølgelig overdriver og generaliserer jeg kun for å provosere fram en diskusjon. 25 år er jo helt vanvittig å foreslå, jeg vet det. Det hadde blitt borgerkrig av det, sannsynligvis.

 

Men ja, jeg mener det er mange 18-åringer som ikke er skikket til å kjøre bil ja.. men det er selvfølgelig mange som klarer det kjempefint også.

Tror heller ikke det holder med bare et par timer ekstra på glattkjøringsbanen, for det er ikke den tekniske mestringen av kjøretøyet som er problemet, i mine øyne..

Det er mer det mentale det står på, risikovurdering og handling/konsekvenstenkning.

Flere solide holdningskampanjer ville nok også hjulpet godt..

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter: veldig mange steder i norge er kollektivtrafikk omtrent ikkeeksisterende.Forrige stedet jeg bodde gikk det 2 busser om dagen, en kl 9. om morran, og en kl 8 om kvelden.

 

Jeg vet. Bor selv på et sånt sted ;)

 

Men teoretisk sett, hadde det på et eller annet sinnsykt vis blitt innført 25 års aldersgrense på lappen, hadde forhåpentligvis de samme mynfighetene tatt konsekvensene av det og brukt mer penger på kollektivtransport.

Endret av jonleo

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på at de hadde gjort. Se i ei bygd med 1400 innbyggere,som der jeg bodde før. Alle avstander er store,så det er gjerne 6 mil til jobb. Når da folk begynner på forskjellige tidspunkt, må man da sette inn veldig mange busser for at det skal passe for alle, og alle disse bussene må ha sjåfør.I tillegg hadde forurensing økt kraftig fordi 90 % av bussene hadde vært nesten tomme,og en buss slipper som kjent ut mer forurensing enn en personbil.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tviler jeg på at de hadde gjort. Se i ei bygd med 1400 innbyggere,som der jeg bodde før. Alle avstander er store,så det er gjerne 6 mil til jobb. Når da folk begynner på forskjellige tidspunkt, må man da sette inn veldig mange busser for at det skal passe for alle, og alle disse bussene må ha sjåfør.I tillegg hadde forurensing økt kraftig fordi 90 % av bussene hadde vært nesten tomme,og en buss slipper som kjent ut mer forurensing enn en personbil.

 

..men det hadde vært ganske mange færre personbiler?

 

Ville jo ikke blitt SÅ mange busser da, en buss i timen fra 0600 til 0900 feks? Kan til og med holde med 2 busser som kjører fram og tilbake..

Det må jo ikke gå buss hvert kvarter heller..

Pass deg! Jeg er en hjernevasket, kunnskapsløs og indoktrinert hasjrøykende miljøhippie med militantsosialistiske tendenser og stor tiltro til fascisme og totalitære styresmakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..men det hadde vært ganske mange færre personbiler?

 

Ville jo ikke blitt SÅ mange busser da, en buss i timen fra 0600 til 0900 feks? Kan til og med holde med 2 busser som kjører fram og tilbake..

Det må jo ikke gå buss hvert kvarter heller..

 

later du som om du er dum eller ER du faktisk helt blåst? dette tar jeg ikke seriøst. Har lappen sjøl, er ikke det det går på, men å være så sjuk i huggu ere knapt mulig å bli.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonleo;

Ser poenget ditt, og ja, det ville nok redusert antall ulykker her i landet da man ville redusert antall trafikanter, samt fjernet aldersgruppen som topper statistikken.

 

Men i tillegg må jeg si meg litt uenig. Flytter man aldersgrensen til 25, flytter man bare statistikken. I USA er det 16års aldersgrense for å kjøre bil, og jeg vil tro at når de blir 18, så begynner de å nærme seg erfaring.

 

Her finnes andre tiltak som er bedre. En på 18, som muligens jobber ved siden av skolen har nylig brukt +/- 15,000kr på førerkort, 15,000kr på bil og 10,000kr i forsikring. Dette er som regel ikke en trafikksikker bil med Antispin, ABS, Antisladd, 15 kollisjonsputer, god vektfordeling, presis styring og "tight" understell.

En storkar på 40 år, med godt betalt jobb kjører gjerne en bil til 400,000kr proppet med sikkerhetsutstyr og funksjoner som forebygger sikkerhet..

 

Med andre ord:

Dagens avgifter og forsikring gjør det vanskelig for en på 18 å kjøpe seg en sikker førstebil.

 

Et annet tiltak er å utbedre veier. Spesielt bredde og halling i svinger til å begynne med.

 

Jeg er 22 år.

Jeg har 55km til jobben.

Ingen mulighet til alternativ transport.

 

Jeg har ingen fartsbøter eller prikker i løpet av mine 4 år med lappen. Hvorfor skal jeg lide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god sjafør er INGEN fare i trafikken selv med en skamråtten bil;) det er tusen ganger farligere med klovner i middelalderen som har elektroniske hjelpemidler som gjør at han dobler farten og utgjør MYE større fare hvis det ikke fungerer helt optimalt, han bremser tidlig osv.;)

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dem stadig vekk.. Hvem i sted kom seg fram, stoppet for fotgjengere og bremset tidlig? Det var ikke de gamle gutta i Mercedes og BMW for å si det sånn ;)

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god sjafør er INGEN fare i trafikken selv med en skamråtten bil;) det er tusen ganger farligere med klovner i middelalderen som har elektroniske hjelpemidler som gjør at han dobler farten og utgjør MYE større fare hvis det ikke fungerer helt optimalt, han bremser tidlig osv.;)

 

Men hva er en god sjåfør? En på 18 i en gammel bil?

 

Jeg klarer ikke helt å plassere din personlige mening opp mot statistikken.. Om middelaldrende er så mye farligere, hvorfor topper da unge statistikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en god sjåfør? En på 18 i en gammel bil?

 

Jeg klarer ikke helt å plassere din personlige mening opp mot statistikken.. Om middelaldrende er så mye farligere, hvorfor topper da unge statistikken?

 

de som har kontroll i høye hastigheter og kjører aktivt der det er trygt mens man tar det rolig og følger med i vanlige trafikkerte omgivelser;) FORSTÅELSE og det å tenke er sentrale ord. Som mestere både ny OG gammel bil;) Har sett mye rar kjøring fra overvektige økonomer/advokater med x3 som spiller verdensmestere på praktiske ting:) Bare flaks at dem holder seg på veien;)

 

Men selvsagt, sosser og jenter på 18 år er SKUMMELT i trafikken, gikk allmenn og GODT over halvparten hadde vært en eller flere ganger utafor veien:) spesielt to av jentene kjørte FORT, kødder ikke, men kontroll hadde dem ikke, bulka/kjørte ut mange ganger første vinteren med lappen og ho andre rygga på en bil og fløtta den 5 meter sideveis uten å merke det, før ei som satt på med ho sa at ho hadde rygga på bilen ved siden av: hæ? var svaret ho kom med;)

 

Det var personer uten interesse som ikke klarte å sladde eller noe som helst bak rattet. DISSE trekker opp statistikken, men satsinga blant bilinteresserte er grunnen til at det skjer ulykker blant dem også! Men OFTEST er det de som sjelden bruker bil eller som ikke har interesse som drar av blant de unge, pga for lite kjøretrening og/eller forståelse for hvordan bilen oppfører seg.

 

Dette er MIN mening i hvertfall..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er HELT enig.. Ei jente klarte å rygge rett inn i en annen her ute på skoleparkeringen for en uke tilbake. Der er det jo ikke snakk om hastigheter, men når man ikke har kontroll der, hvordan går det hvis man får slædd på veien?

 

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen mester som kunne rettet opp enhver slædd, langt ifra.. Men det er et tankekors.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25år? Unnskyld at jeg spørr men er du skutt i hue?

får man lappen når man er 18år så han man grisekjørt i fra seg når man er 25år.

og hvis man ikke får lappen før man er 25år så tar man jo igjen grisekjøringa da!

Bruksbil: Ford Sierra!

Prosjektbil: Audi Coupe GT!

http://www.bilforumet.no/prosjektforum/201778-audi-coupe-gt-d.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår