Gå til innhold

forhjulstrekk vs bakhjulstrekk på bane

Ranger emnet


Snake89

Anbefalte innlegg

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det du glemmer å nevne der er vektforskjell etc.. Er intet nytt at lette biler går fortest i svinger (hvis man tenker at begge to har oppgradert understell)..

 

Men sier meg fortsatt enig i at fwd går best på bane.

 

Som Mondeo sier, hvis bilen går rett frem i svingen ved full gass, så må du slakke av gassen.. Full gass med rwd = snurring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teorien din stemmer sålenge sjåfør gir full pinne i svingen.

Når en ikke gir gass har ikke fremdriftsplattform noen innvirkning på bilen, da er det understell, vekt og fordeling av denne som dikterer hvordan bilen oppfører seg.

 

Jeg har for vane å velge spor, gå av gass, gire ned, svinge og gi gass ved utgang av sving når jeg kjører på bane.

 

samme om man gir full pine eller bare litt pine:P hvis du ligger i svingen i en fart som gjør at dekkene akkurat holder deg på banen og du gir gass med forhulstrekk mister du grepet på forhjulene og det går rett fram.. i samme situasjon med bakhjulstrekk vill ræva kommet og du kunne ratta deg gjennom svingen. og til alle dere som sier at dere har kjørt fra bakhjulstrekkere og firehjulstrekkere med forhjulstrekk:

det kommer litt an på mer enn bare hvilke hjul det trekker på..

kommer an på sjåfør, understell, vekt av bil, vektfordeling, profil og bredde på dekk, dekktype og så utrolig mye mer. så selvom dere har kjørt ifra en bakhjulstrekker betyr ikke det at forhjulstrekker går bedre eller får bedre rundetider av den grunn. hva tror dere hadde skjedd om michael schumaker (eller hvordan det skrives) hadde kjørt om kapp med dere i F1-bilen sin på en ordentlig bane a? litt overdrevet, men for å konstantere et poeng. bruk hue gutter.. dere kan ikke vinne over fysikkens lover..

Endret av zachariassen

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan vi i hvertfall enes om. Det er mange her som ikke kan kjøre bil....

Klager over at FWD går rett frem hvis du gir full gass midt i svingen f.eks... Blir like dumt som piruetter på revers med RWD.

Lær å kjøre bil først, diskuter for og ulemper etterpå.

 

en kan gi gass tidligere i svingene med FWD virker det, men som sagt, om en gir gass for tidlig i svingen, går det rett fram med FWD; istedefor å sladde, trenger ikke være full gass engang.

Jeg kan kjøre bil, ikke så proff som deg sikkert :p

men.. skal ærlig innrømme, jeg har problemer med FWD, er alt for vant til RWD biler, er det eneste jeg har hatt.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det spinner litt med en framhjulstrekker så gjør det ikke så voldsomt mye, du merker det fort i rattet og du korrigerer gasspådraget deretter. Du får kun litt rivninger i rattet, mens med en bakhjulstrekker risikerer du at bakenden slår ut i full skrens. Da må du korrigere med rattet men du vil samtidig miste mye mer fart enn en fwd med litt spinn. For den går ikke rett fram før du flater fjøla og holder den der, på samme måte som en bakhjulstrekker da ville gått rundt..

 

Man må bare benytte en litt annen kjøreteknikk med fwd, man kan ikke gå på svingen med pådrag for tidlig. Men tror derimot man kan komme litt hardere inn i svingen, da det ikke gjør så mye om rumpa slepper litt i inngangen. Den vil uansett sette seg når man går på gassen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gasspådrag og sving på samme hjul funker ikke like bra som hvis du lar forhjula og bakhjula dele på friksjonen. du kan holde høyere fart gjennom en sving med bakhjulstrekk. svinger du så hardt at det er rett før det slepper så har ikke dekka forran mer å gå på av grep. og har du bakhjulstrekk da så snurrer du ikke. det virker som om en del folk her inne er utrolig trangsynte og mener man enten må gi bånn gass eller ikke noe gass. gir man en moderat mengde gass med bakhjulstrekk da så minsker grepsbehoved på framhjula i det ræva kommer og man kan styre gjennom svingen.

Kjører børsje med fire ringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gasspådrag og sving på samme hjul funker ikke like bra som hvis du lar forhjula og bakhjula dele på friksjonen. du kan holde høyere fart gjennom en sving med bakhjulstrekk. svinger du så hardt at det er rett før det slepper så har ikke dekka forran mer å gå på av grep. og har du bakhjulstrekk da så snurrer du ikke. det virker som om en del folk her inne er utrolig trangsynte og mener man enten må gi bånn gass eller ikke noe gass. gir man en moderat mengde gass med bakhjulstrekk da så minsker grepsbehoved på framhjula i det ræva kommer og man kan styre gjennom svingen.

 

 

Du har kjört skikkelig mye fwd pä bane skjönner jeg...

 

Har du kjört noe pä bane i det hele tatt eller sitter du og gjetter nä?

 

Du er jo like mye trangsynt som automatisk tror at en fwd drar rett av banen om den begynner ä spinne i en sving? Det gär jo an ä justere gasspädraget pä framhjulsdrevne biler ogsä vet du.

 

Bare spör jeg...

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske på at det er ganske mye sidefriksjon på bakhjula også i en krapp kurve i høy fart. Så den friksjonen må uansett deles på mellom framdrift og sidegrep. På en bakhjulstrekker som allerede ligger på grensen til slepp er det lite gasspådrag som skal til før det slepper totalt. Men for at du skal understyre så grassalt at framhjula slepper har du gjort en kardinalfeil allerede i inngangen av svingen, og kan dermed skylde på elendig pilot.

 

Kommer du derimot skikkelig hardt inn i svingen med en framhjulstrekker, sånn at bakhjula slepper har du i prinsipp gjort det riktig. Så lenge du har kontroll. Du justerer med mer pådrag for å hindre for mye skrens, ergo mer akselerasjon. Når du har kommet så langt at du ser utgangen av svingen kan man i prinsipp nesten gi flat fjøl, litt avhenging av hvor mange hundre hester man har da selvsagt.. Men har man gjort allt riktig og man klarer å holde idealsporet hele veien skal man jo strekke utgangen av svingen uansett. Så altså gjør det ikke så mye om det spinner bittelitt rett fram om man blir litt for bråkjekk på gassen.. Men selvsagt er det gøyere å kjøre bakhjulstrekker! Det syns jeg også det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først må jeg si en ting. det er mange her som er trangsynte og preiker uten en dritt i hue!!

 

dette er en noe så hinsides dum diskusjon..

er som å spørr hva er best av hammer eller slegge.

hva ville du svart? jo de fleste ville svart, "hvert til sitt bruk!"

akkurat samme svar her!! hvem står vel med ei slegge og slår inn små spiker til å henge opp bilder, eller feste lister?

og hvem står vel med hammer og slår det gjerde stolper?.

 

for å gjøre det lett, rwd passer best til mye gamp og store baner med slakke svinger.

 

fwd passer til mindre gamp og mindre baner!

 

kan dere diskutere så mye dere vil på! men det er fakta!

 

for å backe det opp, så så jeg en film for ca 2 år sia eller noe sånt, på youtube eller lignende, ifra japan.

det var 6 biler og 6 sjåfører, kjørte på bane.

 

ei små lang bane, kjørte 3 runder, bana hadde perioder med små krappe svinger, og andre steder var det slakke svinger og rett strekker.

 

husker spesielt godt en honda integra, og en nissan silvia s15, de stiller ganske likt ang effekt og vekt, nissan'n har litt mer effekt, og litt mer vekt.

hondan dro fra noe så dugelig i svingene, men ble tatt igjen på rett strekkan, og slakke svingan, men dro fra igjen i krappe svinger..

 

en annen ting som jeg aldri husker, men har sett filmer av, mulig noen av de litt eldre her husker det?

 

i starten når morris mini, mini cooper, osv, kom så hadde den 30-40 gamp eller så? veide vel rundt 700kg? noen som veit ca?

 

men i allefall, lurer litt på hvordan den dro ifra ferrarier gang på gang på baner, og uoffisielle race, da med mer gamp.. men fortsatt. tror ikke folk skal si uten noen som helst erfaring at rwd er best, uansett, bare se på f1, bare se på ferrari.. alt det blir bare usakelige argumenter..

 

hvorfor hevda en seg med fwd kaddet i mange år i rally i norge, etter 4wd kom på bana? jo, for de kunne ikke å kjøre 4wd enda, men han kunne mer enn godt nok å ratte en fwd.

 

fwd er også artig å kjøre, dog steder med mer grep,, og krappe svinger..

 

selv eier jeg bmw;)og forguder bilen;)

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kan egentlig ikke fordra fwd sånn mer enn passe, nettopp pga at det gir slett ikke samme kjøregleden og dessuten er det glatt så føles det som å være en blind mann uten stokk.. For man kan føle seg like hjelpesløs til tider, spesiellt på snøføre kanskje..

 

Man opplever sporing i mye større grad, og man må rett og slett kjøre helt annerledes. Jeg kjører til daglig fwd, har gjort det de siste 5åra. Sverger fortsatt til bakhjulstrekker når det gjelder min favoritt, og det er fortsatt bakhjulstrekker jeg har mest erfaring med.

 

Har prøvd å forholde meg upartisk i forhold til hva jeg liker i denne tråden, og heller tenkt på riktig oppsatt racingrigget bil og banetider.. Og jeg kan godt ha feil om jeg innbiller meg at en skikkelig rigget fwd har noe som helst å stille opp med mot en tilsvarende rigget rwd på asfaltert bane.

 

Hadde igrunn vært morro med en fasit på dette spørsmålet. :)

 

Jeg må få legge til at jeg ikke kjører eller har kjørt racing. Jeg skriver kun utifra diverse løse tanker rundt spørsmålet om hva som er best.. Bruker kun bilen når jeg skal i butikken for å handle melk... :tannløs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår